• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia Duster II - 1.0 TCe + LPG - 100 km

iLuminary

Nowy użytkownik
Samochód
Dacia Duster II, 1.0TCE + LPG
Marka samochodu
Dacia Duster
Budżet/ile litrów
bez ograniczeń z uwzględnieniem najlepszego stosunku ceny do jakości,
Styl jazdy
Silnik
1.0 TCE + LPG 100 km
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Unknown
Jakiego oleju wymaga instrukcja
RN17FE lub RN17
Jaki olej masz obecnie
OEM - RN17, jakiś 5w30
Styl jazdy: spokojna jazda miejska + raz na tydzień 100 km autostradą 140 max 150 km/h

Cześć, witam wszystkich na forum.

Chciałbym Was poprosić o poradę w sprawie wybrania oleju do mojego nowego nabytku. Do tej pory jeździłem Oplem Vectrą C i zalewałem go Valvoline 5w30 z normą Dexos2, każdorazowo auto dostawało komplet filtrów, płukanke LM, a interwał wymiany oleju to było średnio 8 do 10 tys. km MAX.

Auto niestety się rozsypało, i w związku z tym zakupiłem Dacię Duster II z silnikiem 1.0 TCE z instalacją LPG. Producent wymaga norm RN17 / RN17FE aby zachować gwarancję. Zależy mi na tym, aby auto od początku korzystało z dobrej jakości oleju, który będę wymieniać co max 10 tys. KM oraz stosować płukanki. Pierwsza wymiana oleju będzie po 3 tys. KM, następne co 10. Wierzę, że dzięki temu auto się odwdzięczy. Tu pojawiają się następujące pytania:

1. Do tej pory korzystałem z Valvoline, bo taki olej był przez parę osób polecany i wydawał się porządny, natomiast po lekturze na forum - nie jestem już przekonany do końca, czy ten olej jest jakiś "wybitny". Jaki olej spełniający normy RN17 / RN17FE warto stosować do takiego silnika?
2. Czy warto szukać oleju "prawdziwego, syntetycznego" a nie hydrokrakowanego? Myślałem o olejach typu Motul, Liqui Moly - ale to też są oleje hydrokrakowane, tak jak Valvoline. Czytając poradnik dla początkujących z tego forum, można dojść do wniosku że nie ma znaczenia jaki olej lejemy, byleby go często zmieniać. Natomiast lepiej bym się czuł sam ze sobą wiedząc, że zalewam auto bardzo dobrej jakości olejem.
3. Czym się róznią normy RN17 od RN17fe i z której korzystać?
4. Iść standardowo w 5w30, czy może w 0w20?
5.Offtop: czy warto stosować płukanki w nowych autach, powiedzmy w pierwszych 3 latach życia samochodu?

Budżet - nieograniczony, przy czym chciałbym aby był zdrowo rozsądkowy i aby była dobra relacja ceny do jakości.
 
@iLuminary, po pierwsze, masz samochód na gwarancji podstawowej i na dodatek w pierwszym roku eksploatacji.
Nie kombinuj ze swoimi wynalazkami ...
Jedź do serwisu i wymieniaj na to, co Ci tam chcą wlać.
Zadzwoń/napisz do Renault, jakie oleje są preferowane do tego silnika, żeby nie być "tabula rasa" przed "Panem Doradcom Klijenta" w ASO.

Co do dalszych pytań, to:
- Valvo nie jest tutaj popularny. Tak samo jak Motul i Millers, więc nawet po analizach nic o olejachnie wiadomo.
Jak dla mnie ani na plus, ani na minut. Rynkowy standard.
2. Tzw prawdziwy syntetyk, to już trochę "święty grall". Praktycznie nie ma takich.
Popatrz na cenę RedLine EuroSeries 5w30.
3. Odpowiednio: ACEA C3 vs ACEA C5, czyli midSaps 0w20 vs midSaps 5w30
4. Płukankę możesz zawsze stosować i jak zawsze niekoniecznie musisz, ale możesz.
 
@SACZI Cześć, dzięki za odpowiedź.

Nie kombinuję, natomiast korzystanie z Castrola raczej nie kojarzy się dobrze i jest to synonim słabego oleju. Co złego jest w chęci zakupu lepszego oleju, który w dodatku będzie znacznie tańszy niż w ASO, a będzie spełniał te same normy?

Zgodnie z ASO, można przychodzić ze swoim olejem, o ile spełnia normy RN17 bądź RN17FE, więc pytanie jaki najlepszy olej mogę wlewać do tego auta? Fabrycznie leją Castrola, więc pytanie ASO jaki olej polecają sensu żadnego nie ma, bo odpowiedź zawsze będzie taka sama, czyli Castrol GTX.

I ostatnia sprawa, wybacz ale ufanie ASO, czy jakiemukolwiek mechanikowi ot tak, to jest proszenie się o kłopoty. To tak jakby pójść do MediaExpert i brać to co doradca będzie chciał sprzedać (czy też wlać do auta).

Chyba, że Castrol GTX to wybitny olej, i nie ma potrzeby zmiany na żaden inny. Jeśli tak - to temat do zamknięcia.
 
Last edited:
Ja mam Dacie z silnikiem Tce więc mogę coś powiedzieć. Po pierwsze na gwarancji lej olej z normą producenta, po drugie napisz jaki masz tryb serwisowy, u mnie w ciągu 3 pierwszych lat (czyli w trakcie trwania gwarancji) przewidziana jest 1 wymiana oleju, dokładnie po 2 latach.
Ja pierwszy raz olej wymieniłem przy przebiegu 1500 km, bez płukanki, bez dodatków, wlalem Castrol gtx RN17.
Potem druga wymiana przy przebiegu 8800 km, plukanka AR2820, olej castrol RN17, dodałem AR9400.
Trzecia wymiana w aso jakoś ok. 18800 km, bez płukanki, olej z beczki, zapewne castrol RN17.
Czwarta wymiana z plukanka AR2820 przy przebiegu jakoś ok 21000, wlalem Shell 5w30 RN17, dodałem AR9100.

Kolejna wymianę planuje przy przebiegu ok. 30 tys. km, będę przechodził na 0w20 i rezygnuje z normy RN. Mam już kupiony Shell 0w20 SP w większej ilości i taki docelowo będę zalewał. Mam zamiar też cały czas dodawać AR9100 i oczywiście przy każdej wymianie plukanka.
 
Z RN17 jakoś nie widzę czegoś co się specjalnie wyróżnia. Shell, Eurol, Motul powinny być na podobnym poziomie i będą ok. Wybór masz bardzo duży ale nie sądzę aby były kolosalne różnice w jakości.
 
Back
Top