• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dexos1 gen3 do Astry J 2011r A14NET

miryn

Nowy użytkownik
Samochód
Astra J 1.4T
Marka samochodu
Opel Astra J
Budżet/ile litrów
5 - 200zł
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
A14NET 1.4turbo
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
50ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 eco-lite dex.1gen2 5w30
Witam. Jako, że zbliża się czas serwisu olejowego, zastanawiam się nad wyborem i ostatnio wpadł mi w oko Motul 8100 Eco-Lite 5w30 Dexos 1, ale gen3. Czy miał ktoś to już rękach, może jest szansa na jakiś test w niedługim czasie? Czy jest tak samo wodnisty jak gen 2?
Wg opisu "oronite" i pięknego wykresu wygląda, że jest to najlepszy dexos, jaki powstał. Tylko jak to wygląda w praktyce..?
 
Ok, czy mimo tego, że jest bardziej "eko", czy film smarny jest równie skuteczny, czy lepiej sobie darować, mimo wykresów oronite?
Po prostu zastanawiam się, czy dać mu szansę, czy bezpieczniej/lepiej byłoby wziąć zwykłego dexos'a2 lub dexos1 gen2- w zasadzie co roku, gdy przeglądam nowe oleje, zastanawiam się, gdzie idą w kierunku ekologii, a gdzie w trwałość jednostki..
 
Last edited:
Myślę, że zmiana wymagań normy przełoży się jedynie na zmianę cyferki na opakowaniu. Oleje gen2 spełniały te nowe normy mam tu na myśli zawartość fosforu i popiołów.
Możesz stosować gen2, gen3 dexos2 lub też zupełnie inne oleje bez normy GM. Teraz oleje przechodzą "transformację" z API SN na SP. Spokojnie możesz sobie zastosować nowego Orlena V+ 5W30.
 
@miryn - oleje zawsze idą w obu kierunkach. Czytałem niedawno dokument Hondy dotyczący opracowania nowego oleju OEM w obniżonej lepkości i jakie testy przechodził olej. Były testy silnikowe zarówno pod kątem zużycia jak i oszczędności energii. Co ciekawe, oprócz oszczędności na paliwie Honda szukała także możliwości zwiększenia możliwości silnika przez ograniczenie wpływu oleju na moc.

Wymogi dotyczące ochrony silnika w normach są na ogół bardzo wysokie, bez względu na olej więc możesz lać co ci się podoba, dla silnika wielkiej różnicy nie będzie.
 
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Mam kilka opcji:

Motul 8100 Eco-lite 5W30 dex1gen3
Motul x-clean FE (lub EFE?)
Orlen PLATINUM Max Expert XD 5W–30
Orlen PLATINUM MAX EXPERT V+ 5W-30
Orlen PLATINUM Max Expert Dex1

Czy któryś z nich ma przewagę nad resztą? Czy może coś z Lotos'u?
Jeżdżę głównie po mieście, około 15 tysięcy km rocznie, wymiana oleju co 10-12 tysięcy km, silnik nie ma problemu z LSPI (wtrysk jest pośredni)..
 
Motul X-Clean EFE i Orlen Platinum XD to praktycznie taki sam olej, dokładnie ten sam pakiet.
Platinum V+ to najnowszy pakiet pod 504/507 sam się czaję na ten olej przy następnej wymianie.

Co do DEX-ów się nie wypowiem, bo w sumie jakoś nigdy mi nie było po drodze z nimi.

Osobiście wziął bym pod uwagę Platinum V+, albo XD, który jest chyba jednym z lepszych Orlenowskich produktów, który w kwestii cena/jakość w zasadzie kopie konkurencję z zachodu.
 
@miryn, czyli masz "pojedynek" olejów klasy Dexos2/C3 vs Dexos1/ILSAC.
Dexos2/C3 mają odrobinę wyższe lepkości, ale nie potrafię wskazać które będą bardziej odpowiednie do eksploatacji miejskiej, a to najtrudniejsze warunki dla całego samochodu.
Dalej, oleje Motul, to są "gotowce".
Orlen jest właściwie dokładnie tak samo formułowany, jak Motul. Eco Lite jest odpowiednikiem DEX1 z podobieństwem wręcz 1:1.
Porównaj sobie analizy DEX1, Yacco GDI i Fuchs D1 z Motulem Eco Lite.
Wszystkie poza Motulem są dostępne na naszym forum. Eco Lite jest u ruskich.
Jeżeli tak samo jest z XD vs x-clean, to kwestia wyboru marki jest właściwie przesądzona.
Za DEX1 pod koniec grudnia płaciłem 91PLN. Eco Lite w "pewnej" pod względem pochodzenia olejów hurtowni to koszt 180-200PLN.

Co ja bym wybrał?
DEX1 lub XD.
Szczególnie ten drugi jest ciekawym i dobrym olejem. Był często używany jako olej serwisowy w ASO Kia.
Jako jeden z nielicznych w klasie C3 ma w składzie Molibden jako dodatek przeciwzużyciowy.
V vs V+ to trochę inne oleje. Bardzo trwałe, bo VW wymaga 650h test silnikowy, czyli z grubsza odpowiadający 30 tys km.
Będą posiadały w składzie niewielki dodatek PAO.
V+ jest nam nieznany, ale to pewnie będzie olejem wypośrodkowanym między DEX, a V, czyli zmniejszona zawartość Ca, Możliwe, ze pojawi się w składzie Mo, pewnie zmniejszą ilość Boru. To jednak są moje domysły.
"Do miasta" możesz rozważyć dodatek w postaci Archoil 9100, ale to nie jest wymóg.
 
Porównując DEX1 do XD, to DEX też ma Mo, chyba niższy HTHS i na pewno dużo niższy CCS (3690 vs. 5940). Moim zdaniem będzie lepszy przy częstych rozruchach.
 
Jak się tak zagłębić w normy Dexos to wychodzi mi, że dexos1 został opracowany dla silników benzynowych, a Dexos2 do diesla. W Europie zaś wszystko jeździło na dexos2 póki nie pojawiło się LSPI i norma Dexos1 gen2
 
Ale spóźnili się ze zmianą oleju pod kątem występowania LSPI, a tutaj silnik ma wtrysk pośredni więc tego problemu nie ma, tak więc bardziej kwestia czy do jazdy miejskiej lepszy "gęstszy" jakikolwiek dexos 2 + ewentualnie Archoil9100 (jak zaznaczył SACZI), czy "rzadszy" dex1gen2/3 (np. Dex1, jak wspomniał @apede ze względu na dużo niższy niższy CCS) (gęstszy/rzadszy oczywiście skróty myślowe co do lepkości)
 
Last edited:
Back
Top