• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju Opel Astra H, benzyna 1.6 105KM, Z16XEP bez zmiennych faz rozrządu.

Toldik

Nowy użytkownik
Samochód
Opel, Astra, 1.6 105KM Z16XEP (benzynowy wolnossący)
Marka samochodu
Opel Astra H
Budżet/ile litrów
230zł / 5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.6 105KM (Z16XEP) - wolnossąca benzyna
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
niemierzalne na tym dystansie na bagnecie, nie wymaga dolewek od wymiany do wymiany co 10000km,
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Dexos 2 lub klasy GM-LLA-025 alternatywnie ACEA-A3/B3 lub A3/B4, (dopuszczone klasy lepkości SAE 5W-30, 5W-40, 0W-30 lub 0W-40)
Dzień dobry, witam wszystkich forumowiczów.

Zastanawiam się czy nie zmienić środka smarnego do samochodu z tematu.
Przebieg: 177 tysięcy kilometrów.
Eksploatacja: Miasto 80% / Trasy 20%
W mieście krótkie odcinki z przewagą do 10km.
Obecnie zalany Valvoline Maxlife 5w40 (taki olej od dwóch ostatnich wymian).
Wcześniej do przebiegu 150tys. zalewany Mobil New Life 0W40 lub Valvoline Synpower 0W40.
Nie jeździł na oleju 5W30.
Nie mam potrzeby dolewania oleju pomiędzy wymianami co 10 tysięcy km, jeśli już to ubywa przez cały rok max dwie kreski na miarce czyli ok. 400ml.
Przed wymianami stosowane płukanki zazwyczaj Valvoline lub Liqui Moly 2662.
Silnik suchy nie ma wycieków.
Zastanawiam się czy nie wrócić do czegoś lepszego niż obecny Maxlife.
Kusi mnie wypróbowanie Meguin SL 5W40, czy to ma sens?

Pozdrawiam
 
Przy miejskiej eksploatacji poszedlbym w 0w30.
 
Dzięki, za odpowiedzi.
Zostać przy Maxlife 5w40 czy wrócić do 0W40?
W zimę silnik często niedogrzany przez krótkie trasy.
 
Ostatnio pan z Castrola coś wspominał o przystosowaniu olejów Egde do pracy w warunkach niedogrzania oleju. Chodzi o dopisek "Hyspec" niestety na olejach sae 40 nie widzę tego.
 
Last edited:
@Toldik, jeśli w większosci jeździsz na krotkich trasach to polecam Castrola Magnatec 5W40 C3. To oleje stworzone do takiej eksploatacji.
 
Zostać przy Maxlife 5w40 czy wrócić do 0W40?
Lubisz lizać cukiereczek przez folijke?
Jak eksploatujesz na krótkich odcinkach, to lej 0w30 lub nawet niezalecany sae20 {5w20 z orlena polecam).
Dlaczego tak?
Tutaj jest wyjaśnienie:

Jak Joe zrozumiesz, to będziemy wyjaśniać. Albo ktoś inny wyjaśni.
 
Widzę jak ten Opel lata na 5W20 :D
Jak masz silnik w dobrym stanie, a po opisie sądzę że tak to co chcesz w nim zmienić? Możesz conajwyzej popsuć.
 
Szczerze? Jako posiadacz Opla z podobnych lat produkcji nie zalalbym tam niczego poniżej 5w40. To jest moje prywatne zdanie poparte doświadczeniem i obserwacjami z 9 letniego użytkowania. Akurat te silniki nie są dobrymi "króliczkami doswiadczalnymi" jeżeli chodzi o schodzenie z lepkością oliwy. Jeżeli masz doświadczenie z ww silnikami i przetestowałeś je przez x lat to ok, możesz mieć swoje zdanie. Jeżeli nie to dla mnie jest to czyste teoretyzowanie.
 
Może przekonajmy najpierw tych którzy się boją, mają obiekcje żeby zalewać olej SAE 20 tam gdzie jest zalecany. Posiadaczom starszych opli dajmy spokój
 
Miałem Astrę H kiedyś 2010r z Z14XEP nową i analiza oleju po 100km od wyjazdu z salonu pokazała lepkość w 100*C 8,84cSt czyli jakieś xW-20 fabrycznie była zalana full saps. Na 5W-20 jeździ za oceanem większość silników NA nawet Mustangi V8 5.0 są tym zalewane fabrycznie do dzisiaj (także sprzedawane w EU) i większość nie wymaga mocniejszych olejów jeśli nie są modyfikowane albo upalane a nawet wtedy 5W-30 z dobrym pakietem wystarcza. Na 1/4 ścigają się na 0W-20 z dodatkami bez żadnych awarii.
 
Tylko 0W-20 w USA to pochodna ichnich aktów o ekologii i spalaniu (których podobno poza złą UE nie ma, ale to inna bajka). Inna sprawa że faktycznie nic te oleje złego silnikom nie robią.
 
Tam na 5W20 jeżdżą od dziesiątek lat… u nas tym Mustangom też się nic nie dzieje a momentu z dołu w V8 nie brakuje i pompy oleju są ze zmiennym wydatkiem.
 
No tak, tylko u nich ograniczenia emisji samochodów zaczęły się w poszególnych stanach niedługo po wojnie, a na poziomie federalnym chyba w połowie 60.. Nie wiem dokładnie kiedy weszły przepisy które niejako wymusiły stosowanie SAE 20 dla obniżenia spalania, ale trochę już ekologia w motoryzacji u nich trwa. Co w sumie, patrząc na ich typowe mikro-samochody do miasta :D czy stare diesle w ciężarówkach jest śmieszne, ale jest jak jest.

No, ale robimy koledze OT.
 
Wracając do tematu, to jeżeli silnik dobrze dogaduje się z Valvo to ja bym na nim został, ewentualnie poszukałbym czegoś może tańszego typu jakiś Elf, Total albo nasz Orlen lub Lotos. Gorzej nie powinno być a parę zł zostanie w kieszeni.
 
Dziękuję, za zainteresowanie i odpowiedzi.
Potwierdzam mój egzemplarz jeździł pierwsze 10lat na Mobil 1 0W40, taki też lało od nowości niemieckie ASO (udokumentowane 8 przeglądów).
Zaleje chyba nim, ale jeszcze rzucę okiem na polecony przez @Maro99 Castrola Magnatec 5W40 C3.
 
Back
Top