• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

E39 manual ATF zamiast MTF

AndrzejWxx

Nowy użytkownik
Samochód
E39 2.0 150km
Witam. Miałem w mojej e39 problem z ciężko wchodzącymi biegami gdy skrzynia była zimna. Zawsze jak na zimnej skrzyni wrzucałem 5tke wchodziła jakby z lekkim zgrzytem. Kazałem w warsztacie wymienić olej ale nie przynioslo to zmiany ( niewiem co wlali ).

Na forum BMW wyczytałem że w e39 były dwa rodzaje skrzyni. Czerwona nalepka olej ATF ( tak w manualu!) lub żółta mtf lt2. Ja mam skrzynie z tą drugą. Ktoś doradził mi żeby zalać właśnie ATF. Wałem mobila atf 220. Praca skrzyni bardzo się poprawiła. Biegi wchodzą lepiej, na zimnym nie ma problemów, zniknął też zgrzyt przy wrzucaniu 5.

Czy jazda na tym ATF zamiast MTF w dłuższej perspektywie może jakoś uszkodzi skrzynie ?
 
Nie wiem czym różnią się te skrzynie, może materiałem synchronizatorów?

Eurol ma ciekawy olej, przeznaczony zarówno do AT i MT (spełnia GL-4), piszą że jest dedykowany do skrzyń rręcznych gdzie sa problemy ze zmaną biegów. Ja bym tego spróbował :)
 
Tak poczytałem i faktycznie ciekawy olej pod tym względem że spełnia dexron II i bmw lt2 jednocześnie. Myślę też nad eksperymentem żeby jeździć na tym ATF i zobaczyć czy coś się stanie. Bądź co bądź skrzynia używana kosztuje grosze a robotę można wykonać przy browarku.
 
Niektórzy hondziarze zalewają, zalecają ATF do manualna. Twierdzą, że jest ok, same zalety.
 
Ja na tą chwilę też widzę same plusy podczas jazdy na ATF. Gość z forum BMW pisal że lata rąk już 20k km I nic się nie dzieje tyle że już się ze skrzynia nie szarpie.
 
Ciekawy temat zwlasza gdy są tacy którzy przy zaleceniach 75W zalewają 75W90 twierdząc, że niższa lepkość to wymysł ekoterorystów. ATF lepkościowo odpowiada właśnie 75W.
 
Z tego co się dowiadywałem to np 75W90 podobno się nie nadaje do mojej skrzyni, a MTF to podobno 80W90, ale ile w tym prawdy to niewiem. Faktem jest, że skrzynia lepiej pracuje na ATF. Pytanie tylko czy długodystansowo jej to nie zaszkodzi.

Chodzi też teoria, że auta ze skrzynia zalewana ATF były przeznaczone na bardziej " zimne " części globu. C

Tak samo BMW w instrukcji w zależności od klimatu zezwala na tozna lepkość oleju silnikowego :

Screenshot_20240202_114101_Drive.jpg

Chyba zrobię eksperyment i będę ujeżdżał ją na tym ATF padnie to się wymieni
 
Skrzynie volvo te z 5 jako nadbieg włączny przyciskiem, chodziły na ATF.
 
Kiedyś robiłem sprzęgło w Fordzie Mondeo MK2 , i tam też był oryginalnie ATF zalany do skrzyni manualnej. Także nic się tam nie stanie. Tak jak pisali wcześniej koledzy lepkością odpowiada 75W , a klasą jakości GL4.
 
Chyba zrobię eksperyment i będę ujeżdżał ją na tym ATF padnie to się wymieni
I to jest jedynie słuszna decyzja. Jeżeli na ATF skrzynia pracuje lepiej, to nie ma co eksperymentować tylko jeździć i się cieszyć, szczególnie, że bardzo dużo manuali ma zalewany ATF i robią na tym oleju ogromne przebiegi, takie, że często skrzynia przeżywa silnik!
 
Czyli teoretycznie działa jak zwykle 75w90 i nic się nie powinno stać jeżeli się nie będzie upalać ostro.
 
Jeździłem kiedyś czymś takim, zmieniałem też olej w skrzyni. W e39 z silnikiem 2.0 masz skrzynię produkcji Getrag, nie ZF jak w dieslach i benzynach 2.8. Olej zalecany przez fabrykę to MTF-LT-2, odpowiednikiem jest np. Valvoline Gear Oil 75w80. Skrzynia chodziła mi na tym valvo bardzo dobrze, natomiast ważne jest żeby stan oleju był nominalny, a te skrzynie potrafią trochę wykapać np. przez uszczelniacz flanszy wału napędowego, a wlewa się tam tylko litr oleju. Przy niskim stanie potrafi haczyć szczególnie przy włączaniu 1 i wstecznego biegu, po uzupełnieniu do poziomu nominalnego jak ręką odjął.
 
Back
Top