• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Castrol Edge 0W-40

wszystko o produkatach Castrol
Castrol Edge 0W-40

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @MarcinM-Lbn , @Jacek Cz , @Uri0550 , @Mariusz.S , @wova75 , @Maro99 , @Speedmaniac41 oraz wielu anonimowych. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:

  • ACEA C3
  • API SN/CF
Aprobaty:
  • MB-229.31/ 229.51
  • dexos2™ apr. no GB2C1214082
Spełnia wymagania:
  • Porsche A40
  • RN0700 / RN0710
  • FIAT 9.55535-S2
Strona oleju:


castrol-edge-ow40-pierwiastki.jpg


castrol-edge-ow40-ir1.jpg


castrol-edge-ow40-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi klasyfikacji lepkościowej SAE J300 dla SAE40. Lepkość 13cSt plasuje go w dolnym przedziale wartości dla klasy. W porównaniu z Aralem SuperTronic, lepkość jest bardzo podobna. Wpisuje się w trend obniżania lepkości dla praktycznie każdej klasy lepkościowej olejów
  • VI (indeks lepkości) 171 - bardzo typowa wartość dla współczesnych olejów
  • Pakiet dodatków jest dość nietypowy i różny od zastosowanego w Aralu. Dodatki przeciwzużyciowe/przeciwzatarciowe (AW/EP) bazują na klasycznym wielofunkcyjnym związku chemicznym ZnDDP, pełniącym również pełniącym rolę inhibitora utleniania (AO). W odróżnieniu od "koncernowego brata", praktycznie wyeliminowano związki Mo z reguły pełniące funkcję modyfikatora tarcia (FM), wprowadzając prawie 3x więcej związków Boru (właściwości dyspergujące oraz AW), pomaga również zrównoważyć negatywny wpływ na elastomery. Analiza wykazała obecność Tytanu. Obecność związku tego metalu jest nieczęsto spotykany w olejach. Jest stosowany w tanim GM Dexos1 gen2. Zwykle pełni rolę dodatku przeciwzużyciowego i/lub antyutleniacza. Bywa stosowany w zastępstwie ZnDDP, który jest szkodliwy dla katalizatorów. Związki Ca i Mg, czyli "detergenty odpowiedzialne za własności myjące" w proporcji typowej dla olejów "fullsaps", lecz ilościowo mocno obniżone
  • TBN 7,2 mg KOH/g, zapewni typowe dla olejów midSaps własności neutralizujące kwaśne produkty spalania
  • FTIR pokazuje, że baza oleju oparta została o mieszaninę olejów grupy III (VHVI) i IV (PAO) z dość znaczną ilością PAO. Widoczne są również związki estrowe oraz sporo AO's.

Podsumowanie:
Nasuwa się naturalne porównanie z Aralem Super Tronic,jako brandem będącym w tej samej grupie kapitałowej. Między olejami widoczne są pewne podobieństwa,widoczne są rónież znaczne różnice. Aral jest olejem w 100% opartych o bazowe oleje gr IV, Castrol najprawdopodobniej ma domieszkę gr III (HC). W Aralu mamy związki molibdenu w Castrolu Tytan i dużo związków boru, czyli bezpopiołowe dodatki przeciwzużyciowe. Należy pamiętać,że to olej dedykowany silnikom z filtrem cząstek stałych w co ww związkiboru i tytanu doskonale się wpisują.

Olej posiada oficjalne aprobaty MB oraz GM. Dedykowany silnikom z filtrem cząstek stałych w układzie wydechowym. Może być stosowany w samochodach (MB i Opel*) objętych gwarancją.

* o ile nie jest wymagana norma oleju ov0401547

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
20211103_130509.jpg 20211108_100725.jpg

Opakowanie:
20211030_054338.jpg 20211030_054357.jpg 20211030_054444.jpg
 
Zgadza się, oczywiście, znowu, dopuszczając się dużej generalizacji i uproszczenia, właśnie dlatego te lepkości tak często są wskazywane jako pierwszy wybór w całej flocie przez producentów. 10W40 już bardzo rzadko ale kiedyś była to najpopularniejsza lepkość, a przy średnim wieku pojazdu w 🇵🇱 na poziomie 15 lat, wcale nie musi ustępować popularnością 5W30 w detalu.
 
Na stronie Castrola olej posiada już normę API SP.

Kojarzy ktoś jeszcze jakiś olej 0w40,5w40 oprócz Shella, który spełnia API SP?
 
0W30 C3 też już jest API SP

Z 5W40 na pewno Addinol Super Light, ale u nas ciężko dostępny
 
Zgadza się, oczywiście, znowu, dopuszczając się dużej generalizacji i uproszczenia, właśnie dlatego te lepkości tak często są wskazywane jako pierwszy wybór w całej flocie przez producentów. 10W40 już bardzo rzadko ale kiedyś była to najpopularniejsza lepkość, a przy średnim wieku pojazdu w na poziomie 15 lat, wcale nie musi ustępować popularnością 5W30 w detalu.
a co jakby do osobówki zalać 10w30 acea e9 ?

Wysłane z mojego M2101K9G przy użyciu Tapatalka
 
E9 to norma dla pojazdów ciężarowych, tam są inne pojemności misek, inne interwały i inny profil pracy - rzadkie starty, długie odcinki, niższe apmlitudy przyspieszeń. Inne systemy katalityczne. To wpływa na dodatki i ogólny skład tych olejów, dlatego poza awaryjną dolewką nie polecałbym.
 
Na stronie Castrola olej posiada już normę API SP.
Przejście z API SN na SP w tym oleju Edge 0W-40 to jakieś poważniejsze zmiany, czy raczej kosmetyka w dodatkach, czy pakietach dodatków? Coś czymś zostało zastąpione?
 
API SN+ i SP dokładają test na LSPI.
Formulację oleju przeważnie zmieniają się w taki sposób, że zmniejszana jest ilość Ca (pojawia się zwykle w jego miejsce Mg), może być dołożony Mo z ilości max 200ppm.
Tutaj jednak już wyjściowe Ca jest mniej więcej na wymaganym poziomie max 1500, co może zapewnić przejście testu LSPI.
Trzeba by analizę powtórzyć i wszystko będzie jasne, a nie tylko wypisywanie domysłów.
 
Z tego co wiem to cześć olejów po prostu przechodzi dodatkowe testy bez zmian w składzie.
 
Jakiś przykład oleju który w ten sposób "awansował" z API SN do API SP. Zmiana z SN+ na SP się nie liczy.
 
Czy ktoś się orientuje jakie jest HTHS tego oleju? W karcie charakterystyki brak danych.
 
Nie w karcie charakterystyki tylko w karcie technicznej. Olej i tak już został zastąpiony przez nowszą wersję. Posiada klasę API SP.
Ale jakie znaczenie ma wysokość HTHS? Czy będzie dziesiątka w tą czy w tamtą, co to za różnica. Stawiam na 3.7 +/-0.1.
Może panowie @BartekMakarskiCastrol @Paweł Siedlarek mają dostęp do takiego info.
 
Dzień dobry! To będzie 3,6 cP. Specyfikacje są nastęujące:
ACEA C3
API SP
BMW Longlife-04
MB-Approval 226.5/ 229.31/ 229.51
Renault RN0700 / RN0710
Meets Fiat 9.55535-S2
 
Last edited by a moderator:
Dzień dobry! To będzie 3,6 cP. Specyfikacje są nastęujące:
ACEA C3
API SP
BMW Longlife-04
MB-Approval 226.5/ 229.31/ 229.51
Renault RN0700 / RN0710
Meets Fiat 9.55535-S2
Czy w przypadku BMW LL04 to jest oficjalna aprobata, czy deklaracja o spełnieniu wymagań?
 
Back
Top