• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Panda 1.3, Fiat 500L Living 1.3 - jaki olej przekładniowy?

mahcin

Użytkownik
Samochód
Fiat Panda II 1.3, Fiat 500L Living 1.3 ///|\\\ było: Honda CR-V III 2.0 LPG, Kia Picanto 1.1 LPG, Honda Jazz I 1.4b, Mazda 3 I 1.6 LPG, Opel Astra G 1.6 LPG, Opel Astra F 1.4 LPG, VW Golf III 1.3b, VW Golf II 1.6b, Opel Astra F Cabriolet 1.6b
Marka motocykla
brak
Marka samochodu
Fiat Panda 1.3, Fiat 500L 1.3
Budżet/ile litrów
2L --> zależy mi zawsze na obniżaniu spalania, ale nigdy kosztem zużywania się elementów - co dobrać więc?
Model skrzyni biegów
C510 w obu, chyba. Były też M20 ale ponoć 6cio biegowe a u mnie 5 biegów i brak dwumas, więc wnioskuję że C510
Typ skrzyni biegów
Ręczna
Jakiego oleju wymaga instrukcja
TUTELA CAR TECHNYX 75W85, TUTELA TRANSMISSION GEARFORCE 75W
Jaki olej masz obecnie
Mannol 75W90
Witajcie,
za czasów pytania o olej silnikowy miałem Pandę 1.3 a dziś +500L Living 7 osobowy z tym samym silnikiem, bo tak mi się ich ekonomia spodobała, fakt, są to moim zdanie autka "specjalnej troski" ale robię wszystko sam więc luzik, pomogliście mi bardzo z doborem oleju silnikowego, bardzo teraz proszę o pomoc przy przekładniowym.

Tworzą się "eko terrorystów" schody:
Moja Panda jest z końcówki serii (2011) (seria 2006-2011) z osprzętem silnika z nowszego modelu (seria 2012-do dziś), więc logika teoretycznie nakazuje użyć informacji z instrukcji obsługi nowszej wersji, zaś patrząc na eko terrorystów to bardziej ze starej... Skrzynie są takie same, silniki (słupki) takie same, osprzęt inny który tworzy Euro4 i Euro5. Instrukcja obsługi do mojej wersji jest Euro4, zaś realia takie że żaden filtr ani nic nie pasuje z Euro4, musi być z Euro5, bo osprzęt jest z nowej wersji, stąd tym faktem braku możliwości fizycznego doboru filtra nazywam zwrotem "eko terroryści".
Dorzucam Fiat 500L Living 7 osobowy bo tak samo brak dwumas, jest to też ten sam słupek 1.3 Euro5 i elementy mogę sobie zamieniać z Pandą. Wydaje mi się że w obu jest ta sama skrzynia C510. Były ponoć pakowane C510 oraz M20, ponoć M20 miały dwumas i były zawsze 6cio biegowe, moje autka bez dwumas i 5cio biegowe, dlatego dedukuję że w obu jest ta sama C510.

Panda w koło komina a 500L na trasy Europy.

Oryginalna instrukcja mojej Pandy mówi:
TUTELA CAR TECHNYX 75W85
FIAT 9.55550-MX3
F010.B05
(z tym że pod maską fizycznie osprzęt Euro5 siedzi a instrukcja dla Euro4, słupek ten sam)

Instrukcja Pandy nowszej ale właśnie z prawidłowo moim osprzętem Euro5(słupek wciąż ten sam):
TUTELA TRANSMISSION GEARFORCE 75W
FIAT 9.55550-MZ6
F002.F10

Instrukcja 500L 2013 ale właśnie z prawidłowo moim osprzętem Pandy Euro5(słupek wciąż ten sam):
TUTELA TRANSMISSION GEARFORCE 75W
FIAT 9.55550-MZ6
F002.F10

Rozumiem że 75W jest rzadszy niż 75W85 i stąd po części niższe katalogowe spalanie w nowszej Pandzie?
Co tu myśleć? Ciężko, więc co sam zrobiłem polegając na opiniach użytkowników Alfy:
Zalałem do obu 75W90, ALE: testowo na oczywiście własną odpowiedzialność tani olej Mannol.
Efekt, jeżdżą, 2 problemy w zimie: no tak ciężko jedynka żeby wchodziła to dawno autka takiego nie miałem. Gdy zimne oba to nieraz przy ruszaniu czuć jakby luzy lub ciężki opór na pół ośkach, poza tym zero problemów, jak gorące to ideały, Europa w 500L zjechana na tym Mannol.
Spalanie: niestety zauważalnie wzrosło o ok nie mniej niż 0.5L (kalkuluję sobie sam), a komputer przy ruszaniu i zmianie biegów pokazuje czasem i ok 20L gdzie wcześniej tego nie było, myślałbym że przypadkiem coś się popsuło, ale w obu, to tak mniej prawdopodobne.
Pytanie więc: W90 jest za gęsty, czy Mannol zbyt dupny i zostać przy 75W90 ale innej firmy?
Osobiście myślę teraz by zalać do obu dedykowany TUTELA CAR TECHNYX 75W85, bo jakoś 75W nie wiem czy rozsądnie, czy nie rozwali mi z czasem skrzyni taki rzadszy jak np odpalę i non stop przejadę autostradą spokojnie 130km/h ale długo 8-10h bez przerwy? Chciałbym pociągnąć tymi silnikami te kolejne 200 tys km bez problemów, a już mają nabite 200tys.
Czytam że Tutela to bdb olej, ale zapytam, czy idę w dobrą stronę? 75W85 warto lać do obu? Czy trzymać się kurczowo instrukcji i lać różne? 500L na dalekie trasy a Panda w koło komina.

Ciekawostka z innej beczki, olej silnikowy wg instrukcji dla wszystkich w/w wersji:
Instrukcja mówi by polegać na komputerze pokładowym i wymieniać wtedy kiedy wyświetli info, ja wiem że to jakaś paranoja i robię inaczej, bo instrukcja też nie mówi by kiedykolwiek wymieniać łańcuch, który wymieniałem w obu bo rwą się na potęgę w 1.3 (dlatego "specjalnej troski" --> ale lubię je)
Także, dla mnie to jawny eko terroryzm i wyżej wymienionym jestem nie ufny do opisu zalecenia oleju do skrzyni.

Wracając do tematu: bardzo proszę Was o pomoc, gdyż doszedłem do punktu w którym sam dalej sobie nie poradzę tak sprawnie, jak z Waszą pomocą.
 
Last edited:
Najlepiej taki jaki podaje książka serwisowa, nie jestem pewien czy w tych rocznikach czasami nie był zalecany Tutella Gearforce 75w GL-4
 
Najlepiej taki jaki podaje książka serwisowa, nie jestem pewien czy w tych rocznikach czasami nie był zalecany Tutella Gearforce 75w GL-4
Bardzo Cię proszę, przeczytaj mój post kilka razy, zdaję sobie sprawę że jest dość długi, ale to dość złożona sprawa. Kupę czasu poświęciłem na szukanie, wymieniłem tam co podaje książka serwisowa, m.in. Tutella Gearforce 75W, lub TUTELA CAR TECHNYX 75W85, w zależności z jaką logiką podejść do X czy Y książeczki, czy buda zgodna ze starą instrukcją, czy silnik a raczej jego osprzęt zgodny z nowym modelem i instrukcją od nowszej wersji. Opis roczniku vs to co fizycznie mam pod maską vs instrukcja obsługi dołączona do autka to różne kwestie. Instrukcja oryginalna jest z Euro4 a pod maską Euro5 fizycznie z ostatniego roku produkcji. Temat staram się rozbić na atomy. Na moją logikę to z nowszej brać dane, ale inna logika mi mówi to co wyżej napisałem, czyli, czy 75W nie będzie zbyt rzadki, czy to nie efekt eko terroryzmu i czy nie lepiej zalać gęstszym 75W85 ze starszego Euro4 do mojego Euro5, a niby takiej samej Pandy z tą samą skrzynią? Lub czy może innym użytkownikom życie zweryfikowało że tak, rzadszy 75W jest lepszy? No bo skąd ta zmiana skoro skrzynia ta sama w obu?

Jak na razie skłaniam się do TUTELA CAR TECHNYX 75W85, ale niestety bez wyraźnego uzasadnienia, stąd te wszystkie myśli, "dlaczego?".
 
Last edited:
Back
Top