• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Stilo 2.4

Kevio

Nowy użytkownik
Samochód
Fiat Stilo 2.4
Marka samochodu
Fiat
Budżet/ile litrów
4,9L na wymianę, budżet bez znaczenia
Styl jazdy
Silnik
2.4L 20v 170KM
Data produkcji
16.10.2006
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Selenia Racing
Jaki olej masz obecnie
brak informacji (świeży zakup)
Ponieważ jest to mój pierwszy post, chciałbym przywitać się serdecznie ze wszystkimi forumowiczami.

Niedawno kupiłem Fiata Stilo z silnikiem 2.4L i mam zagwozdkę jak olej dobrać ponieważ nie mam książek serwisowych a gdzie nie spojrzę to każdy podaje co innego.
Początkowo Fiat zalecał 10W40 ale po liftingu w 2006 zmienił zalecenie na 10W60. Co ciekawe "dobierz olej" Mobila podaje te różne lepkości w zależności od produkcji --> przed 10/2006 i po 10/2006 a data produkcji po numerze VIN to 16/10/2006.

Co więcej jest opinia, że ten silnik ma problemy z panewkami i zdaniem niektórych zmiana lepkości miała pomóc na tą przypadłość, ale nie brakuje ludzi twierdzących, że oni po torze latają na 10W40 i jest ok.

Planuję zrobić płukanie silnika wg schematu:
- spuszczenie starego oleju + wysłanie do analizy
- nowy olej (najtańszy) + 1 płukanka + tani filtr
- nowy olej (najtańszy) + 2 płukanki
- nowy olej (najtańszy z docelową lepkością) + tani filtr
- docelowy olej + filtr MANN

Proszę was o wsparcie merytoryczne w powyższym temacie, głównie chodzi o docelowy olej.

btw. gdzie wykonujecie badania oleju i ile one aktualnie kosztują?
 
Petronas też zaleca po 2006-11 10W60 konkretnie właśnie Selenia Racing , a przed 2006-11 Selenia 20K. Ja tam bym krakowskim targiem zastosował 10W50 lub szerzej dostępny 5W50. Oczywiście nie znam specyfiki tego silnika tak sobie tylko luźno rozmyślam.

Badania wykonujemy z reguły w Polaris za pośrednictwem Archoil.pl czyli @wlyszkow. Cena badania oleju używanego to chyba 119zł.
 
Nie ma sensu badać oleju który zalewał poprzedni właściciel, bo Twój styl jazdy, Twoje warunki będą na pewno inne, a analizę oleju przepracowanego robi się właśnie pod siebie. Ja bym zrobił tak:

- do obecnego oleju tania płukanka typu K2 albo jakieś moje auto czy coś w tym stylu
- nowy olej bez żadnych dodatków, skrócić interwał o połowę czyli do ok. 4-5 tys. km i obserwować pracę silnika, mierzyć ewentualny pobór oleju
- jeżeli nie będzie poboru, ewentualnie nieznaczny to do obecnego oleju jakaś dobra płukanka, np. Oilsyn Power Flush, 30 min do godziny spokojnej jazdy i zmiana oleju
- olej docelowy i normalny interwał 8 - 10 tys. km
- przed kolejną zmianą pobrać próbkę i wysłać do analizy

Dalej się zobaczy. Co do filtra oleju, to zawsze montowałbym taki jak ma być docelowy, szczególnie podczas płukania silnika, bo jak filtr będzie lichy, zapcha się szybko to olej pójdzie bypasem.

Co do samego oleju, to nie znam tego silnika, ale tak jak Soszo spotkałbym się w pół drogi i zalewał 5w50.

Tani od sprawdzonego producenta poleciłbym Eurol Super Lite. Na tle np. Elfa czy Valvoline które kosztujątyle samo posiada nowsze normy tj. API SN, oraz posiada kilka aprobat producentów, inne 5w50 zazwyczaj nie posiadają.
 
Jeżeli mnie pamięć nie myli to 2.4 R5 ze Stilo to ta sama rodzina silników co Alfowskie 16v Twin Sparki (Pratola Serra).
Ja do swojego Twin Sparka leje obecnie 5W40. Poprzednio lałem 10W60 ale po lekturze tego forum oraz sugestii koleżeństwa dałem sobie spokój: Dobór oleju do 1.8 TS 16v. TSa zalałem Orlenem Classic 5W40, bo robie bardzo małe przebiegi roczne (olej jest tani, nada się na płukankę ;) )

Analizy oleju obecnego bym nie robił, chyba, że wiemy jaki był interwał.

Docelowo 5W50/5W40 zależnie czy ma być jazda normalna czy z przytupem, propozycje są tez w podpiętym wątku do TSa.
 
Jeżeli mnie pamięć nie myli to 2.4 R5 ze Stilo to ta sama rodzina silników co Alfowskie 16v Twin Sparki (Pratola Serra).
Ja do swojego Twin Sparka leje obecnie 5W40. Poprzednio lałem 10W60 ale po lekturze tego forum oraz sugestii koleżeństwa dałem sobie spokój: Dobór oleju do 1.8 TS 16v. TSa zalałem Orlenem Classic 5W40, bo robie bardzo małe przebiegi roczne (olej jest tani, nada się na płukankę ;) )

Analizy oleju obecnego bym nie robił, chyba, że wiemy jaki był interwał.

Docelowo 5W50/5W40 zależnie czy ma być jazda normalna czy z przytupem, propozycje są tez w podpiętym wątku do TSa.
Tak to jest pratola, ma zmienne fazy choć nie 1 do 1 jak w TS'ach.
Znalazłem instrukcję obsługi dla końcówki produkcji (na 100% mam ostatni wypust) i jest tam, że ma być Selenia Racing z normą FIAT 9.55535-H3 a tę normę spełniają tylko 10W60.
Przeczytałem też twój wątek i tematy z forum alfaholików (kiedyś to tam nawet byłem aktywnym forumowiczem, śmieszne miejsce xD).
Będę się skłaniał z zejściem z lepkością z SAE60 na SAE50. Czasem będę chciał na trasie pocisnąć ile fabryka dała więc z SAE40 czułbym się mniej pewnie.

Dlaczego jak zalecane przez fabrykę były 10W to polecacie 5W?
Nie zrobi to różnicy czy to będzie 5W50 czy 10W50?
Czy więcej będzie niż lepkość znaczyło jakie oleje są w ofercie dostępne w tych lepkościach?
 
Dlaczego jak zalecane przez fabrykę były 10W to polecacie 5W?
Nie zrobi to różnicy czy to będzie 5W50 czy 10W50?

Zazwyczaj 5w będą lepiej rozprowadzone po silniku przy niskich temperaturach. Silnikowi 5w nie zrobi różnicy. Na pewnym portalu aukcyjnym jest oficjalny sklep Orlena gdzie 5w40 przeze mnie wspominany olej ma dobrą cenę, jeżeli kolega ciągle rozważa płukanie silnika.
 
Oleje praktycznie wybrane, będę lał 5W50.
Zastanawiam się tylko na płukankami ale chyba pozostanę przy Xado vitaflush na pierwsze i drugie płukanie + ewentualnie jakaś na 5min przed spuszczeniem. Co to tego kiedy i ile km na płukani to będę decydował w zależności od koloru na bagnecie.

Teraz bardziej zastanawiam się nad tym co zrobić ze skrzynią biegów bo delikatnie wyje na 3 biegu ale to już temat na inny wątek.
 
Teraz bardziej zastanawiam się nad tym co zrobić ze skrzynią biegów bo delikatnie wyje na 3 biegu ale to już temat na inny wątek.

A olej kiedyś był w niej zmieniany? TSa kupiłem z przebiegiem 197k (nie interesował mnie czy realny), ale to co "wyciekło" ze skrzyni to było coś pomiędzy stanem płynnym a stałym. Rozłożenie, czyszenie, złożenie, nowy olej i jeździ.
 
Jaki konkretnie? Z 5w50 zalałbym mobila. Skrzyni olejami nie naprawisz, regeneracja.
Myślę, że pójdę w Millers EE Performance 5W50 bez dodawania żadnych dodatków typu XADO Stage 1 itp.

A olej kiedyś był w niej zmieniany?
Świeży nabytek. Ma na blacie 217kkm i na tyle wygląda a znając niemców to pewnie słuchali się poleceń i nie zmieniali oleju.
 
Czy to ta słynna M32? Podobno dobrze zalać oleju ponad stan - przechylić samochód tak aby korek wlewowy był wyżej.
 
Jeżeli mnie pamięć nie myli to do Stilo szły Fiatowskie C51x - 5 biegów i GM M20/M32 jako 6 biegów. Moment w 2.4 jest pewnie powyżej 200Nm, więc raczej będzie to C510. Ale mogę się mylić.

Edit: co do Niemców to pewnie u nich ordnung jak u Szwajcarów. Wymieniają oleje bardzo zgodnie z książką. Fiat na etapie 159/Brery zalecał co 35k km, potem w Giulietcie co 30k km. A oleju w skrzyniach się do dziś nie wymienia w/g FCA/Stellantis. Nawet w ZF8HP montowanym w Giulii/Stelvio.
 
Być może masz rację, C514.5 jest pancerna i znosi do 400nm, ale słyszałem, że padały. Na szczęście są tanie w używkach.
Bardzo dobrze chodzi na oryginalnej tuteli technyx.
 
Siemanko, miałem Lancie Lybre kiedyś z silnikiem 2.0 20V V.I.S 155 koni i najlepiej chodziła na LM top tec 5w40, a latałem nią w trasy do Niemiec i lekko nie miała
 
Back
Top