• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Castrol GTX 5W-30 RN17

wszystko o produkatach Castrol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Castrol GTX 5W-30 RN17

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @Kris_No89 , @Uriziel , @michalm83 , @soszo , @orzeszpole i anonimowych darczyńców. Olej do analizy dostarczył @Uriziel . Wszystkim serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C3
Aprobaty:
  • Renault RN17
Strona oleju:


castrol-gtx-5w30-rn17-pierwiastki.jpg

castrol-gtx-5w30-rn17-ir1.jpg

castrol-gtx-5w30-rn17-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE30 (9,3 - <12,5 cSt) z lepkością pod granicą przedziału SAE 30 i SAE40
  • Indeks lepkości 170, wartość niezbyt wysoka, ale typowa. Olej nie będzie nadmiernie zmieniał lepkości wraz ze wzrostem temperatury
  • Pakiet dodatków standardowy dla normy RN17 i ACEA C3 czyli mocno ukierunkowany na czystość i oszczędność paliwa. Castrol raczej nie starał się tego oleju specjalnie wyróżnić
  • TBN 7,8 - dość wysoki biorąc pod uwagę wymogi na normy C3 (>=6), ociera się o wartości wymagane dla olejów full saps
  • Wg widma FTIR olej oparty o bazy HC, możliwa niewielka ilość estrów
Podsumowanie:
Nowoczesny olej przeznaczony głównie do silników Renault wymagających normy RN17. W takim zastosowaniu powinien sprawdzić się bez zarzutu. Natomiast biorąc pod uwagę pakiet dodatków oraz parametry (wysoka lepkość) raczej nie jest skierowany do silników spoza koncernu wymagających normy ACEA C3. W takich wypadkach celowałbym raczej w produkty koncernu Castrol z serii Magnatec albo Edge.
 
Ciekawe jak ma się do innych RN17 np. Elf , Motul, Yacco albo Liqui Moly.
Bo sprawdzając karty charakterystyki wszystkie oleje RN17 mają zbliżony na papierze indeks lepkości ok 170, lepkości.
 
Last edited:
też chętnie bym się dowiedział co oferuje konkurencja w normie RN17, ale nie ma szans na dalsze analizy takich olejów ze względu na brak większej ilości chętnych.
 
Czyli olej poprawny z oficjalną normą.
Takie pytanie do bardziej doświadczonych, czy można go zastąpić czymś z polskich olei (jakiś Orlen XD, albo V), bo nie ma narazie nic rodzimego z rn17 ? Oczywiście pytanie dotyczy już serwisów po zakończeniu gwarancji.
 
Troszkę ubogo w podstawowe modyfikatory tarcia, więc można zaryzykować stwierdzenie, że olej jest dobrą bazą, również cenową, pod dodatki...
 
@Uriziel po zakończeniu gwarancji to chyba 5W-30 C3 się mi wydaje. Z Lotosa Aurum, Quazar albo Synthetic C2+C3. Z Orlena V albo XD.
 
A ja bym został na tym oleju. Dodatkowo Archoil 9100 i myślę , że będzie dobrze :)
 
ja chyba zostanę na dłużej na tym oleju w mojej Daci, raz że jeszcze mam 2 lata gwarancji, dwa że tak na prawdę nie ma żadnej ciekawej alternatywy w rozsądnych pieniądzach na chwilę obecną. Może kiedyś uda się zrobić analizę Elfa, albo na któryś ze Specoli, bo aż trzy deklarują spełnienie normy RN17:

5w30 Spec Premium C2/C3
5w30 Spec Premium C3
5w40 Spec Premium C3

Po gwarancji może przerzucę się na któregoś Specola.

 
raczej będę wybierał między 5w30 C3 a 5w40 C3, ale to jeszcze co najmniej 2 lata więc dużo może się jeszcze pozmieniać na rynku :)
 
5w40 nie ma sensu według mnie, ja sam przeszedłem z 5w40 na 5w30, a następna bedzie na 0w30 i taki zostaje.
 
Myślę, że oleje z RN17 będą w większości miały podobny skład i podobne parametry bo w większości będą robione wg. tego samego ogólnego przepisu. Kierował bym się tu raczej ceną i zaufaniem do producenta. Oczywiście warto by sprawdzić inne oleje z RN17 i przekonać się jakie są modyfikacje "oryginalnej receptury". Castrol daje to co norma wymaga i raczej nic dodatkowo. Powinien się sprawdzić (w końcu normę spełnia) i jest tani. Patrzył bym natomiast na oleje, gdzie oprócz normy RN17 spełnione sa też normy innych producentów bo wtedy jest szansa, że taki olej będzie bardziej "interesujący" pod wzgledem składu i dodatków.
 
Wcześniej jeździłem na Elf RN17, wymiana między 8 a 12 tys. km. Taki był zalewany w serwisie-umowa i sam zmieniałem także, w Megane lV, 1.6 sce, silnik H4M. Na ostatniej wymianie już serwis zalał tego Castrola i szczerze mówiąc, to waham się, czy przy nim nie zostać. Silnik jakoś wymagający co do oleju nie jest, tym bardziej, że wymieniam średnio co 10 tys km. Po zmianie, żonka, która jest tylko pasażerem, ale jeździ ciągle ze mną, dojazd do pracy, zauważyła, że silnik ciszej pracuje, zwłaszcza przy wyższych prędkościach obrotowych. Przejechane na razie 2 tys km.
 
ja chyba zostanę na dłużej na tym oleju w mojej Daci, raz że jeszcze mam 2 lata gwarancji, dwa że tak na prawdę nie ma żadnej ciekawej alternatywy w rozsądnych pieniądzach na chwilę obecną. Może kiedyś uda się zrobić analizę Elfa, albo na któryś ze Specoli, bo aż trzy deklarują spełnienie normy RN17:

5w30 Spec Premium C2/C3
5w30 Spec Premium C3
5w40 Spec Premium C3

Po gwarancji może przerzucę się na któregoś Specola.

Odgrzeję trochę temat.
Popatrzyłem na te Specole. Oba C3 są opisane jako RN17, ale Euro IV i V. Więc jest to raczej wsteczna kompatybilność do RN0710.
C2/C3 jest wg nich pod Euro VI czyli zostaje ten.
 
A, no i Castrol chyba wygasza ten olej z dostępności na rynku, poznikały butle 5L. Na teraz są tylko 1L w chorych cenach. To tylko bazowy GTX a wychodzi jak Edge:rolleyes:
 
Właśnie dziwne są te okresowe zaniki dostępności tego oleju w bańkach 5l. Ciekawe z czego to wynika. Ostatnio był w oficjalnej dystrybucji a obecnie znów brak.
 
Co ty kolego opowiadasz, jest normalnie dostępny.
 
Ogólnie jest dostępny w sklepach, które mają jego zapasy, ale np. na Allegro bezpośrednio od Castrol w butelkach 5l zniknął.
 
Przecież to nie sprzedaje bezpośrednio BP Europe, bo domyślam się, że chodzi ci o to, że nie ma 5L u "Oficjalny sklep Castrol" na pewnym portalu.
Jest to jeden z oficjalnych dystrybutorów, ale to zwykły sklep. Więc dla mnie info o braku dostępności tylko przez pryzmat, że nie ma aukcji u "Oficjalny sklep Castrol", który dziś może być X jutro Y to lekka przesada :)
 
Czy ten olej to ten sam występujący również w opakowaniu OE? Wszystkie znaki na niebie na to wskazują , bynajmniej nie zagłębiając się w literaturę. Wszystkie prócz ceny bo nawet kształt opakowania bardzo zbliżony.
 

Attachments

  • 48FA1114-8D48-4E9C-B310-3016D91FE62D.jpeg
    48FA1114-8D48-4E9C-B310-3016D91FE62D.jpeg
    361,5 KB · Odwiedzin: 105
  • DD5771F0-996A-46E1-BE2A-D0BB280DEE40.jpeg
    DD5771F0-996A-46E1-BE2A-D0BB280DEE40.jpeg
    166 KB · Odwiedzin: 127
Back
Top