• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hamulce

Też niedawno założyłem premiery, jedyne klocki które mi popiskują przy końcówce hamowania.
Mają ścięcia.
 
Widzieliście jak długo trzyma ta czarna powłoka antykorozyjna w tych tarczach OE Toyoty. Przecież te tarcze mają 7 lat. Tam jeszcze jest czarna farba i nie wygląda jakby miała za chwilę zniknąć. Kto robi tarcze z czarną farbą? W sumie tutaj widać ładnie nową tarczę OE Toyoty(42431-0D060) do tego Yarisa https://sklep.toyota.pl/uploads/files/7a/ab/wm-7aab087d8fa05ced0e88fe5ceb4bc92fcec030ed.jpeg
Post automatically merged:


Textar Pro+, czyli tarcza wysokowęglowa jest tylko do wąskiego grona samochodów. Do takiego pudełka jak Yaris to chyba bez sensu taka tarcza. Za to Textar Pro+ jest do mojej Meganki IV.
Post automatically merged:


Nie lubię tej marki, więc jej na pewno nie chcę. Poza tym Brembo dla zwykłych samochodów to chyba rasowa chińszczyzna?
Post automatically merged:


Właśnie mam obawy co do Textara z tym piszczeniem. Jak Textar zachowa się na tylnej osi w samochodzie który prawie nie używa klocków a jak używa to tylko lekko muska. Tutaj musi być klocek miękki, pylący. W sumie tarcza też chyba w miarę miękka.
Takie są chyba tarcze i klocki OE Toyoty do hybryd. Ani razu Yaris nie zapiszczał. Nawet na tych rozwarstwionych klockach.
Kur..... człowieku przestań juz czytać te internety. Załóż nowy cały zestaw nie OEM, i skończ temat.
Brembo to bardzo dobra marka. Większosc tarcz jest robiona we Włoszech, to nie chińczyk. Mam w ciężkim aucie i zachowują sie jak ORI.
Ja mimo wszystko polecam ATE, Jurid, ale możesz przy tym stylu jazdy iść w cos tańszego
 
A w hance hrv 115 kkm i jeszcze orginaly jadą . Klocki mają 2.5mm jeszcze .


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Ostatecznie zdecydowałem się na komplet Textara. Czas pokaże, albo pokarze za wybór Textara ;]. Wziąłem też nowe tuleje gumowe i sworznie. Niby wymiana tulei i stworzni w układzie hamulcowym Teves/ATE dopiero po dwóch wymianach tarcz, czy kloców, ale wolę teraz z racji, że to minęło już 7 lat. Wziąłem cleaner Textara, smar ATE do tłoczków hamulcowych. Wygląda jakbym to miał robić sam. Jednak wolę przywieść do mechanika swoje smary i cleanery takie jakie ja chcę, żeby użyć a nie to co ma mechanik pod ręką. Część cierna klocka trochę się różni od oryginalnego. W OE nie ma tego środkowego nacięcia jak to jest w Textarze. Produkty oryginalne - można to sprawdzić wpisując security code spod plomby hologramowej na stronie Textara( https://www.fightingthefakes.com/textar/ ). Z Zimmermanna i Ferodo zrezygnowałem, bo pisaliście, że coś tu może popiskiwać. ATE nie, bo nie :). BTW, bardzo słaby współczynnik tarcia EE. To może tak ma być - dobrany do masy i mocy samochodu.

Kilka fotek:

IMG_0934.JPG
IMG_0933.JPG
IMG_0935.JPG

IMG_0936.JPG
IMG_0938.JPG
Screen Shot 2022-06-30 at 09.10.09.png
 
Last edited:
no i spoko.
PS. mam taki sam koc.
 
W następnym tygodniu wymiana. Sprawdzimy grubość i bicie tarczy z przodu. Jak coś mi się nie spodoba to poleci nowy zestaw Textara także na przód.
 
Bedzie Pan zadowolony. Co to smaru i cleanera nie przesadzaj, mechanicy byle czym nie robią bynajmniej u mnie w okolicy.
 
O, jakie zainteresowanie moim kocykiem/narzutą z lamparta plamistego 🤣. Nie chciało mi się schylać(stary już jestem, 82 rocznik) do podłogi, żeby zrobić fotki to położyłem wszystko na łóżku 🤣.
 
O, jakie zainteresowanie moim kocykiem/narzutą z lamparta plamistego . Nie chciało mi się schylać(stary już jestem, 82 rocznik) do podłogi, żeby zrobić fotki to położyłem wszystko na łóżku .
Stary powiadasz......70...
I wcale się nie czuję....
Po covidzie węch nie wrocił....

Textar nie bedzie piszczał bo ma ukosowane krawędzie, a te napięcie w środku jest do odprowadzania gazów podczas mocnego hamowania .

Ważne żebyś zestaw dotarł wstępnie.

Malo kto o tym wie i stosuje.

Rozpędź auto do 50km/h i nie za ostro wyhamuj do 10kmh , powtórz x 8.
Odczekaj do przestygnięcia tarcz , lub jedz bez hamowań gdzieś za miastem .
Rozpędź do 80 km/h i wyhamuj do 10kmh, x 5.
Odczekaj na ostygnięcie tarcz i do 100-120 km h wyhamuj do 10kmh x 3 .

W ten sposób unikniesz przegrzania zestawu gdybyś nie dotartym gdzieś musiał awaryjnie hamować



Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex Zapomniałeś, że to hybryda. To nie będzie takie proste. Tutaj klocek hamuje dopiero jak mocniej dociśniesz. Pierwszy etap hamowania to rekuperacja. Ciężko będzie wyczuć tył, czy on hamuje, czy nie. Po prostu trzeba normalnie jeździć bez gwałtownego hamowania i klocki sobie same z tarczą się ułożą.
Co do klocka. Ukosowane krawędzie to raz. Całą robotę niwelowania pisków ma robić ta przyklejona, specjalna mata opatentowana przez Textara nazywana Q+. Zobaczymy... Mimo wszystko spróbuję taką procedurę wykonać bez względu, czy się uda czy nie.
 
Last edited:
@Bodex Zapomniałeś, że to hybryda. To nie będzie takie proste. Tutaj klocek hamuje dopiero jak mocniej dociśniesz....
. Ukosowane krawędzie to raz. Całą robotę niwelowania pisków ma robić ta przyklejona, specjalna mata opatentowana przez Textara nazywana Q+. Zobaczymy... Mimo wszystko spróbuję taką procedurę wykonać bez względu, czy się uda czy nie.
Możesz obciążyć bagażnik 50-100 kg lub łatwiej: zabrać tęgich szwagrów na spacer - wtedy regulator siły hamowania się otworzy i na tył pójdzie pełna moc te 40% .

Ważne zwłaszcza dla automatów, podczas docierania nie należy dopuszczać do zatrzymania sie ! By dociśnięty gorący klocek nie grzał punktowo tarczy ! Wyhamować do 10kmh i rozpędzać by się schładzały.
Po każdym pakiecie/etapie docierania kontynuować spokojną jazdę do wychłodzenia zestawu.
Unikać wtedy swiateł na skrzyżowaniach bo automat stoi trzymając pedał hamulca i gorące klocki grzeją tarczę, która na etapie docierania bardzo się nagrzewa .
W moim manualu S/S gdy się zatrzymam na Światłach to automatycznie zapina się ręczny , zobacz jak to jest u ciebie .
Po co tyle ceregieli ?
Dobrze dotarte klocki i tarcze na początku nie są przegrzane powierzchniowo i nie piszczą. Mają większą siłę tarcia/ hamowania przy niższej sile docisku - dłuższa eksploatacja
Fakt , przód jest ważniejszy w kwestii docierania.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
Dziś byłem wymienić tarcze i klocki. Wymienione także gumowe tuleje i sworznie. Oczywiście montaż sworzni na sucho tak jak zaleca producent Teves/ATE. Prowadnice też na sucho, żadnego smarowania tzw. suchymi smarami. Między piastą a tarczą także na sucho - tutaj ma tak być w każdym samochodzie. Gamonie z ASO psikali ten środek piasty smarem miedzianym nie wiadomo po co i na co... Ten środek może sobie rdzewieć. W niczym to nie przeszkadza. Jak widać tarcze od środka mocno skorodowane. Klocki też mocno skorodowane. Bicie oryginalnych tarcz z przodu nawet poniżej 0,02 mm. Klocków nie sprawdzaliśmy w jakim stanie, bo to już dodatkowa robota dodatkowo płatna i na inny termin. Przednie tarcze od środka także skorodwane i ten środek co chłodzi tarcze. Koła dociągnięte kluczem dynamometrycznym - 103 Nm jak w instrukcji. Oczywiście tłoczki pod gumą wyczyszczone i nasmarowane smarem ATE, który przywiozłem swój. W sumie nie było co tam za bardzo czyścić pod gumą, bo było czysto.

A więc tak:
prawy tył - bicie piasty 0,02 mm z groszami; bicie tarczy niecałe 0,03 mm ## 10 mm od krawędzi tarczy a po środku tarczy bicie jeszcze mniejsze.
lewy tył - bicie piasty niecałe 0,025; bicie tarczy blisko 0,03 mm ## 10 mm od krawędzi tarczy a po środku bicie mniejsze jak z prawej strony.

Jak widać bicie piast(poniżej 0,03 mm) i tarcz(poniżej 0,05 mm) w tolerancji.

Kilka fotek:
prawy tył:
IMG_0960.JPG
IMG_0962.JPG


lewy tył:
IMG_0972.JPG
IMG_0974.JPG




OE klocki i tarcze fabryczne po 7 latach i 34 tys. km
IMG_0966.JPG


IMG_0968.JPG

IMG_0969.JPG

IMG_0967.JPG


Powered by Textar
IMG_0963.JPG
 
Last edited:
Dziś cięcie stalowego hamulcowego bo go nie szło odkręcić od elastycznego. Zespawane ze sobą na amen. Próba rozkręcenia powoduje obrót całego stalowego, który się ukręca i kruszy i cześć. Nie mogłem już tego tak zostawić naruszonego.

Cięcie, łącznik i fura bitexu kilka razy, żeby rdza nie wchodziła.

20220709_205226.jpg 20220709_213959.jpg 20220709_220756.jpg


Wymieniałęm bo myslałem, że elastyczny mi nawala, rozwarstwił się i blokuje powrót płynu, ale pociąłem go na centymetrowe kawałki i wydaje się całkowicie zdrowy. Chyba pompe hamulcową będę wymieniał. Zacisk lekko przytrzymuje tarczę jak się wszystko nagrzeje. Tak jakby tłoczek nie może się cofnąć i granicznie trze o tarczę. Odsunie się dopiero jak się rozpędzę. Rozbierałem sam zacisk dwa razy i chodzi lekko samymi palcami, więc tu jest ok.
 
20220715_142604.jpg
20220715_225133.jpg




Sprzęt przeszedł chrzest bojowy - polecam

Wszystko poszło sprawnie. Z zacisku płyn leciał ciągłym jenostajnym strumieniem, a o to właśnie chodzi. Nabiłem ciśnienie 1 bar, otworzyłem odpowietrznik i dobiłem do 1,5 bara. Przeciągnęło pod ciśnieniem po całym obwodzie po 0,5 litra płynu na zacisk.


Butla w miarę możliwości fajnie gdyby była bardziej transparenta, żeby było widać poziom płynu i powinna mieć dno jako spadek do jednego punktu, z którego rurka ssie płyn. No ale od tego mamy mózg, żeby nie dopuścić o sytuacji, że płyn się skończy czy coś albo po prostu nalać go dużo, żeby rurka zawsze była porządnie zanurzona i potem zwrócić nadmiar, który i tak prawie każdy wozi w aucie w razie jakiejś przygody.


Robota szybka i przyjemna, sprzęt trzymał szczelność (są komentarze, że nie trzyma). Sprzęt zostaje ze mną na stałe



Organika DOT4 LV w porównaniu do ATE SL6 taka jakby bardzo delikutaśnie rzadsza, bardziej wodnista i przezroczysta jak woda.
 
Tym wymaganiom sprosta idelanie Bosch, zużywa się szybko, ale miękki i klocek i tarcza ;)
Przeglądy okresowe w autach od lat robię w Bosch Service i podczas jednego z nich diagnosta zwrócił uwagę na tarcze i zasugerował wymianę ( na ucho powiedział żeby nie zakładać Bosch mimo że pracuje w Bosch Service bo dużo ludzi reklamuje z powodu piszczenia );)
Zgodzę się co do miękkości . Klocki Bosch które kiedyś używałem bardzo pyliły ( co przy srebrnych alusach denerwowało ) i szybko się zużyły natomiast piszczenia nie zauważyłem
 
A ja mam Dylemat : Textar , czy EBC Gren? 100 zl różnicy
Na przód do HR-V ?
Tarcze gładkie z zewnątrz i rant nie duży , zobacze od środka jak zdejmę zacisk.
Pomiar grubości zdecyduje czy z tarczami ....hm....119 tys km , nastawiam się , ze tak .
f1facca9453e4c84a8ab7bf2f3e20dfd.jpg
438320a6b151a271a282787cc0b2e5c7.jpg


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Przy takim przebiegu wolałbym wymienić tarcze i wtedy wziąć tańsze Textary.
 
@Leo
Tak podpowiada rozsadek.
Jefnak fabryczne tarcze zawsze sa dużo lepszej jakości niż te na kolejny montaż i moze okazac się, ze wytrzymaja więcej niz nowe.
Klocek Textar ma 16,8 mm grubości.
Klocek EBC 15,6 mm geubości .

Sxkoda , ze mało kto podaje parametr skutecznos i hamowania oznaxzany jako ,
EE , FE, FF, GF
Pierwsza litera to siła hamowania na zimno.
Druga to siła hamowania na rozgrzanych.

Na formum Civic piszą , ze do X'a fabrycznie montują Textar.

Na jednym sklepie, gdzie kupowałem jiedys zestaw do Insigni, znakazlem tabele parametrow
1. Brembo.
2. EBC Black Stuff
3. EBC Green Stuff.
Zobaczcie :
141d52018dd904e97127923012cce988.jpg
25119225b93bc83a464da4f9c801d55b.jpg
665d23b6b21b92d337b821683d97c837.jpg


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Back
Top