• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hyundai i40 1.6 GDI: 5W40 A3/B4 czy C3?

ytozon

Nowy użytkownik
Samochód
Hyundai I40 1.6 GDI
Marka samochodu
Hyundai i40
Budżet/ile litrów
180/5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.6 GDI
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
300-400ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Helix Ultra 5W40/ Helix Ultra Professional AF 5W30
Jaki olej masz obecnie
Valvoline Synpower FE 5W30
Cześć. Obecnie w moim Hyundaiu mam olej Valvoline Synpower FE 5W30 A5/B5. Wcześniej nie wiem jaki olej był używany, auto sprowadzone z Holandii. Olej dobrany według oryginalnej instrukcji stamtąd, czyli norma A5/B5.
Jednak auto pobiera trochę oleju, moim zdaniem lepkość tego oleju jest za niska dla tego silnika. I chcę przejść na 5W40 który również według instrukcji jest dopuszczany (polskiej, choć i tu są różnice w instrukcjach, zależnie od daty). I tu mam dylemat, i nigdzie za bardzo nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Które oleje są lepsze dla benzyny z bezpośrednim wtryskiem - A3/B4 czy C3?
Jak wiadomo silniki z takim wtryskiem miewają problemy z nagarem, więc oleje niskopopiołowe teoretycznie powinny zmniejszać ryzyko powstawania nagaru. Ale czy jest sens? Na oku mam chociażby olej Shell Helix HX8 ECT 5W40, Fuchs Titan Supersyn C3 5W40, albo też Texaco Havoline Ultra S 5W40, choć cały czas waham się czy ta norma C3 jest konieczna i lepsza dla tego silnika.
 

Attachments

  • Screenshot_20240214-202213.png
    Screenshot_20240214-202213.png
    687,5 KB · Odwiedzin: 37
  • Screenshot_20240214-202243.png
    Screenshot_20240214-202243.png
    844,4 KB · Odwiedzin: 36
Nie wiem czy wyleczysz silnik lepkością, obstawiam, że nie tedy droga ale jak już chcesz lać sae40 do tego A3 to wybierz coś z API SN+/SP. Np Shell HU 5W40.
 
Silnik jest znany z tego, że rzadko dojeżdża do 200 kkm, a znam wiele przypadków, gdzie przy 150 kkm już był w agonii. Niestety tam jest wada konstrukcyjna układu tłokowo korbowego i jeśli bierze tyle oleju, to za chwilę będzie brał litr na 1000, potem jeszcze więcej.
Czy wyższa lepkość coś pomoże? Nie wiem, ale możesz spróbować, chociaż odrobinę odwleczesz w czasie kompletny pad silnika. Jeśli już coś zmieniać, to na 5w40 C3, żeby chociaż katalizator mniej oberwał. Orlen będzie tu najlepszym ekonomicznie wyborem.
 
Na grupie na FB znalazłem kilka odpowiedzi że po zmianie z 5w30 na 5w40 pobór zniknął lub znacząco się ograniczył. Ale bez większych szczegółów dotyczących oleju, sporo ludzi mówi żeby lać Shell jak w instrukcji i tyle. Silnik raczej nie wykazuje oznak jakby miał już dosyć, pracuje cicho, nie ma tego głośnego klepania charakterystycznego dla tej jednostki gdy już zaczyna się agonia.
 
Last edited by a moderator:
Ewentualnie coś z 0w40 np. Mobil 0w40 X3
 
Back
Top