• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej do Renault Megane III Grandtour 1.6 110 KM + LPG?

jay

Nowy użytkownik
Samochód
Renault Megane III Grandtour 1.6 110 KM + LPG
Marka samochodu
Renault Megane III Grandtour 1.6 110 KM + LPG
Budżet/ile litrów
110 zł/5 L
Styl jazdy
Silnik
K4M 1.6 110 KM
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30, 5W40, ew. 0W30, 0W40 ale norma RN 0700
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower 5W40
Witam,
Proszę o pomoc w doborze oleju silnikowego do auta Renault Megane III Grandtour 1.6 110 KM z LPG. Aktualny przebieg to 135500, ok. 15 tys. km temu zamontowane LPG firmy BRC. Planuję zmieniać olej co 15 tys. km. Robię ok. 20 tys. km rocznie, do pracy mam 30 km w jedną stronę. Do pierwszej wymiany oleju po zakupie użyłem Valvoline SynPower 5W40. Chciałbym się dowiedzieć czy w podobnej cenie mogę dostać lepszy olej? Czytałem, że polecany jest np. Shell Helix Ultra 5W40. Coś innego jest godne polecenia?
Z góry dziękuję za pomoc.
 
Solution
Dobrym olejem będzie Fuchs Titan GT1 XTL 5W-40. Ma normę RN, wg Fuchsa jest formułowany z także myślą o zasilaniu LPG (chociaż to raczej marketing :)). 5 litrów kosztuje mniej więcej 100 złotych. Mamy jego analizę na forum, możesz obejrzeć i poczytać.

Poza tym Lotos Aurum 5W-40 C3. Analiza powinna jeszcze dzisiaj pojawić się na forum, piszemy jego opis. Jakościowo nie odstaje od wspomnianego wyżej Fuchsa, a 5 litrów jest do kupienia za ~80 złotych. Wart jest każdej złotówki.
Dobrym olejem będzie Fuchs Titan GT1 XTL 5W-40. Ma normę RN, wg Fuchsa jest formułowany z także myślą o zasilaniu LPG (chociaż to raczej marketing :)). 5 litrów kosztuje mniej więcej 100 złotych. Mamy jego analizę na forum, możesz obejrzeć i poczytać.

Poza tym Lotos Aurum 5W-40 C3. Analiza powinna jeszcze dzisiaj pojawić się na forum, piszemy jego opis. Jakościowo nie odstaje od wspomnianego wyżej Fuchsa, a 5 litrów jest do kupienia za ~80 złotych. Wart jest każdej złotówki.
 
Solution
Seria silników K4M ma wymagania olejowe zaczynające się na poziomie minimum na bagnecie, a kończące się na max ;) To tak w kwestii norm RN. Silniki w niezmienionej formie w Lagunie II miały zalecenia kończące się na A3/B4. Dacia, nie chcę się wypowiadać, ale chyba podobnie.

Bariera 110zł\5L nie pozostawia nam wiele pola do manewrów, ale tak :

Jeśli Fuchsa dorwiesz za 100zł za 5L jak pisze @jerseyAdmin to warto postawić na ten olej [nie znam aktualnych jego cen]
Eurol Super Lite 5W40
Shell Helix Ultra 5W40
Shell Helix HX8 5W40
Lotos Synthetic Plus 5W40
Elf SXR, oraz NF 5W40
Valvoline SynPower 5W40
Total Energy 9000 5W40

Natomiast przyczepię się do jednej rzeczy :

Planuję zmieniać olej co 15 tys. km.

i o ile OK, bo jak piszesz :

do pracy mam 30 km w jedną stronę

bo ja mam podobnie, ale sugeruję tańszy olej i zmieniać co 10 tysięcy stosując płukanki za każdym razem. Silniki K4M, F4P, F4R\T mają mało wydajną odmę, oraz w górnej partii masz niższe temperatury na wałkach, przez co silniki te mają tendencję do powstawania "lakierów". Bardzo popularne zjawisko w tej serii silników w Renault. W dziale zdjęć z pod korka możesz zobaczyć, jak to wygląda. Możesz też wrzucić nam swoje zdjęcie.

Stąd sugeruję na przykład Lotosa Synthetic Plus, czy Shell Helix HX8 5W40, lub Total 5W40, ale wymianę 2x w roku po 10 tysiącach. Oleju pod LPG nie potrzebujesz.
 
Nikt nie przedstawił dedykowanego do Renaulta Elf SXR 5W40? Ja osobiście na tym oleju zrobiłem przeszło 130 tyś km z czego około 70 tyś km na LPG. Wrzuciłem na forum wnętrze silnika podczas regulacji luzów zaworowych - zero szlamów, osadów itp.
 
Jak jest możliwość dorzucić 10 zł do oleju. To zaproponuje specol 0w40.
Można kupić 5L za 120 zł na znanym portalu aukcyjnym.
Jest analiza na forum. Olej posiada tez normę renault. Olej spełnia też wymagania normy renault.
 
Last edited:
@Bina96 Masz racje. Zagalopowałem się z tą normą :p
Już edytuje ;)
 
Dziękuję za odpowiedzi.
Mój budżet na olej jest oczywiście z tolerancją więc jeśli warto dodać kilka złotych do lepszego oleju to jak najbardziej jestem w stanie to zrobić.
Przyznam, że nie stosowałem nigdy płukanki do wymiany oleju - mało o tym słyszałem, ale poczytam na ten temat; jeśli warto stosować to co polecacie w dobrej cenie?
Nie myślałem też o tym by skrócić interwał wymiany oleju do 10 tys. km - myślę, że warte rozważenia. A jakie konsekwencje są tego powstawania "lakierów"? Jak będę miał chwilę przy dobrej pogodzie to wstawie zdjęcie spod korka oleju.
Firma Specol nie jest mi znana ale poczytam analizy jej oraz Fuchsa i Lotosa Aurum. Czy można zmieniać lepkość oleju bez przykrych konsekwencji i np. przejść z 5W40 na 0W40 lub odwrotnie? Dlaczego warto używać 0W40 zamiast 5W40 (u mnie są słabe zimy)?
 
Płukanki są spoko , jeśli użyjesz zgodnie z instrukcją to są w pełni bezpieczne . Nie zwracaj uwagi na legendy o rozszczelnieniu. Z mocniej polecanych masz liqui moly , archoil , oilem . Z tańszych to właściwie każdy producent olejów ma w swojej ofercie , i w sumie to jeden czort jest. Na pewno nie dawaj się namówić na płukanie sama nafta .
Co do zmiany lepkości to w swoich samochodach zmieniłem 5w30 na 5w40 , w drugim z 10w40 na 5w40 a w trzecim dla odmiany z 15 w40 na 5w40. Wszystko poprzedzone plukankami i wszystkie silniki wyglądają na wdzięczne za to . Co do optymalnych parametrów oleju do twojego silnika to może ktoś mądrzejszy ode mnie ci to porządnie wytłumaczy
 
Nikt nie przedstawił dedykowanego do Renaulta Elf SXR 5W40?
Elf SXR, oraz NF 5W40


to co polecacie w dobrej cenie?
to zależy, co rozumiesz pod tym pojęciem? Bo są płukanki za około 5-7zł i są za około 70zł.

A jakie konsekwencje są tego powstawania "lakierów"?
Depozyty, które utrudniają wymianę termiczną, wpływają niekorzystnie na wymianę ciepła. Tworzące się w okolicach pierścieni, powodują zmniejszenie ich ruchomości, co za tym idzie, z czasem zwiększony pobór oleju.

Czy można zmieniać lepkość oleju bez przykrych konsekwencji i np. przejść z 5W40 na 0W40 lub odwrotnie?
Możesz. Te silniki mają dosyć szeroki zakres dopuszczonych lepkości. Chyba od 0W30 do 10W40.

Dlaczego warto używać 0W40 zamiast 5W40 (u mnie są słabe zimy)?
W naszym klimacie ma to mniejsze znaczenie. Głównie dzięki 0W40 masz lepszy indeks CCS w niższych temperaturach, oraz często polecam 0W40, ponieważ potrafią mieć lepsze bazy, aby uzyskać niektóre właściwości niskotemperaturowe. Ogólnie, możesz śmiało stosować 0W40 cały rok, ale pozostanie przy 5W40 będzie optymalne.


Jaki pobór oleju? Bierze cokolwiek?
 
Ja bym wziął 5w30 żeby silnikowi było lżej i szybciej się rozgrzewał na krótkich trasach.
Np Gulf ULE 5w30, tutaj jest analiza:
Dość niska lepkość jak na C3 to akurat zaleta. Ostatnie analizy 5w30 C3 pokazują że lepkość zbliża się do 5w40.
Jak pisali przedmówcy, brakiem normy RN0700 się nie przejmuj.

Pozdrawiam,
 
to zależy, co rozumiesz pod tym pojęciem? Bo są płukanki za około 5-7zł i są za około 70zł.
Czy można dostać coś dobrego i godnego polecenia w cenie do 20 zł?

Jaki pobór oleju? Bierze cokolwiek?
Nie wiem na jakim oleju był jak go kupiłem ale wtedy trochę przejeździłem bo olej był świeży i nie zauważyłem poboru oleju. Z kolei po wymianie i przejechaniu ok. 7-8 tys. km na Valvoline SynPower 5W40 mam wrażenie, że trochę ubyło (wydaje mi się, że spadło z poziomu ok. 3/4 na bagnecie do ok. 1/2 - zazwyczaj pod sklepem sprawdzam poziom oleju ale nie wiem czy ten minimalny spadek na parkingach może mieć wpływ na odczyty).

Ja bym wziął 5w30 żeby silnikowi było lżej i szybciej się rozgrzewał na krótkich trasach.
Tutaj z kolei o tym nie pomyślałem - uznałem, że lepiej będzie 5W40 bo zapewni lepsze smarowanie w wyższej temperaturze.


Pomijając, że mam silnik Renault i lepiej co 10 tys. km wymieniać olej to ze względu na instalacje LPG warto skrócić interwał wymiany oleju o 20%?
 
Last edited:
@rob_roy jakie szybsze nagrzewanie na krótkich trasach, jak chłop ma 30km do pracy? Druga sprawa, że pisane było wielokrotnie, że prędkość nagrzewania między 30, a 40 jest pomijalne. I co ma sprawić, że silników i będzie "lżej"?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Po przeczytaniu komentarzy do analiz zdecydowałem się i zakupiłem olej Fuchs Titan GT1 XTL 5W-40. Dziękuję za pomoc. Myślałem jeszcze o Eurol Super Lite 5W40 ale wybrałem jednak Fuchsa. Kolejny olej po tym co teraz wybrałem będzie inny bo wstawiliście tutaj naprawdę dużo propozycji do wyboru i choćby z czystej ciekawości bym sprawdził inny olej.
Zostaje pytanie czy ze względu na LPG (pomijając mankamenty silnika K4M) powinno się skrócić interwał wymiany oleju np. o 20%? Oraz jaką polecacie dobrą płukankę do silnika w cenie np. 10-20 zł? Bo np. taką tanią jak k2 to lepiej omijać?
 
Last edited:
Odnosnie interwalow nikt Ci tutaj na to pytanie nie odpowie, bys musial zlecic analize, wtedy mozna ustalic odpowiednie interwaly.

Plukanki
 
Moim zdaniem jeśli chcesz płukankę do 20zł, to lepiej trochę dołożyć do Liqui Moly. A jeśli nie chcesz tej kwoty przekraczać to bierz co tańsze.
 
Shell za około 9zł jest spoko.
 
Back
Top