• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej Sprinter 518 cdi

Elmiro

Użytkownik
Samochód
Mercedes Sprinter 518 CDI
Marka samochodu
Mercedes Sprinter 518 CDI 3.0 V6
Budżet/ile litrów
800
Styl jazdy
Silnik
642.992 40 719449
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100 GRAM
Jakiego oleju wymaga instrukcja
228.51, 229.31, 229.51
Jaki olej masz obecnie
ENEOS PREMIUM HYPER 5W40
Mój pierwszy post na tym forum, więc witam wszystkich serdecznie.
Chciałbym zasięgnąć rady mądrzejszych w tej dziedzinie od mnie, ja nie za bardzo znam się na specyfikacjach olejów etc.
A więc do rzeczy, posiadam Sprintera 518 CDI 3.0 V6, samochód jest z 2008 roku z nalotem 667 000 tysięcy kilometrów.
Autko kupione od pierwszego właściciela z przebiegiem 600 019, dwóch kierowców, ojciec i syn, auto zadbane, od nowości z ogranicznikiem prędkości do 120 km/h.
Poprzedni właściciel jeździł na, jakimś lepszym Castrol 5W-30, samochód kupiłem świeżo po wymianie oleju i wszystkich możliwych filtrów, przejechałem na nim 15 tysięcy kilometrów, przy czym przez ten okres (Pół roku) dolałem około trzech litrów.
Po tym czasie zmieniłem na Ravenol VMO CleanSynto 5W-40, oczywiście przed zmianą oleju użyłem płukanki TEC2000.
Na Ravenolu przejechałem 20tkm, ale przez ten okres też dolałem w sumie 3,5 litra tegoż oleju. Postanowiłem zmienić znowu olej na Eneos Premium Hyper 5W-40.
Obecnie po przejechaniu niecałych 15-stu tysięcy ten Eneos jest strasznie czarny, Ravenol po 20-stu tysiącach wyglądał dużo lepiej, był brązowo brunatny, Eneos jest Czarny, jak smoła. Oczywiście przy przejściu z jednego na drugi olej użyłem płukanki TEC2000.
Za chwilkę będę zmieniał olej, już po przebiegu 15tkm i chciałbym, żeby mi ktoś z kolegów doradził dobry, sprawdzony olej do ciężkich warunków, jakie ma samochód prawie ciężarowy.
Jeżdżę w sumie bardzo mało, jak na przeznaczenie tego samochodu, w granicach 120km dziennie w czym 90km trasą szybkiego ruchu S8.
Silniczek mojego Mietka chodzi, jak zegarek i chciałbym, żeby tak jeszcze sporo pochodził, jeżdżąc po giełdzie, ludzie, jak słyszą cykanie silnika nie wieżą, że ten samochód ma taki przebieg, zrobiłem nim przez 2,5 roku 67.000 bez żadnej naprawy (odpukać w nie malowane) oprócz gumowego przewodu od interculera.

Jeżeli mógłby mi ktoś polecić dobry, sprawdzony olej będę bardzo wdzięczny. Budżet 800/1000 złotych za cztery bańki po 4 litry, lub trzy po 5 litrów.
Dodam jeszcze, tylko, że samochód nie posiada DPF"u :) odkąd skończyła się gwarancja (2010)
 
@Elmiro, normy 229.5 i 229.51 mają zdecydowanie wyższe wymagania względem norm 229.3 i 229.31 pod kątem dopuszczalnych wartości zużycia elementów silnika w testach silnikowych.
Kolejna sprawa, normy xxx.5x mają niższy dopuszczalny NOACK, czyli odparowalność.

I wreszcie na koniec, Specol nie jest żadnym fullsyntetykiem, a co najwyżej olejem opartym o bazy III gr z domieszką grupy IV.
Jak nie chcesz kupować drogiego oleju, to zainteresuj się Orlenem Max Expert V, Lotos Aurum 504/507, albo Specolem z normą 504/507.
Norma VW 504/507 przez swoje wymagania (wyższe niż MB229.51) często wymusza dodatek gr IV oleju bazowego.
Jeszcze mam tydzień, góra dwa do wymiany, i cały czas mi chodzi po głowie olej z rodziny MITASU, jak w linku poniżej:

 
Jak najbardziej.
Posiada/spełnia 3 najbardziej wymagające normy olejów niskopopiołowych, czyli BMW, MB i VW:
1626880810328.png

są one oparte na ogólnej normie ACEA C3.
 
@Elmiro

I jak widać dalej powiela stereotypy o olejach.

Na forum są ludzie, którzy nie pracują w MB ale mają odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w komponowaniu środków smarnych, są też mechanicy który są tutaj bo lubią poszerzać swoją wiedzę, właśnie po to żeby potem nie opowiadać bzdur zaczynając od tego, że np przejście z polsyntetyka na syntetyczny (HC w dodatku, bo oni nawet tego często nie rozróżniają od PAO) nie jest możliwe, bo silnik się rozszczelni, kończąc na tym że jedyne dobre oleje to te na PAO.

Wspomniany Mobil to przykład, że olej może być z najwyższej półki i nie musi być w 100% na PAO, mało tego w wielu topowych olejach tej firmy zdecydowana większość bazy to GTL/HC.
 
@Elmiro

I jak widać dalej powiela stereotypy o olejach.

Na forum są ludzie, którzy nie pracują w MB ale mają odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w komponowaniu środków smarnych, są też mechanicy który są tutaj bo lubią poszerzać swoją wiedzę, właśnie po to żeby potem nie opowiadać bzdur zaczynając od tego, że np przejście z polsyntetyka na syntetyczny (HC w dodatku, bo oni nawet tego często nie rozróżniają od PAO) nie jest możliwe, bo silnik się rozszczelni, kończąc na tym że jedyne dobre oleje to te na PAO.

Wspomniany Mobil to przykład, że olej może być z najwyższej półki i nie musi być w 100% na PAO, mało tego w wielu topowych olejach tej firmy zdecydowana większość bazy to GTL/HC.
Wiadomo, że wszystko kręci się wokół pieniądza. Jakby HC i GTL nie były tańsze, to pewnie dalej mocno by rozwijano oleje oparte na PAO. Ale każdy chce mieć produkt w cenie rynkowej, więc używa się tańszych komponentów.... Nie mówię, że gorszych.
 
Jak to kiedyś pisał @wlyszkow wszystko zmierza powoli w stronę powrotu do grupy I. Na dodatek coraz więcej wielkich firm wycofuje się albo deklaruje wycofanie z przetwórstwa ropy, więc PAO też z czasem zniknie (wytwarzane jest głównie z ropy). Zresztą nie zdziwiłbym się gdyby nasze forum za 5-10 lat przestało być potrzebne bo każdy będzie pomykał elektrykiem albo hybrydą i zmieniał olej na roślinne SAE 0 z ASO :p

@Elmiro - w tej chwili nie ma specjalnie znaczenia czy PAO, HC czy niższe grupy bo i tak wszystko rozbija się o dodatki. Mobile są na mieszaniami GTL i HC i są uważane za jedne z lepszych olejów na rynku. Japoński Eneos produkuje oleje z domieszkami grup I i II więc gorszych niż HC, ma też swój sposób przetwarzania ropy do włąsnej bazy W-base która w sumie nie wiadomo czym jest. Shell robi GTL, jest zresztą potentatem.

PAO = lepiej było prawdziwe, ale wiele lat temu gdy znacznie więcej jeżeli chodzi o jakość oleju opierało się o bazy.

Co do Mitasu, to jak najbardziej. Do mojej Kijanki nic nie mają, bo ja preferuję "eko" oleje, ale kupuje te oleje dla znajomych i jak już nie raz pisałem bardzo je sobie chwalą.
 
Może nie do GI ale GII jest dla wielu wystarczające a swoje zalety też ma w porównaniu do GI jak i do GIII.
 
Przed chwilką właśnie skończyłem robotę z płukaniem i wymianą oleju, wróciłem z jednej roboty i zabrałem się za drugą robotę. 19 godzin już na nogach, ale pięć miesięcy spokoju teraz będzie :)
Wybór padł jednak na Mobil 1 ESP 5W-30 + Mannol 9929 Ester Additive, przed wymianą oleju użyłem dwóch butelek płukanki
Oilem Release Tech Power Flush, silnik przez ten czas pracował 65 minut. Olej ENEOS Hyper 5W-40 zleciał rzadki, czarny, jak smoła i specyficznie śmierdzący, zapach naprawdę nie przyjemny.
Wlałem 11 litrów Mobil 1 ESP i 1 litr Mannol 9929, przejechałem 10 kilometrów i bagnet olejowy jest całkowicie bezbarwny, ciężko jest nawet sprawdzić stan, bo olej rzadki przeźroczysty i szybko ścieka z bagnetu :rolleyes:. Jak silnik ostygnie, olej trochę zgęstnieje to rano sprawdzę ile jeszcze trzeba dolać do stanu.


IMG_3834.jpg
IMG_3839.jpg
 
Tylko po co ten Mannola tam....
Chyba wlałem tylko z chęci eksperymentu ;) ale z drugiej strony na oil-club.de ludzie polecają ten dodatek do silnika MB OM642.
Tak samo jest z płukankami, jedni leją tylko OILEM (Jak ja głupi), a mój kolega jeździ Scanią z naczepą, która kosztowała półtorej bańki i tylko raz wlał przed zamianą oleju płukankę Archoil AR2820, teraz od kilku lat leje tylko płukanki od K2.
Dzwoni do firmy, że zjeżdża na bazę, 300/400km przed bazą wlewa kilka opakowań K2, mechanik już czeka na zmianę oleju, w jego firmie ciężarówki zrobiły miliony kilometrów i zero problemów z silnikami, a ja, jak mu mówię, że wlewam tylko L&M albo OILEM to puka się w głowę. Jedna jest prawda, ile ludzi tyle opinii, ile dup tyle gustów, ja leję to co leję bo mam, podejrzewam, że, jak bym nie miał to byłbym zachwycony K2.
 
Do ciężarówki masz min. 33-35l oleju - potrzebujesz min. 7 szt płukanek. 7*10 a 7*50 już robi różnicę, bo zastosowanie płukanki z wyższej półki podnosi koszt wymiany oleju o min. 30 %, a transportowcy liczą pieniądze
 
I jak wrażenia z dodatkiem Mannol 9929?
Zrobiłem na tym uszlachetniaczu dopiero 3 tysiące kilometrów ponieważ byłem miesiąc na urlopie.
Silnik na te trzy koła pobrał 0,5L oleju, czyli nic się nie zmieniło, od trzech lat dolewam 3L na interwał 20 tysięcy.
Sam olej uległ zdecydowanej poprawie, nie wiem czyja to jest zasługa ? płukanki OILEM, Mobila czy Mannola ?? ale po tych trzech tysiącach olej jest cały czas przeźroczysty, minimalnie z ciemniał ale to naprawdę minimalnie, w słońcu muszę się dobrze przyjrzeć co by stan oleju dokładnie sprawdzić ;) bo ja już mam tak w psychice, że co dwa tygodnie sprawdzam stan oleju 🙃

A co do MANNOL 9930 to wlałem dopiero drugi bak paliwa z dodatkiem 80ml na 75L oleju napędowego, Mannol zaleca 1ml na 1L paliwa. W moim Sprinterze silnik cyka, jak zegarek więc nie zauważyłem żeby chodził ciszej, czy głośniej, po prostu jest tak samo. Spalanie na poprzednim baku minimalnie spadło, z 17L na 100km do 15,8L przy tej samej prędkości, jeżdżę tylko na S8 Z prędkością 90-130, już ostatni miesiąc z tą prędkością :-(
Najbardziej na Plus jest to, że na tym specyfiku przestało mi walić smrodem z rury wydechowej, lałem już bardzo przeróżne środki, tańsze, droższe i bardzo drogie na smarowanie wtryskiwaczy i pompy CR i zawsze, mniej, więcej ale strasznie śmierdziały mi spaliny. Teraz kucam przy tłumiku i mogę sobie tak godzinę kucać i nic nie czuję. Dodam, że samochód od skończenia się gwarancji jest pozbawiony filtra DPF.
Jak dla mnie Mannol 9930 to bardzo dobry produkt.
 
Tak tylko nawiasem mówiąc jak nie masz DPF według instrukcji mb dopuszcza a nawet zaleca olej z normą 229.5 więc przy następnej wymianie możesz wziąć to pod uwagę bo jest też sporo dobrych oleju z normą 229.5
 
Back
Top