• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej Sprinter 518 cdi

Elmiro

Użytkownik
Samochód
Mercedes Sprinter 518 CDI
Marka samochodu
Mercedes Sprinter 518 CDI 3.0 V6
Budżet/ile litrów
800
Styl jazdy
Silnik
642.992 40 719449
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100 GRAM
Jakiego oleju wymaga instrukcja
228.51, 229.31, 229.51
Jaki olej masz obecnie
ENEOS PREMIUM HYPER 5W40
Mój pierwszy post na tym forum, więc witam wszystkich serdecznie.
Chciałbym zasięgnąć rady mądrzejszych w tej dziedzinie od mnie, ja nie za bardzo znam się na specyfikacjach olejów etc.
A więc do rzeczy, posiadam Sprintera 518 CDI 3.0 V6, samochód jest z 2008 roku z nalotem 667 000 tysięcy kilometrów.
Autko kupione od pierwszego właściciela z przebiegiem 600 019, dwóch kierowców, ojciec i syn, auto zadbane, od nowości z ogranicznikiem prędkości do 120 km/h.
Poprzedni właściciel jeździł na, jakimś lepszym Castrol 5W-30, samochód kupiłem świeżo po wymianie oleju i wszystkich możliwych filtrów, przejechałem na nim 15 tysięcy kilometrów, przy czym przez ten okres (Pół roku) dolałem około trzech litrów.
Po tym czasie zmieniłem na Ravenol VMO CleanSynto 5W-40, oczywiście przed zmianą oleju użyłem płukanki TEC2000.
Na Ravenolu przejechałem 20tkm, ale przez ten okres też dolałem w sumie 3,5 litra tegoż oleju. Postanowiłem zmienić znowu olej na Eneos Premium Hyper 5W-40.
Obecnie po przejechaniu niecałych 15-stu tysięcy ten Eneos jest strasznie czarny, Ravenol po 20-stu tysiącach wyglądał dużo lepiej, był brązowo brunatny, Eneos jest Czarny, jak smoła. Oczywiście przy przejściu z jednego na drugi olej użyłem płukanki TEC2000.
Za chwilkę będę zmieniał olej, już po przebiegu 15tkm i chciałbym, żeby mi ktoś z kolegów doradził dobry, sprawdzony olej do ciężkich warunków, jakie ma samochód prawie ciężarowy.
Jeżdżę w sumie bardzo mało, jak na przeznaczenie tego samochodu, w granicach 120km dziennie w czym 90km trasą szybkiego ruchu S8.
Silniczek mojego Mietka chodzi, jak zegarek i chciałbym, żeby tak jeszcze sporo pochodził, jeżdżąc po giełdzie, ludzie, jak słyszą cykanie silnika nie wieżą, że ten samochód ma taki przebieg, zrobiłem nim przez 2,5 roku 67.000 bez żadnej naprawy (odpukać w nie malowane) oprócz gumowego przewodu od interculera.

Jeżeli mógłby mi ktoś polecić dobry, sprawdzony olej będę bardzo wdzięczny. Budżet 800/1000 złotych za cztery bańki po 4 litry, lub trzy po 5 litrów.
Dodam jeszcze, tylko, że samochód nie posiada DPF"u :) odkąd skończyła się gwarancja (2010)
 
Proponuję powrót do Castrola.
Szukam odpowiedniego oleju, bo z normami do ciężarówek nie mamy zbyt często do czynienia na forum.
 
Ogólnie to chodzi mi o optymalny olej dla tego silnika, jeżeli chodzi o ciężarówkę to przyjmijmy, że jest to Mercedes S350 jeżdżący z pięcioma osobami po 120 kilogramów na pokładzie ;)
 
Napisałeś, że dopuszczone są normy:
- 228.51
- 229.51
- 229.31.
Tą ostatnią pomijam, bo 229.51 ma wyższe wymagania względem oleju.

228.51 ma "dziwne" lepkości. Oleje występują głównie w lepkościach 5w30 i 10w40.
Jest jeszcze 10w30 i 5w40, ale propozycji olejów jak na lekarstwo.
Ja widzę w tym silniku 5w40 jako olej całoroczny i takiego głównie szukam.

Z konkretnych propozycji,:
- Mobil Delvac
- Castrol Vacton
- Total Rubia
- nasz Orlen Ultor (posiada oficjalną aprobatę MB!!)

W normie 229.51 mamy większy wybór lepkości, ale dominująca jest 5w30.
Proponuję:
- Castrol Edge
- Mobil 1 ESP lub Delvac
- Total
- z naszych polskich Lotos Synthetic Turbodiesel

Eneos Hyper również posiada 229.51.
Jak CI cena i dostępność nie przeszkadza, to go stosuj.

Tutaj możesz przeglądnąć wszystkie oleje posiadające aktualną aprobatę:
 
Eneosy są raczej olejami do samochodów osobowych, średnio się nadają do dostawczaków, zwłaszcza diesla nawet jeżeli spełniają normy MB. Z japońskich olejów to raczej Cosmo (japońskie, bo jest jeszcze tureckie i saudyjskie bodajże :)) do takich wozów, ale one nie są dostępne w Polsce.

Co do ciemnienia oleju to raz, że w dieslu to normalne, dwa nie musi być oznaką złego oleju. Castrol Magnatec w moim benzyniaku był czarny po 500-1000 km na przykład. "Winne" mogą być specyficzne dodatki albo to jak olej izoluje zanieczyszczenia.

Ja bym szczerze mówiąc na Twoim miejscu wrócił do Castrola albo zerknął w stronę polskich olejów do samochodów dostawczych o których pisał @SACZI. Chyba, że chcesz testować egzotykę, to możemy czegoś dziwnego poszukać. Ale lepiej sprawdzone oleje chyba, skoro to wóz do pracy.
 
Ile litrów oleju wchodzi?
Jeśli zmieniasz do 25 tys możesz użyć oryginalnego oleju MB.
Możesz ARALA, Mobila.
Post automatically merged:

Do Vito z 2017 roku serwis na gwarancji wlewał mi ten:
O dziwo na alle... Jest droższy niż 229.51
W Vito ma wytrzymywać 40 tys km/2lata... Ja wymieniam co 20 tys, pojemność miski 9l
 

Attachments

  • Screenshot_20210718_004624_org.mozilla.firefox.jpg
    Screenshot_20210718_004624_org.mozilla.firefox.jpg
    279,6 KB · Odwiedzin: 131
  • Screenshot_20210718_005215_org.mozilla.firefox.jpg
    Screenshot_20210718_005215_org.mozilla.firefox.jpg
    547,4 KB · Odwiedzin: 142
Last edited:

Korci mnie wypróbowanie oleju Mitasu Ultra Diesel 5W40 CJ4/SN, z dostępnością jest lepiej niż dobrze, cena też nie zabija portfela.

Mógłby ktoś zerknąć na specyfikację tego oleju ?, ja nie bardzo wiem na co mam w szczególności zwracać uwagę w tej tabeli.

 
Ja bym poszedł w serie MaxLife od Valvoline, np C3 5w30 który spełnia wymagania MB 229.51. Olej ma dodatki które potrafią przywrócić życie uszczelniaczom i przez to ograniczyć zużycie oleju (jeśli ich zużycie było powodem). Wersja 5w40 też do rozważenia. Dodatkowo oleje mają w sobie całkiem sporą ilość molibdenu (zmniejsza tarcie i zużycie).
 
Uszczelka chłodnicy oleju była już robiona? Odma w jakim stanie? Jeśli jest zapocona to do wymiany. Duży pobór oleju... ładny przebieg jak na om642
Nic nie było robione, ba nawet wtryski nie były robione od nowości, a na oryginalnym Star Diagnosis pokazuje, że pracują, jak nowe :)
Pierwszy właściciel tankował tylko na Orlenie i na BP, ja tankuje też tylko na tych dwóch stacjach i bardzo rzadko na AMIC ale dolewam Millers'a do ropy.
Co do poboru oleju, to jest taka sprawa, że podniosłem ogranicznik ze 120 do 140kmh bo nie szło Tira wyprzedzić i, jak jeżdżę normalnie tak do 110-ęciu to przez dwa miesiące nawet milimetra nie brakuje na bagnecie, ale czasami trafiają się takie dwa tygodnie co na S8 paka czterdzieści nie schodzi z licznika i po tym okresie trzeba dolać 0,5 litra :confused: Mój mechanik twierdzi, że to tylko i wyłącznie wina turbiny, była regenerowany przy 450tkm (mam FV na tą usługę), a teraz ma już 667tkm, a rzadko która turbina po regeneracji wytrzymuje 217 tysięcy, jak w moim przypadku.
Co do przebiegu to widziałem już kilka sztuk z nalotem powyżej Miliona kilometrów i to sporo powyżej, dlatego zdecydowałem się kupić ten samochód przy przebiegu 600 019 ;)

A nad docelowym olejem cały czas mam burzę mózgu 🤔
PENRITE ENVIRO+ 5W-40
CASTROL GTX 5W30 C4
MPM Motor Oil 5W-40 Premium Synthetic C3
EUROL FLUENCE 5W-40
 
@Elmiro, a masz wiedzę, na jakim oleju samochód był eksploatowany, dopóki go nie kupiłeś?
Bo jak na 5w30, to mamy diabelnie szeroki wybór świetnych olejów!
5w40 napisałem dlatego, żeby nie wyskoczyć przed szereg...
 
Wybierz Mobil 1 ESP 5w30 - świetny olej za ok 160zl/5l, łatwo dostępny. Mamy świeżą analizę tu na forum. Jest to olej zgodny z normą i instrukcja dla Twojego silnika, lubiany i polecany tu na forum. Z dużym zapasem przewyższa zapotrzebowanie ....
 
@Elmiro wybacz, że piszę nie na temat, ale jestem mocno zaskoczony Twoimi informacjami na temat tego silnika (V6 CDI om642). Znane są przypadki zatarcia na 5/6 cylindrze i to przy dużo niższych przebiegach, za co głównie winę ponosi DPF (ropa w oleju). Z drugiej strony te przebiegi też pewnie nie są zbyt prawdziwe...
Czy jest możliwe, że materiały/osprzęt mogą się różnić w silniku do busa i do osobówki?
Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale "coś" mi tu nie pasuje


*zdjęcie dla humoru, bez podtekstów politycznych.
Ad1. Samochód o, którym tutaj rozmawiamy ma wyłączony programowo PDF, chwilę po skończeniu się gwarancji. Wyłączyli i wycieli go w firmie VIATRONIC MERCEDES Wrocław.
Ad2. Do mojego mechanika przyjeżdża gościu, pierwszy właściciel, Sprinterem 518 z 2006 roku, blaszak w full wypasie i ma najechane 1,200,000 i ten przebieg zrobił osobiście sam z bratem rodzonym, jeżdżąc Warszawa-Budapeszt :cool:
Ad3. Sporo rzeczy do silnika Sprinterowego nie pasuje z osobówki, nawet ze Sprintera 318 do Sprintera 518 wtrysków nie przełożysz

@Elmiro, a masz wiedzę, na jakim oleju samochód był eksploatowany, dopóki go nie kupiłeś?
Bo jak na 5w30, to mamy diabelnie szeroki wybór świetnych olejów!
5w40 napisałem dlatego, żeby nie wyskoczyć przed szereg...
SACZI, wiem na czym jeździł poprzedni właściciel, na CASTROL VECTON 5W-30 ale ja osobiście wolałbym coś jednak lepszego od tego VECTON'a, przemyslę propozycję kolegi Jacek Cz z tym MOBIL 1 ESP 5W-30
 
Last edited by a moderator:
wolałbym coś jednak lepszego
"Problem" w tym, że te oleje są do siebie bardzo podobne.
Czy zalejesz castrola, mobila, będzie podobnie.
Mobil jak najbardziej może być, tylko kupuj u pewnego dostawcy.

Same Castrole od jakiegoś czasu pojawiają się u nas w analizach i na ich podstawie wyglądają bdb. Przynajmniej na tyle na ile potrafimy to ocenić.
Tak samo ma się sprawa z naszymi olejami Orlen - to "typowe gotowce" spełniające zakładane normy.
Wykonane z surowców dobrych producentów i gotowych pakietów.
Resztę trzeba ocenić w eksploatacji.

Możesz rozważyć jeszcze olej Orlen Max Expret XD, który posiada aprobatę 229.52, czyli wyższą nż wymagana, a cena w tym momencie to 90PLN/4L.
 
Dzięki za wszystkie rady i wskazówki, może zaleję ten ostatni podsunięty mi olej Orlen Max Expret XD, kosztuje tyle co nic, najwyżej będę mógł robić wymianę częściej (co 10tkm) niż dotychczas co 20tkm :)
 
@jerseyAdmin "bardzo się lubi" z tym olejem.
Tutaj analiza:
 
Jeszcze jedno małe pytanko, czy te oleje, które tu zostały polecone to są Fully Synthetic czy może Synthetic Technology, HC synthese, Hydro Crack ??
Dzisiaj chwilkę rozmawiałem ze swoim mechanikiem i powiedział mi, nie ważne, jaki olej wlejesz, ważne żeby był 100% Full Synthetic, a nie Hydrokrakowany.
 
HC.
Dzisiaj chwilkę rozmawiałem ze swoim mechanikiem i powiedział mi, nie ważne, jaki olej wlejesz, ważne żeby był 100% Full Synthetic, a nie Hydrokrakowany.
Złe podejście.
Olej kupujesz jak całość, złożoną mieszaninę olejów bazowych i dodatków.
Błędne jest podejście, że biorę olej X, zamiast Y, bo w X jest pao, czy więcej pao.

W praktyce dzisiaj już prawie nie ma olejów opartych w 100% o oleje bazowe grupy IV, czyli PAO.
Niewielkie domieszki mają oleje z normą VW 504/507.
Z konkretnych propozycji, Mobil1 ESP - mieszanina PAO, GTL i HC.
 
@Elmiro

Twój mechanik pier.oli głupoty, jakoś oleju to całość kompozycji a nie tylko sama baza. Można znaleźć niejeden olej HC który będzie lepszy niż niektóre oleje oparte wyłącznie na pao (czyli "prawdziwy" syntetyk).
Ja wiem, że on jest głupi, 21 lat pracuje w MB, siedem lat szkoleń, kursów w Niemczech, kto mądry by robił 21 lat w Mercedesie 🤔
Napomknął mi, że ten olej nie musi mieć aprobaty 229.52, wystarczy aby miał 229.31 i fyll syntetyk i wspomniał coś o SPECOL.
 
@Elmiro, normy 229.5 i 229.51 mają zdecydowanie wyższe wymagania względem norm 229.3 i 229.31 pod kątem dopuszczalnych wartości zużycia elementów silnika w testach silnikowych.
Kolejna sprawa, normy xxx.5x mają niższy dopuszczalny NOACK, czyli odparowalność.

I wreszcie na koniec, Specol nie jest żadnym fullsyntetykiem, a co najwyżej olejem opartym o bazy III gr z domieszką grupy IV.
Jak nie chcesz kupować drogiego oleju, to zainteresuj się Orlenem Max Expert V, Lotos Aurum 504/507, albo Specolem z normą 504/507.
Norma VW 504/507 przez swoje wymagania (wyższe niż MB229.51) często wymusza dodatek gr IV oleju bazowego.
 
Back
Top