• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

KIA OPTIMA 2.0 163 KM DOHC

robursg1

Nowy użytkownik
Samochód
Kia Optima 2.0 163KM benzyna
Marka samochodu
KIA OPTIMA 2.0 163 KM DOHC
Budżet/ile litrów
200 / 5l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 163KM benzyna
Data produkcji
08.2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30 A5/B5 API:SM
Witam Panowie pomocy kupiłem KIE Optime CVVL 2.0 163KM benzyna i nie wiem jaki olej dobrać. Gdzieś na forum znalazłem że ma być 5w30 A5/B5 API:SM. Nie wiem czy to API jest ważne. Bo ciężko coś znaleźć.

Znalazłem coś takiego
Screenshot_20191023-215744_Drive.jpg
 
Last edited by a moderator:
Auto na gwarancji?
Jeśli tak to ASO raczej zaleca 5W30 A5 i nie patrzy na API, w sensie akceptuje API SL.
Jesli byś się upierał przy 5W30 A5 API SM lub powyżej masz dostępne oleje Castrol Magnatec, Motorcraft A5, Petronas FR.
Po za budżetem Amsoil OEF i ASL.

Jeśli gwarancja nie obowiązuje to można zastosować 5W30 API SN Orlen Dex1 lub podobne oleje np Motul Eco Lite 5W30 API SP, Total FGC itd.

Tzn patrzę przez pryzmat swoich doświadczeń z ASO Hyundai. Może Kia ma inne wytyczne czy jest bardziej liberalne
 
API to amerykańska normą olejów, A5/B5 to europejska. Możesz zalać dowolne A5/B5 jakie znajdziesz w lokalnej hurtowni czy internecie. Silniki Kii fajne chodzą na Mitasu MJ-103 ale to dość droga przyjemność. Możesz zalać olej Shella, Orlen albo np. Totala.
 
Auto na gwarancji?
Jeśli tak to ASO raczej zaleca 5W30 A5 i nie patrzy na API, w sensie akceptuje API SL.
Jesli byś się upierał przy 5W30 A5 API SM lub powyżej masz dostępne oleje Castrol Magnatec, Motorcraft A5, Petronas FR.
Po za budżetem Amsoil OEF i ASL.

Jeśli gwarancja nie obowiązuje to można zastosować 5W30 API SN Orlen Dex1 lub podobne oleje np Motul Eco Lite 5W30 API SP, Total FGC itd.

Tzn patrzę przez pryzmat swoich doświadczeń z ASO Hyundai. Może Kia ma inne wytyczne czy jest bardziej liberalne
Witam dzięki za odpowiedź. Niestety auto jest po jakimś dziwnym lisingu. Gwarancji brak.
 
Ciekawe jak by się sprawdziła Fordowska formuła kiedyś a5b5
 
Panowie robię 10 tys km rocznie. Co sądzicie o takim oleju. Lałem go do swojej mazdy 6 gg 2.0 benzyna.
FO to zwykły HC na standardowym pakiecie pod A5/B5. Jak chcesz coś fajnego w tej specyfikacji, to zobacz sobie np. Magnateca A5 5W30, masz A5/B5, do tego API SN, co jest raczej wyjątkiem wśród A5, i do tego ILSAC GF-5, co jest już chyba w ogóle nie spotykane ;).
W starszej formulacji masz też bardzo fajnego Motorcrafta A5.
Poza tym łał bym już co tańsze, np. Orlen Platinum F 5W30, Gulf Formula FS etc, bo generalnie oleje A5/B5 to w 99% ten sam przepis.
Ale masz dopuszczony 5W20 i tutaj możesz spróbować Orlen Platinum C5 5W20, IMO bardzo fajny olej.
 
Fo to zwykły olej za nie do końca zwykła cenę. Oczywiście jeśli Ci ona nie przeszkadza to może być. Identycznym olejem wydaje się być Eneos Hyper Multi 5W30
 
Jeszcze ostatnie pytanko znalazłam taki olej manool 5w30 za 100 zł 5 litrów i niby ma normy A5/B5 i API SN. Warto czy lepiej się w to nie pchać? Dzięki chłopaki za pomoc.
 
Popieram kolegę @Triumphator. Silnik w Twojej kijance to pewna wariacja silnika, który posiadam w swoim aucie. Jest przebudowany w stosunku do mojego, bo blok i głowica jest z aluminium, natomiast wymagania są takie same. Jedynie z racji późniejszej premiery wymagania względem norm zostały zaktualizowane. Zalecam 5W20, ten Orlen będzie bardzo spoko. Jest tani, posiada nowoczesny pakiet i normy. Sam na niego przechodzę po skończeniu obecnego interwału. Na znanym portalu na A jest dostępny u oficjalnego sprzedawcy za 102 zł/4litry.
 
Last edited:
@robursg1, instrukcja do Twojego samochodu mówi mnie więcej tyle, żebyś lał olej silnikowy, który jako tako spełnia normy olejowe sprzed przeszło 15 lat.
Jedynie parametry lepkościowe są sprecyzowane, czyli 5w20 lub 5w30 (bo 5w20 nie są najpopularniejsze).

Na poważnie, dowolny olej spełniający API/ILSAC/ACEA A5/B5 będzie OK.
Jeżeli chodzi o koszty, to 5w30 API SN+/ILSAC GF5 i/lub A5/B5 będą najtańsze.
Wymienili je @Triumphato i @soszo.
W grupie 5w20 nie ma takiego wyboru i ode mnie propozycji nie dostaniesz.

Natomiast jeżeli chodzi o "najlepszy olej", to osobiście proponuję Amsoil Signature Series - koszt za 5L grubo powyżej 350PLN.
Tutaj masz wybór dowolny, od 0w20, po 5w50 (5w20, 0w30, 5w30).

Poniższy link, to lista dostępnych "ILSAC'ów" w lepkościach 0w20, 5w20 i 5w30:
 
Panowie dziękuję za wszelką pomoc. Nie wiem czy zrobiłem dobry zakup, ale padło na Castrol MAGNATEC.


Informacje techniczne dotyczące 159B92​

  • Specyfikacja wg ACEA: A1/B1
  • Specyfikacja wg ACEA: A5/B5
  • Specyfikacja wg API: SN
  • Dopuszczenie przez producenta: Ford WSS-M2C913-C
  • Dopuszczenie przez producenta: Ford WSS-M2C913-D
  • Klasa lepkości wg SAE: 5W-30
  • Pojemność [litr]: 1
  • Rodzaj połączenia: Butelka

Informacje techniczne dotyczące 159B9A​

  • Specyfikacja wg ACEA: A1/B1
  • Specyfikacja wg ACEA: A5/B5
  • Specyfikacja wg API: SN
  • Dopuszczenie przez producenta: Ford WSS-M2C913-C
  • Dopuszczenie przez producenta: Ford WSS-M2C913-D
  • Klasa lepkości wg SAE: 5W-30
  • Pojemność [litr]: 4
  • Rodzaj połączenia: Kanister
Untitled.jpg
 
Panowie dziękuję za wszelką pomoc. Nie wiem czy zrobiłem dobry zakup, ale padło na Castrol MAGNATEC
Według tego co wrzuciłeś w pierwszym poście, wyraźnie przewyższa wymagania producenta, który do tego silnika zaleca właśnie A5/B5, a w przypadku tej klasy uważam, że ten Magnatec to jeden z lepszych olejów 👍
 
Back
Top