• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Optima 2.0 T-GDI 245KM 2016

Guciu

Nowy użytkownik
Samochód
Kia, Optima, 2.0 T-GDi 245KM
Marka samochodu
Kia Optima 2.0 T-GDI 245KM
Budżet/ile litrów
300PLN/5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 T-GDI 245KM (Theta II)
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A5/5W-30
Jaki olej masz obecnie
Millers EE Performance Eco 5W30
Cześć wszystkim,

bardzo proszę o pomoc w doborze najlepszego dla mnie oleju.

Marka samochodu: KIA OPTIMA 2.0 T-GDI (Theta II)
Budżet/ile litrów: 300PLN/5L
Styl jazdy: 70% Autostrada 140-160 km/h/ 30% miasto - tutaj nieco agresywniej
Silnik: 2.0 T-GDI 245KM (Theta II)
Data produkcji: 2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF): Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja: ACEA A5/5W-30
Jaki olej masz obecnie: Millers EE Performance Eco 5W30
Wymieniam olej co 10kkm.
 
Możesz wypróbować nowego Eneosa X Prime 5W30, Mitasu Gold+ MJ-P01 5W30 czy Amsoil SS ASL ale on będzie trochę ponad budżetem. Pierwsze dwa nie mają wprawdzie normy ACEA ale jakoś mocno bym się tym nie przejmował.
 
Oj muszę się przejmować bo samochód jest jeszcze na gwarancji do lutego 2024 roku, trzeba lać coś zgodnego z normą :)
 
HYUNDAI XTeer 5W-30 Gasoline G700L olej OE 5L tanio najnowsze normy wiadomo bliźniacze koncerny.
 
@Guciu jeśli chcesz coś lepszego to dołóż 30-40zł do budżetu i kup Amsoil SS 5W30 tzn jeśli 4.7L wystarczy. Możesz też zostać przy tym Millersie co masz.
 
Amsoil SS też nie ma norm ACEA. Jeżeli masz jeszcze gwarancję to Total Quartz NFC. Dobry olej, nie za drogi i ma wszystkie normy.
 
Jak nie ma jak ma 😉

Ma na etykiecie i w TDS. Amsoil OEF był zalewany w ASO Kia do auta na gwarancji bez jakiś obiekcji. Ten ma oficjalny certyfikat API choć nie wiem czy panowie w ASO mają o tym pojęcie.
 
Ten Total leją u mnie w ASO właśnie po ustaniu umowy Kia Polska z Lotos i Orlen. Ale ten Total jest np. lepszy od Millersa którego leję?
 
Total NFC jest tzw zwykłym olejem A5/B5. Ma mnóstwo klonów (praktyczne każda firma ma taki olej) z których wybrałbym Lotos Synthetic A5B5.

Total ma też olej stricte do Kia/Hyundai jest to HKS G-310 myślę nawet, że może być to olej 1:1 z Kia Original 5W30 A5.

Czy któryś z Totali jest lepszy gorszy od Millersa nie potrafię ocenić.
 
Dzięki, ciekawy ten Total rzeczywiście.

Millers EE Performance Eco 5W30
Lepkość w 100 stopniach: 9.7
Indeks lepkości: 171
temperatura krzepnięcia: -48
temperatura zapłonu: 218
TBN: 10

vs

Total QUARTZ 9000 ENERGY HKS G-310 5W-30
Lepkość w 100 stopniach: 11,5
Indeks lepkości: 150
temperatura krzepnięcia: -35
temperatura zapłonu: 200
TBN: 9

Czy specyfikacja nie przemawia za Millersem? Tzn. bardziej płynny raczej przy zimnym rozruchu, większa oszczędność paliwa (lepkość w 100 stopniach), bardziej odporny na zużycie oleju tzn. może źle myślę ale temperatura zapłonu wyższa to chyba go będzie mniej spalać, i wyższy indeks lepkości? Nie jestem specem dlatego wklejam do waszej opinii/porady.
 
OEF to nie jest SS. W tym wypadku płaci się jak za mokre zboże za coś co można znaleźć w Orlenie i dowolnym innym "standardowym" oleju.

Total to też jest zwykły olej, ale zawsze jest coś innego niż Orlen/Mobil/Gulf. Alternatywnie odpowiednik Elfa: 900SXR 5W-30.

Jeżeli instrukcja dopuszcza także 0W-30 to można by się pokusić o jakieś VW506.01.

@Guciu - Total będzie teoretycznie bardziej odporny na rozcieńczenie paliwem (mniejszy VI), temperatura płynięcia nie ma większego znaczenia (kiedy ostatni raz w Polsce było -30?), Millers będzie bardziej oszczędny. Ale to tylko dane ogólne i w sumie oba oleje będą dość podobnie zachowywać się w silniku.
 
Last edited:
@Guciu Parametry z karty są jakby to powiedzieć bardzo zachowawcze. W analizach wychodzą nieco lepsze mam tu na myśli Total HKS.
Np temperatura zapłonu 239st a krzepnięcia -42st. Ale mocno nie namawiam, olej ma sporą zawartość wapnia więc może nie koniecznie jest to wskazane do TGDI.

Z tych jak to nazywam zwykłych A5/B5 warto też wziąć pod uwagę Texaco Energy. Dość niska lepkość zmierzona w świeżej analizie (2022) ale to chyba dobrze.
1679828980908.png
 
Jak nie wiesz co kupić to zostań na millersie to dobry olej i wcale nie taki drogi. O ile ma stosowne aprobaty i można go stosować na gwarancji bo z serią EE performance to nie zawsze oczywista sprawa.
 
Back
Top