• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

KIA SPORTAGE II - spory przebieg. 5W30 czy...?

kiaII

Nowy użytkownik
Samochód
KIA SPORTAGE II 2.0
Marka samochodu
KIA SPORTAGE II
Budżet/ile litrów
40 zł na litr, 5 litrów
Styl jazdy
Silnik
2.0 Benzyna + LPG
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100 ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
LSAC GF-3 lub wyższy, API Klasy SJ, SL lub wyższy
Jaki olej masz obecnie
LIQUI MOLY SPECIAL TEC DX1 5W30
Witam,

Szykuje mi się kolejna wymiana oleju. Auto to KIA SPORTAGE II z 2007 roku 140 KM benzyna + LPG. Obecnie przejechane ma 290k km.
Mam auto od 3 lat. Poprzedni właściciel lał chyba 5w40, jednak po płukance Liqui Molly zalałem LIQUI MOLY SPECIAL TEC DX1 5W30 i od tamtej pory wymieniam na ten olej. Wycieków jako takich brak, poci się jedynie przy śrubach. Wymiany 2 razy do roku co 10k km. Filtr oleju wymieniany zawsze na MANN (z zaworem zwrotnym). Co 2 wymianę robię płukankę LM.

Na co dzień poruszam się po mieście, ale często ruszam w krótsze i dłuższe trasy po 100 - 200 km. Na wakacje jeżdżę również autem - robię wtedy około 4000-4500 km w miesiąc, większość w temperaturach 36oC w cieniu i często stojąc w korkach. W wysokich upałach auto mi czasem słabnie - jest to widoczne głównie jadąc pod górkę.

Na co dzień nie zauważam dużych ubytków oleju, po długiej trasie muszę dolać, ale niewiele. Nie mierzyłem tego nigdy, ale wydaje mi się, że między wymianami dolewam gdzieś około 0,7 oleju.

Czy ze względu na sporawy już przebieg i częściową jazdę w upałach dalej stosować 5w30? Czy może lepiej przejść już na 5w40?

W instrukcji zalecają 5w30, a nawet 5w20....
Dla zapewnienie ekonomicznego zużycia paliwa, zaleca się stosowanie oleju silnikowego o
klasie lepkości SAE 5W-20, 5W-30 (API SJ,SL / ILSAC GF-3).
 
Jeżeli na tym dx1 dobrze ci się jeździ, mogę zaproponować alternatywy, bo olej moim zdaniem jest zbyt drogi.

Oleje z innymi klasami jakości - a3b4.
Tutaj proponował bym Shell helix ultra, specol gold albo valvo synpower a3b4.
Wszystkie 5w30. W porównaniu do dx1 mają nieznacznie wyższe lepkości, ale dalej spełniają sae5w30.

Czy przechodzić na 5w40?
Z Twojego opisy wynika, że silnik bdb pracuje na tym, co lejesz. Raczej bym nie zmieniał klasy lepkości oleju.
 
Te silniki są niskolepkościowe, miałem pod "opieką" takiego benzyniaka i kochał wprost API SN+RC. Wg mnie nie ma sensu przechodzić na 5W-40, lepkość podwyższa się jak silnik ledwo żyje i chce mu się przedłużyć agonię.

Masz 200 na olej, jeżeli chcesz wydać całość to poszukaj Mitasu MJ-101 5W-30. Te oleje świetnie dogadują się z silnikami Kijanek. Jeżeli chcesz wydać mniej to Valvoline SynPower 5W-30 (klasyczny albo XL-III) jaki proponował kolega wyżej będzie bardzo dobrym wyborem.
 
Przy takim poborze to bym nie zmieniał lepkości jednak biorąc pod uwagę "Na wakacje jeżdżę również autem - robię wtedy około 4000-4500 km w miesiąc, większość w temperaturach 36oC w cieniu i często stojąc w korkach" to bym się rozglądał za takim 5W30, który ma co najmniej te 11 w 100 stopniach.
 
Back
Top