• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Książka serwisowa vs użytkownik - kiedy wierzyć producentowi?

@xpl1337

http://fordauthority.com/fmc/ford-motor-company-engines/ford-ecoboost-family/ford-2-3l-ecoboost-engine/" napisał:
We checked with Ford and while they have not released many details about the new engine, they did provide some explanation. The EcoBoost, like other recent DuraTec-badged Ford fours, shares a block design with Mazda's similar displacement units. In fact, the EcoBoost block is the same as the Mazda L3T used in the MazdaSpeed3.

&

wiki napisał:
While the 2.0 Ford EcoBoost engine and its later 2.3 variant share a cylinder block with the L3-VDT and are derived from the Mazda L architecture, little else is shared between the EcoBoost and L3-VDT and they should not be confused with one another.

Oraz:

222222222222222222222222222.png



Oczywiste, że po latach i modyfikacjach Forda to nie jest jednostka żywcem wyjęta z MPS/CX-7, ale na pewno to nie są kompletnie inne silniki, widać efekty współpracy do 2015 roku.
 
Nie balbym się niskiej lepkości, oleje są cieczami nieniutowskimi i pod ciśnieniem przyjmują własności ciała stałego, więc różnica między sae30 a sae40 będzie pomijalna. Patrzcie na F1, gdzie zalewają sae10, sae8 i zobaczcie jak hardkorowe obroty są i obciążenia z 1.6L v6 turbo :D a my debatujemy, że sae30 chroni gorzej silnik niż sae40 i że to wszystko ekologia itp.. A mamy jakieś badania, dowody na to że sae10 chroni gorzej silnik niż sae60?
 
Patrzcie na F1, gdzie zalewają sae10, sae8 i zobaczcie jak hardkorowe obroty są i obciążenia z 1.6L v6 turbo
Ale czy F1 na tym samym silniku przejeżdża 200 tysięcy kilometrów i wymienia olej co 10? :)
 
Ale czy F1 na tym samym silniku przejeżdża 200 tysięcy kilometrów i wymienia olej co 10? :)
Wiadomo, że nie, ale czy przez 350 km wyścigu zrywa się film olejowy w F1 i czy w cywilnym aucie przez 200 tys km chodź raz są takie obciążenia np. na panewkach wału korbowego?
 
@PiotrP

Nie da się porównać silnika F1 z cywilnym, inne wymagania a co za tym idzie inaczej dobrane materiały, pasowanie itd.

Podobnie jest z olejami do ciężarówek, że bez problemu można je lać do współczesnych diesli a to nie takie proste.
 
Wiadomo, że nie, ale czy przez 350 km wyścigu zrywa się film olejowy w F1 i czy w cywilnym aucie przez 200 tys km chodź raz są takie obciążenia np. na panewkach wału korbowego?
Miałem na myśli, że te silniki mają dać maksimum mocy, a olej ma w tym nie przeszkadzać. Silniki są zmieniane co parę tysięcy km maks. Kompletnie nie ma co porównywać.
 
Nie balbym się niskiej lepkości, oleje są cieczami nieniutowskimi i pod ciśnieniem przyjmują własności ciała stałego, więc różnica między sae30 a sae40 będzie pomijalna.
Pod warunkiem, ze układ smarowania silnika potrafi zbudować odpowiednie ciśnienie zarówno na tym 10W60 jak i 0W20 :)

Co do F1 tam jest silnik zaprojektowany pod to aby miał jak najmniejsze opory własne i jak najmniej strat. Liczy się każdy pojedynczy KM i każdy ułamek procenta oszczędności paliwa bo to przekąłda się na wyniki. W autach cywilnych liczy się każdy zaoszczędzony gram CO2 bo to od stycznia przekłada się na kare jaką producenci będą musieli płacić, za każdy gram ponad nowy limit :)
 
@PiotrP śmiem stwierdzić że w cywilnych autach nawet będą gorsze, chociażby fakt że ludzie jeżdżą niby ekonomicznie na niskich obrotach nawet często przy dużym obciążeniu silnika (podjeżdżanie pod górkę) a wtedy panewki korbowodowe przeżywają horror tak w skrócie mówiąc.
Znajomy kiedyś remontował 1.4 TDI które na blacie miało między 140-170 tyś km na pewno mniej niż 200 tyś (nie powiem dokładnie bo po prostu nie pamiętam)
Doprawdy aż mi się wierzyć nie chciało jak zobaczyłem, to były panewki od strony tłoka nie od stopy

P_20190207_204251.jpgP_20190207_204144.jpg
 
Nie zakładam swojego wątku o doborze oleju do mojego hyundaia bo jeszcze nie czas ale może pomożecie rozkminić mi zalecenia instrukcji. Podpowie ktoś coś jaki olej jest właściwy według tejże owej instrukcji? Silnik 1.6 benzyna. Wytyczne ASO też dostałem dość dziwne, upierają się przy SAE 5W30 - API, ACEA dowolne.
20200114_224056.jpg 20200114_224035.jpg 20200114_224011.jpg
I jeszcze fotka z instrukcji bliźniaczej Kia Venga z 2016 roku. Ciekawostką jest zalecany olej do skrzyni biegów czyli powód z jakiego znalazłem się na forum.
20200114_224122.jpg
 
@soszo
Instrukcja (pierwsze zdjęcie) sugeruje 0w40, 5w30 i 5w40 więc chyba wszystko jest jasne. Najbardziej uniwersalny (w sensie pory roku) będzie 0w40.
 
No tak ale jak to się ma do ACEA A5? Z czatu na ravenol.pl otrzymałem info, że producent zezwala na oleje C3 (nie wiem czy się Pani coś nie pomyliło bo w ich wyszukiwarce są oleje A3) . Niby należało by zapytać Hyundai Motor Polska ale pytałem w sprawie oleju do skrzyni i w odpowiedzi dostałem info "kopiuj/wklej" z instrukcji. Więc chyba nie ma sensu dalej drążyć tematu. A jak przebić się przez ASO z olejem 0W40? Może z instrukcją w dłoni?
 
Last edited:
W instrukcji jest też Helix Ultra 5w40. A5 to na pewno nie jest.
 
Zapytam w innym ASO co oni na to. A jak by nie robili problemu to wleci jakieś 0W40.
 
0W-40, 5W-40 albo 5W-30 z normami API: SL albo SM lub ACEA: A5/B5 (normy A/B się nie stopniują więc nie wiem jak chcą mieć "wyższą"?).

Normy API pozwalają na wybór całkiem sporej ilości olejów, można dobrać coś fajnego, chociaż w normie A5 też jest kupa ciekawych smarowideł.
 
Może chodzi tu o norny albo API albo ACEA bo wszystko razem to wychodzi 5W30 A5 API SL lub SM może to powyżej dotyczy API.

Nie wiem czy to język oryginału ale w niemieckiej wersji to jest tak:

API Service SL oder SM, ACEA A5 oder höher
Verwenden Sie die von der HYUNDAI Motors zugelassenen
Motoröle.
Für Details wenden Sie sich an einen autorisierten HYUNDAI
Vertragswerkstatt.


To jest zapis z trzeciej fotki. Reszta wygląda podobnie jak w polskiej wersji.

Czyli jeśli dobrze zrozumiałem Niemców odsyłają do ASO ;)
 
A co powiecie o rolniczym silniku diesla z lat 80 który miał zalecenia sae 30 według mojej oceny jeden z najlepszych jaki powstał robi wielkie przebiegi bez specjalnej troski . Rodzina silników od 3 do 6 cyl z turbo lub bez
Ja akurat mam wersje 4 cyl bez turbo ale ze względu na kosmiczny przebieg nie uzywam sae 30 ponieważ w upały cisnienie na wolnych obr spadło by poniżej 1 bar
 
A co tu mówić konstrukcja z lat 80 a konstrukcja współczesna to zupełnie inne światy, inne stopy, inna dokładność, inny stopień wykończenia.
Co do ciśnienia oleju to że byłoby poniżej 1 bara nie znaczy że to byłby problem dla mojego silnika który konstrukcyjnie to jakoś też lata 80 może bliżej lat 90 wartość smarowania na biegu jałowym (ok. 750 obr) ma wynosić 0.3 bar (oczywiście wiadomo że zależnie od oleju wynik może się wahać, a w danych nie jest podane dla jakiej lepkości ten wynik)
 
Praktyka mówi mi ze w takich ciężkich dieslach ciśnienie ma znaczenie i ponizej 1 bar na jałowych jest źle ba serwisówka mówi nawet o 1.5
One maja moment obr od najnizszych obr co daje duże naciski , czop panewka
 
No to zmienia postać jeżeli serwisówka tak mówi.
Aczkolwiek dziwi mnie że na przewidzianym oleju miało by spaść ciśnienie poniżej wartości z danych technicznych, znaczy mówiąc inaczej śmiałbym podejrzewać że coś jest nie tak
 
Przebieg sie nie zgadza :) Do pewnego momentu sae 30 wystarczał do prawidłowego cisnienia
 
Back
Top