Cześć! Jeżdzę Renault Laguna II 3.0V6, PB+LPG, rok produkcji 2001. Silnik L7X, skrzynia biegów automatyczna (nazwa Renault - SU1) Aisin Warner AW55-50SN. 207 koni mechanicznych, wolnossący. Jeżdżę w 70% w mieście, 30% na trasach. W 90% na LPG. Często dynamicznie przyspieszam i jeżdżę na wyższych obrotach. Wysłałem do analizy olej silnikowy i olej z ASB.
Silnik - 3.0 V6 L7X:
Do ostatnich zmian używałem Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W40, z płukanką też od Liqui Moly. Ostatnia zmiana oleju była przy 243 500km, przy zmianie rozrządu "i okolic". Kiedy wysłałem olej do analizy, auto miało przejechane 252 000km (8 500km na tym oleju, 7 miesięcy). Nie dolewam oleju - auto nie pobiera w ogóle, albo bardzo minimalne ilości.
ASB - Aisin Warner AW55-50SN:
Ostatnio dynamicznie wymieniałem olej używając Ravenol T-IV ATF (polecany olej do tej skrzyni). Wymiana była 2 miesiące (ok. 2 000km) przed analizą. Do wymiany użyte było 16L oleju (pojemność skrzyni to około 8.5L) i płukanka do ASB. Zlany olej był bardzo brudno. Skrzynia nie ma chłodnicy - ma jedynie bardzo kiepski wymiennik ciepła. Podejrzewam problemy mechaniczne (ale w bardzo wczesnej fazie) w skrzyni - a na pewno są problemy z elektrozaworami.
Analizy:
Olej silnikowy:
Olej ASB:
Mam kilka pytań:
1) Co sądzicie o wynikach tych analiz?
2) Zauważyłem dużą ilość krzemu w oleju silnikowym. Czy to na pewno jest problem z nieszczelnym dolotem, czy może to być coś innego? Tak czy tak, planuję bardzo niedługo wziąć się za dolot - wymieniam kolektor, filtr, uszczelki, czyszczenie przepustnicy - a to też ze względu na zmiany w instalacji LPG.
3) Planuję wymienić oleje niedługo (po naprawieniu dolotu). Mam taki plan:
Silnik:
Dodać płukankę do oleju silnikowego i trochę oleju napędowego (ok. 0.3L), żeby przeczyścić silnik, na około 15 minut. Później nalać tani olej i płukankę (już bez ON) na kolejne 15 minut. A później już nalać docelowego oleju razem z dodatkiem. Co prawda i olej na bagnecie i pod korkiem wygląda naprawdę czysto, ale chcę mieć pewność, że na pewno jest czysty (jak już leję droższy olej).
Wybrałem sobie olej - Ravenol VST Turbo USVO 5W40 i dodatek Archoil AR9200V2 (może mieszkankę AR9100 i AR9200V2, ale to już trochę za drogo dla mnie).
ASB:
Chcę zrobić 2 lub 3 statyczne wymiany oleju - zlać stary, nalać nowy, przejechać ok. 50km i spowrotem to samo. Wybrałem sobie olej Mannol ATF JWS3309 T-IV, bo wygląda na kompatybilny (czy na pewno jest?), a w większych ilościach jest bardzo tani. Chciałem też dolać Archoil AR9100 po ostatniej wymianie, ale nie jestem pewny czy to dobry pomysł dla ASB z sprzęgłem hydrokinetycznym.
Czy dobrze wybrałem? Jakie są wasze opinie?
Bardzo dziękuję za pomoc!
Silnik - 3.0 V6 L7X:
Do ostatnich zmian używałem Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W40, z płukanką też od Liqui Moly. Ostatnia zmiana oleju była przy 243 500km, przy zmianie rozrządu "i okolic". Kiedy wysłałem olej do analizy, auto miało przejechane 252 000km (8 500km na tym oleju, 7 miesięcy). Nie dolewam oleju - auto nie pobiera w ogóle, albo bardzo minimalne ilości.
ASB - Aisin Warner AW55-50SN:
Ostatnio dynamicznie wymieniałem olej używając Ravenol T-IV ATF (polecany olej do tej skrzyni). Wymiana była 2 miesiące (ok. 2 000km) przed analizą. Do wymiany użyte było 16L oleju (pojemność skrzyni to około 8.5L) i płukanka do ASB. Zlany olej był bardzo brudno. Skrzynia nie ma chłodnicy - ma jedynie bardzo kiepski wymiennik ciepła. Podejrzewam problemy mechaniczne (ale w bardzo wczesnej fazie) w skrzyni - a na pewno są problemy z elektrozaworami.
Analizy:
Olej silnikowy:
Olej ASB:
Mam kilka pytań:
1) Co sądzicie o wynikach tych analiz?
2) Zauważyłem dużą ilość krzemu w oleju silnikowym. Czy to na pewno jest problem z nieszczelnym dolotem, czy może to być coś innego? Tak czy tak, planuję bardzo niedługo wziąć się za dolot - wymieniam kolektor, filtr, uszczelki, czyszczenie przepustnicy - a to też ze względu na zmiany w instalacji LPG.
3) Planuję wymienić oleje niedługo (po naprawieniu dolotu). Mam taki plan:
Silnik:
Dodać płukankę do oleju silnikowego i trochę oleju napędowego (ok. 0.3L), żeby przeczyścić silnik, na około 15 minut. Później nalać tani olej i płukankę (już bez ON) na kolejne 15 minut. A później już nalać docelowego oleju razem z dodatkiem. Co prawda i olej na bagnecie i pod korkiem wygląda naprawdę czysto, ale chcę mieć pewność, że na pewno jest czysty (jak już leję droższy olej).
Wybrałem sobie olej - Ravenol VST Turbo USVO 5W40 i dodatek Archoil AR9200V2 (może mieszkankę AR9100 i AR9200V2, ale to już trochę za drogo dla mnie).
ASB:
Chcę zrobić 2 lub 3 statyczne wymiany oleju - zlać stary, nalać nowy, przejechać ok. 50km i spowrotem to samo. Wybrałem sobie olej Mannol ATF JWS3309 T-IV, bo wygląda na kompatybilny (czy na pewno jest?), a w większych ilościach jest bardzo tani. Chciałem też dolać Archoil AR9100 po ostatniej wymianie, ale nie jestem pewny czy to dobry pomysł dla ASB z sprzęgłem hydrokinetycznym.
Czy dobrze wybrałem? Jakie są wasze opinie?
Bardzo dziękuję za pomoc!
Last edited: