• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mieszanina olejow bazowych i ich wplyw na temperature oleju

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
D

Deleted member 925788

Gość
Bonker napisał:
W trybie roboczym, w zależności od silnika, bez intercoolera temperatura wynosi od 80 do 95 stopni. W trybie agresywnym 110-115 stopni. Zależy to nie tylko od świeżego oleju, ale także od mieszanki olejów bazowych PAO + ESTER. Ravenol VST to PAO 60% + HC 20%

Witam,

masz jakies dowody (badania itp.) swiadczace o tym, ze oleje bazowe maja wplyw na temperature oleju ? Ja sie wczesniej nad tym tak intensywnie nie zastanawialem, lecz czy z chemicznego punktu widzenia pelno syntetyczne oleje, moga w rzeczywistosci obnizyc temperature ?

Pozdrawiam
 
Też jestem ciekaw, bo temperatura oleju zależy chyba od układu chłodzenia (silnika i oleju), a nie od tego z czego jest olej?

Układ chłodzenia powinien dla oleju o tej samej lepkości utrzymać tą samą temperaturę pod tym samym obciążeniem. PAO będzie bardziej stabilne w wysokiej temperaturze, ale nowoczesne HC nie powinno mieć problemów ze stabilnością chemiczną w 110-115 stopniach?
 
Faktem jest rowniez, ze oleje niskolepkosciowe lepiej odbieraja cieplo, logiczne mniejsze opory.
 
[mention]Bonker[/mention] Pisząc intercooler masz na myśli chłodnicę oleju ? VST ma chyba więcej PAO.
 
W przypadku samych baz wchodzi w rachubę tarcie płynne.. i różnice w temperaturach są mierzalne ale różnice nie są duże.
Owszem, lepkość kinematyczna bazy ma znaczenie.

Rodzaj bazy już nie.. o ile nie nie będziemy wchodzić w górny zakres odporności temperaturowej.
 
Adam1982 napisał:
Pisząc intercooler masz na myśli chłodnicę oleju ? VST ma chyba więcej PAO.

chodzi o intercooler. Jeśli jest obecny, temperatura oleju może spaść do 72-75 stopni.


W 2016 roku produkowaliśmy nasze oleje z serii VR1 w fabryce należącej do RAVENOL. Znamy skład ich olejków. 5w40 PAO 60% ;)
 

Attachments

  • interkuler-avtomobilya-300.jpg
    interkuler-avtomobilya-300.jpg
    17,8 KB · Odwiedzin: 470
Powiedział bym raczej że nie na wcale wpływu lub w niezauważalnym stopniu. To jest po prostu chłodnica powietrza , to że jest ono w cylindrze nie ma wpływu na temp oleju.
 
No nie wiem czy tak wcale.
Olej którym smarowane jest turbo to ten sam który mamy w silniku.
Turbo, jak wiadomo napędzane jest spalinami (które mogą w benzynowych motorach osiągnąć temperaturę nawet 900°C) więc temperatura w komorze spalania tez jest z automatu wyższa. :roll:

http://dailydriver.pl/porady/technika/intercooler-glowne-funkcje-i-zadania/
 
Olej silnikowy łapie temperaturę roboczą niezależnie od tego jaka jest temperatura w dolocie ;)
 
Kozenko mylisz temp spalin (EGT) z temp powietrza doładowującego. Są one od siebie w jakimś stopniu zależne , ale nie ma to wpływu na temperaturę oleju w zauważalnym stopniu. Na temp oleju ma wpływ chłodnica oleju ( jej wydajność ).
 
Adam, nie mylę tylko źle się wyraziłem.
W skrócie miałem na myśli, że powietrze schłodzone przez intercooler tłoczone do cylindrów spowoduje obniżenie temperatury w komorze spalania.
Ale koniec końców nie wiem jaki ma to wpływ na temperaturę oleju.
Biorąc pod uwagę artykuł, który wrzuciłęm, jakiś chyba ma skoro zbyt wysoka temperatura może wypalić otwór w denku tłoków. :roll:
 
Na temperaturę spalin EGT ma wpływ AFR czyli skład mieszanki paliwowo - powietrznej , ale nie ma to wpływu na temp oleju w znaczącym stopniu. To że chłodne powietrze wlatuje do cylindra nie znaczy że olej ma niższą temp.
 
OK nie kłócę się, że ma wpływ bo nie mam takiej wiedzy i nie znalazłem w necie nic co by to potiwerdzało.
Ale zastanawia mnie post Bonkera i jestem w stanie uwieżyć, że jest spadek temperatury ale nie aż taki.

Z chłodnicą oleju - jak najbardziej realny wynik.
Ale Bonker wrzucił fote na której wydać intercooler a później dopiero samochód. :D
Podejrzewam więc, że chodzi mu jednak o intercooler. ;)
 
Kozenko napisał:
W skrócie miałem na myśli, że powietrze schłodzone przez intercooler tłoczone do cylindrów spowoduje obniżenie temperatury w komorze spalania.
Zadaniem IC (chłodnicy pośredniej) jest owszem, obniżenie temperatury powietrza ale w dolocie a przez to zwiększenie jego gęstości.. bo dzięki temu dostarczysz go więcej do cylindrów.
;)

Za temperaturę oleju bardziej odpowiada skład mieszanki paliwo-powietrze.. bo jak będzie ona zbyt uboga (za mało paliwa w stosunku do powietrza), to temperatura spalin wzrasta a to przekłada się tez i na temperaturę oleju.
 
Re: Extreme Lubricants A.M.G. VR2 5W-40 GTC

To wszystko oczywiste.
Wiem w jakim celu stosuje się intercooler to żadne rocket science. ;)

Tym bardziej interesuje mnie skąd taki spadek temperatury oleju o którym mówi Bonker po instalacji interoolera. :)
Adam1982 napisał:
Na temperaturę spalin EGT ma wpływ AFR czyli skład mieszanki paliwowo - powietrznej , ale nie ma to wpływu na temp oleju w znaczącym stopniu.


hexx napisał:
Za temperaturę oleju bardziej odpowiada skład mieszanki paliwo-powietrze.. bo jak będzie ona zbyt uboga (za mało paliwa w stosunku do powietrza), to temperatura spalin wzrasta a to przekłada się tez i na temperaturę oleju.
To jak to w końcu jest? :D

Niestety trzeba chyba zakończyć dyskusję bo zaraz dostaniemy po uszach za off topic. :twisted:
 
Może chodziło mu o chłodnice oleju z termostatem.
Wtedy i owszem.. działa to super.
 
Temperatura powietrza doładowującego ma znikomy wpływ na egt (jeżeli ma jakikolwiek), także ta teoria z intercoolerem i niższą temp oleju to bzdura.
Idąc tym rozumowaniem auta z wielkimi coolerami powietrza miały by problemy z niedogrzanym olejem :D
 
poziom1989 napisał:
masz jakies dowody (badania itp.) swiadczace o tym, ze oleje bazowe maja wplyw na temperature oleju ? Ja sie wczesniej nad tym tak intensywnie nie zastanawialem, lecz czy z chemicznego punktu widzenia pelno syntetyczne oleje, moga w rzeczywistosci obnizyc temperature ?

Pozdrawiam

Chevron wyjaśnia to tak:


I’ve heard that PAOs can reduce the operating temperature of equipment. How does this work?

That’s a hot topic! There are several systems where we have observed a reduction in the operating temperature compared to mineral oils, including transmissions, engines and heat transfer applications. Why does this happen? We believe it can be understood by looking at the thermal conductivity and specific heat of the base oils.

Thermal conductivity is the measure of the ability to conduct heat. Specific heat is the amount of heat per unit mass required to raise the temperature one degree Celsius. The chart below shows that the PAO has a higher specific heat, which means that the PAO is better at absorbing heat. Furthermore, thermal conductivity at 300°F for PAO 6 is 0.085 compared to 0.071 Btu•ft/(h•ft2•°F) for an equiviscous mineral oil, which means that the PAO can conduct 20% more heat than the mineral oil for better heat dissipation.

SpecificHeat.jpg



Chemical kinetics tell us that if you reduce the temperature you will reduce the reaction rate. Oxidative and other lubricant degradation mechanisms would follow the same trend. Therefore, reducing the temperature is generally beneficial in extending the life of a lubricant.

Żródło: http://www.cpchem.com/bl/pao/en-us/pages/faq.aspx
 
Rzeczywiscie to juz udostepniles na forum, calkowicie zapomnialem.
 
Back
Top