• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Norma VW 504/507

tomek evo

Użytkownik
Samochód
-Skoda Superb
Pakiet generalnie ten sam to ma obecnie większość olejów na 504/507. Są chyba obecnie 3 dopuszczone pakiety z tego na pewno 2 są dominujące i akurat Orlen stosuje ten najnowszy ten sam co w przypadku OEM/Shell . Eurola, Ravnola VSW, Valvolin-a, Fuchsa, Totala i wielu innych. Ciekawosta jest, że jako jeden z pierwszych na świecie pakiet ten zastosował Specol. Oczywiście mogą być niewielkie odstępstwa w zależności od tego jak wygląda cała formulacja oleju. Różnicę stanowią przede wszystkim zastosowane bazy olejowe. I tutaj w przypadku Eurola/Ravenola mamy znacznie podwyższaną - przeważającą zawartość baz gr. IV a w przypadku Totala, Fuscha (5W30), Orlenu czy Specola mamy standardowe ok. 20% bazy IV grupy. A Shell/OEM to bazy GTL. Ja nie pisałem o samym pakiecie dodatków tylko o oleju jako całosć i tu wiekszych różnic w przypadku Orlena czy Specola w stosunku do wielu uznanych marek nie ma. Ale dotyczy to lepkosci 5W30 bo w przypadku olejów w lepkości 0W30 różnice są już większe.
 
Jak te *różnice* przekładają się na trwałość silnika/własności przeciwzuzyciowe?
 
To jest temat na osobna dyskusję. W pewnych okolicznościach równice w zastosowanych olejach bazowych będą miały znaczenie w innych nie. Nie ma sensu tutaj o tym pisać bo temat można wałkować w niekończonośc a dyskusje nie dotyczy tego tylko różnic miedzy olejami, które wytłumaczyłem.
 
Temat był już wielokrotnie omawiany. Jest etż temat o bazach olejowych. Wypowiadałem się wielokrotnie. Nie mam zamiaru wciagać się w dyskusje na przeżuwanie argumentów i udowadnianie swoich racji. Jak chesz to napisz do mnie priv to pdam Ci mój numer telefonu i będziemy mogli porozmawiać tak bedzie prościej i szybciej. A moderacja może zawsze wydzielić osobny temat i będzie mozna wtedy na spokojnie rozmawiać do śmierci.
 
Proszę, możecie dyskutować.
 
Właśnie tak myślałem, że przy konieczności podanie rzeczowych argumentów dyskusja się zakończy ...
 
Tylko to bardziej Koledze chodziło o wpływ zastosowanych baz olejowych na trwałość silnika/właściwosci przeciwzuzyciowe a nie o normę 504/507. W sumie jak napiaszę, że jakość baz olejowych ma mozna powiedzieć fundamentalne znaczenie dla jakości oleju to nie bedzie w tym nic odkrywczego. O zaletach i wady PAO oraz GTL można poczytać tu na forum. W przypadku olejów w normie 504/507 część producentów stosuje formulacje z wiekszą zawartoscią baz PAO niż "standardowe" 20%. Istnieje też przepis w 100% na bazach HC. Obecnie bazy III grupy są pod wzgledem właściwości i kluczowych parametrów bardzo blisko PAO a w wielu obszarach je przewyższają. Dlatego możliwe jest stworzenie oleju, który spełni w sumie bardzo wysokie wymagania takiej normy jak 508/509 z niewielkim udziałem IV grupy a to tylko jeden z przykładów. III grupa czyli upraszczając temat tzw. HC to jednak bardzo duży rozstrzał jakościowy i jedne HC drugiemu HC nie jest równe a różnice między nimi mogą być ogromne. PAO ma w dużym skrócie swoje niezaprzeczalne zalety ale także wady i stosowanie tych baz stawia większe wymagania. Obecnie prawie nie stosuje się baz w 100% opartych na IV grupie - przynajmniej nie do cywilnych zastosowań. W mojej opinii (ale nie tylko) w wielu przypadkach najlepsze rozwiązanie to mieszanina baz III i IV grupy. W róznych proporcjach i w zalezności od tego co chcemy osiągnąć ale też w zależności od zastosowanego pakietu dodatków i innych "ulepszaczy". W przypadku olejów z normą 504/507 część producentów (Ravenol, Amsoil, Penrite, Eurol, Mobil i innych) doszła do wniosku, że zastosowanie oleju bazowego z większą niż "standardowe" 20% PAO jest z jakiś względów dobrym pomysłem. Dodatkowo stosowane są też niekiedy niewielki dodatki estrów. Oleje te wyróżniają sie bardzo dobrymi parametrami (choć jak wiadomo paremetry na papierze to nie wszystko). Od kilku lat systematycznie przybywa olejów z normą 504/507 w lepkosci 0W30 wg. przepisu zakąłdajacego jeśli dobrze pamiętam 30% udział baz IV grupy. Takie oleje również dobrze wygladają na papierze. Jak to się przekłada na użytkowanie i zużycie silnika to nie jest to prosta i oczywista odpowiedź bo temat jest szeroki jak ocean. Generalnie oleje oparte na bazach z wiekszą zawartoscią IV grupy powinny wykazywać nieco lepszą "odporność termiczną" (wynikającą z większej odpornosci na utlenianie) i powinny lepiej utrzymywać parametry w dłuższym okresie czasu. Wykazują także lepsze własciwosci w niskich temperaturach (najwieszy sens bazy PAO w cywilnych olejach mają w przypadku niskich lepkości). Każdy olej faktycznie spełniający normę 504/507 będzie dostatecznie dobry jeśli nie jest nadmiernie obciążany i zachowany jest odpowiedni interwał wymiany. Przy dłuższych interwałach szczególnie gdy olej ma cieżkie warunki pracy oleje posiadające bazy olejowe o lepszych wałsćiwosciach będą po prostu bardziej stabilne. I nie koniecznie mówimy tu o PAO vs HC ale też o HC vS HC czy HC VS HC+ PAO czy HC vs GTL itd. Bazujac na własnym doświadczeniu z kilkudziesięciu interwałów na różnych olejach to da się zaobserwować różnice miedzy poszczególnymi produktami ale to sprawa bardzo indywidualna. Wracając do tematu zużycia silnika to jeśli w silniku mamy olej, który nadal jako tako trzyma parametry to nie jest on zbytnio narażony na zużycie natomiast gdy "dojedziemy" olej do "końca" to ryzyko wystąpienia przyspieszonego zużycia rośnie. Stosowanie podwyższonej zawartości PAO nie wynika z widzi mi sie producenta tylko ma jakiś konkretny cel (tym bardziej, że bazy PAO są sporo droższe). Nie stosuje się tego z ozsczędności tylko w celu poprawy włąściwosci/parametrów oleju. Tak samo jak Amsoil , Penrite czy Ravenola dają wiecej PAO tak samo Mobil kombinuje w serii 1 z PAO, GTL i estrami. Każdy powinien dobrać olej wg. własnych potrzeb, preferencji i zasobności portfela. W przypadku normy 504/507 wybór jest ogromny i wiele olejów jest niemal identycznych ale nie jest tak, że wszytskie sa takie same nawet jak mają ten sam pakiet dodatków.
 
Właśnie tak myślałem, że przy konieczności podanie rzeczowych argumentów dyskusja się zakończy ...
To źle myślałeś. Tylko pamiętaj, że to nie jest przesłuchanie i nie bedę za każdym razem udowadniał swoich tez i pisał elaboratów. Odsyłam do treśi tego forum i literatury fachowej. tam też znajdziesz potwierdzenie. A jak ktoś się będzie chciał na siłę przyczepić to i tak sie przyczepi. Niestety ale mam wrażenie, że zupełnie nie zależy Ci na odpowiedziach tylko czekasz jak by mi tu dop... lić. Dobrze było by abyś był konkretny bo w sumie to nie wiem o co Ci chodzi i czemu piszesz akurat do mnie. Wypowiedziałem się w temacie konkretnego oleju sugerujac, że zamiast Totala czy Valvolin-a może warto spróbować naszego Orlena a Ty szukasz dziury w całym. Ja nie patrzę na olej jako na sam pakiet czy samą bazę tylko na całość. Pewnie na wiele Twoich pytań nie bedę miał odpowiedzi. Proponuję podpytaj Kolegę Włyszkow on wie znaczcnie wiećej ode mnie.
 
Back
Top