• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Normy Forda różnice

Dawid9595

Użytkownik
Samochód
Toyota Aygo 1.0 Ford Tourneo Connect 1.6
Last edited:
Pewnie skończy się doborem oleju więc może od razu załóż wątek w odpowiednim dziale. Norma 913 dla diesli została zastąpiona normą 950, a dla benzynowych 948
 
Pewnie skończy się doborem oleju więc może od razu załóż wątek w odpowiednim dziale. Norma 913 dla diesli została zastąpiona normą 950, a dla benzynowych 948
Niee no jeszcze nie będę jeszcze wymieniał, po prostu zaciekawił mnie temat olei po ostatnim doborze przez was do mojej Toyoty Aygo a że moim drugim samochodem jest Ford chciałbym się nieco wgłębić a że nie mogę znaleźć w Internecie odpowiednich materiałów (chyba że jakieś są?) to pytam was ekspertów.
Chciałbym zrozumieć te wszystkie normy Forda po prostu.
1.norma WSS-M2C913 - im wyższa literka od A do D tym lepszy olej i D zastępuje A, B oraz C ?
2. a norma WSS-M2C950-A zastępuje powyższe i może słyzyć jako zamiennik ?
 
1) Kolejna litera oznacza aktualizację normy. 913D to ostatnia najnowsza odsłona tej normy
2) Tak.
 
@Dawid9595 Turneo 2015 z początku roku jakoś, końcówka 14? Może trafiłeś na taki przejściowy misz masz kiedy Ford przechodził z EURO5 na EURO6, którą normę spełnia Twój? Dla E5 jest 913D, który zastępuje A, B, C, przy czym pomiędzy C i D zmienia się tylko wymóg TBN bodajże, to są oleje FullSAPS, ale układy oczyszcania spalin EURO5 w Fordzie są trochę bardziej...liberalne i doskonale radzą sobie z takim luźniejszym podejściem do ekologii 🙄. Norma 950A to zupełnie nowa norma, oficjalnie nie zastępuje ona normy 913 i jest przeznaczona do silników z układami EURO6.

Wg. Forda nie można stosować 950 w miejsce 913, ale ja osobiście mając w zaleceniach 913, bardzo lubię oleje 950, parametrami są moim zdaniem świetne, oleje MidSAPS, KV100 na poziomie dotychczasowych 913, ale KV40 niższe od niejednego SAE20, do tego bardzo wysoki VI i łagodniejsze podejście do układów oczyszcania spalin. Do tego na dedykowanym Castrolu TDCi pracują jak zegarki.
 
Wg tego wsparcia od 04.2014 do silnika 1.6 tdci zalecana jest norma 950A (konkretnie Castrol) a do 1.0 ecoboost norma 948.
 
@Dawid9595 Turneo 2015 z początku roku jakoś, końcówka 14? Może trafiłeś na taki przejściowy misz masz kiedy Ford przechodził z EURO5 na EURO6, którą normę spełnia Twój? Dla E5 jest 913D, który zastępuje A, B, C, przy czym pomiędzy C i D zmienia się tylko wymóg TBN bodajże, to są oleje FullSAPS, ale układy oczyszcania spalin EURO5 w Fordzie są trochę bardziej...liberalne i doskonale radzą sobie z takim luźniejszym podejściem do ekologii 🙄. Norma 950A to zupełnie nowa norma, oficjalnie nie zastępuje ona normy 913 i jest przeznaczona do silników z układami EURO6.

Wg. Forda nie można stosować 950 w miejsce 913, ale ja osobiście mając w zaleceniach 913, bardzo lubię oleje 950, parametrami są moim zdaniem świetne, oleje MidSAPS, KV100 na poziomie dotychczasowych 913, ale KV40 niższe od niejednego SAE20, do tego bardzo wysoki VI i łagodniejsze podejście do układów oczyszcania spalin. Do tego na dedykowanym Castrolu TDCi pracują jak zegarki.
Mój jest Euro 5. Są dwie instrukcje obsługi jedna od roku 10 do chyba maja 2015 a druga powyżej. Mój jest dokładnie ( z tego co dekoder vinu wyrzucił ) 10.03.2015. Jednak obie mają normę 950 a w instrukcji jest 913-D. Trochę to dziwne. Mam zalany olej 5w-30 C3 czyli nie spełnia żadnej z powyższych :D
Trochę mnie zastanawia czy jeśli olej nie ma aprobaty Forda to jest on zły czy po prostu Ford go nie przebadał ?
 
@Dawid9595 w międzyczasie było mnóstwo różnych rewizji dla danych serii instrukcji obsługi, stąd mówi się o międzyliftach, czy wersjach przejściowych, gdzie np. masz nową budę z nowym silnikiem, ale starym wnętrzem, czy właśnie dostajesz instrukcję do starszego modelu, ale będącą taką wersją beta instrukcji do nowszego modelu, etc. etc. Nie wiem jak w przypadku innych producentów, ale Ford potrafił to wybitnie spartolić, do tego stopnia, że np. Ja mam Mondeo wyprodukowane w grudniu 2011 i mam w instrukcji 913D, kolega ma takie samo Mondeo, tyle że w kombi, wyprodukowane w marcu 2012 i ma w instrukcji 913C, będziesz tu mądry? 🤣
To samo jest w przypadku nowszego MK5, gdzie niektórzy w tych autach z samego początku produkcji trafiają na 913D w manualu, mając już przecież EURO6 na pokładzie 😝.

To, że olej nie ma aprobaty Forda, oznacza tylko tyle, że ktoś nie zabecalował za aprobatę. A że oleje C3 nie mają norm PSA i Ford wynika tylko z tego, że silniki są poniekąd dostosowane do pracy na olejach lekkobieżnych i np. w stosunku do C2 czy A5/B5 nie będą spełniały np. założeń dot. spalania, czy emisji, tak naprawdę chyba tyle.
Zobacz, że nawet w instrukcji jest chyba wzmianka, że zastosowanie oleju innego niż zaleca producent spowoduje zwiększenie zużycia paliwa, emisji, czy jak to tam ujmują, sprawności, nikt nie pisze, że silnik Ci od tego wybuchnie, tylko że np. na C3 będziesz miał 5KM mniej, 0.1l większe spalanie, przez co emisja NOx wzrośnie o 0.05% 🙄
 
Dzieki za wystarczającą odpowiedź.
Czyli wszystko sprowadza sie do tego że jeśli producent olei nie zapłaci producentowi samochodów to jego oleje są bee. Ciekawe czy producent udostępnia informację co tak naprawdę kryje się pod tymi normami czyli jakie parametry badają ...
 
Normy forda są skrywaną tajemnicą. Gdzieś, kiedyś znalazłem jakąś stronę na której oferowano odczyt wymagań norm forda za jedyne 35$ od sztuki. O normach innych marek cokolwiek można się dowiedzieć z netu ale to tylko są trochę zaostrzone wymagania norm ogólnych ACEA dla poszczególnych parametrów. Nie są to jakieś cuda na kiju i niektórzy producenci olejów chwalą się, że ich oleje przewyższają wymagania danej normy np o 50%.
 
Back
Top