• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oficjalny certyfikat ACEA.

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
Jest temat o oficjalnym API, a co z oficjalnym ACEA? Chyba jest trochę inaczej.
20201202_095637.jpg


Wykaz producentów zarejestrowanych w EELMQS

 
Pewnie przeprowadzą certyfikację jednego oleju zgodnego z oficjalnym przepisem i tyle, tym bardziej że to "podmarka".

Fakt to jest dobrowolne, ale blendownie mają co jakiś czas kontrolę. I co najważniejsze, że bez certyfikacji żaden producent nie otrzyma oficjalnych specyfikacji OEM.
 
Było już tutaj kilka razy pisane, że ACEA nie ma certyfikacji takiej jak API. W UE jest kupa procedur, ale jeżeli któregoś papierka nie pominąłem to certyfikowane są laboratoria badające oleje, zazwyczaj są to laby producentów i one dbają o to żeby oleje spełniały norm, bo jak coś pójdzie nie tak to będą miały problemy.

Ogólnie rzecz biorąc jeżeli olej ma na opakowaniu oznaczoną normę ACEA to trzeba założyć, że ją spełnia. Natomiast czy faktycznie tak jest to już inna sprawa. Można się posiłkować listą producentów zrzeszonych, ale tylko tyle.

Co do stosowania norm API to jest podobnie. O tym, że olej spełnia API każdy może napisać i jest to odpowiedzialność producenta. Nie wolno tylko stosować oficjalnych oznaczeń API bez certyfikatu.
 
Czyli jeśli chodzi o gwarancję samochodu można przyjąć, że deklaracja normy ACEA na opakowaniu jest wystarczająca? Np. w przypadku Amsoila?
 
Czyli w wykazie nie ma dwóch popularnych na forum marek olejów: Amsoil i Specol. Za to są różne dziwne (dla mnie) wynalazki. Np z polskiego podwórka - Inter Global K2 😎

PS. Oczywiście było pisane o "certyfikacjach" ACEA ostatnio chyba w temacie extreme ale gdzieś to zawsze się to zgubi w gąszczu postów. A szukajka forumowa zbyt "czuła" nie jest
 
Są auta, gdzie podana jest jedynie norma ACEA jako wymagana. A Amsoil też je wymienia na opakowaniu. Z tego co piszecie sam deklaruje, że olej będzie właściwy, chodź jest to jedynie deklaracja własna. W wolnym tłumaczeniu - uważać jeśli chodzi o gwarancję samochodu.
 
I tak, i nie. Każda deklaracja co do ACEA i API to deklaracja własna. Wyjątkiem są oleje ze znaczkiem API na opakowaniu - te muszą mieć certyfikat bo bez niego nie można tych oznakowań używać. Dlatego w instrukcjach wozów z USA jest w instrukcji zaznaczane, że muszą być oznaczenia API na oleju, a nie tylko deklaracja.

Co do ACEA to jeżeli na oleju jest oznaczone, że spełnia, to gwarant nie powinien się czepiać, bo producent dając taką deklarację gwarantuje jej prawdziwość. W teorii, w praktyce jak coś nie pójdzie to i tak się będzie czepiał, byle gwarancji nie uznać. Ale to nawet jak z olejem Hyundai/KIA przyjedziesz (bo takie są) :D
 
Tak myślę że dla wozów z Azji i USA w okresie gwarancji chyba lepiej dobierać oliwy z normami API/ILSAC (o ile pozwalają wytyczne producenta) które mają oficjalny certyfikat, tak dla świętego spokoju.
 
Ło matko ;) @jerseyAdmin da się zmniejszyć tą "wklejkę" w pierwszym poście? Na telefonie to tak nie wyglądało 🙈

@Thorsten masz rację z tym API/ILSAC ale ja zderzyłem się ze ścianą w tym temacie. Najpierw pisałem do HMP - odesłali mnie do ASO. A w ASO dostałem dziwną odpowiedź, że mogę stosować olej ILSAC GF5 ale nikt mi nie zagwarantuje, że zapewni on odpowiednią ochronę silnika. Czyli rozumiem, że jednak nie mogę i zostaję przy ACEA A5. Ja mam MPI więc nie ma jakiegoś problemu typu LSPI czy GPF.

Ale , żeby nie było że się nie da, to castrol magnatec ma Ilsac gf5 i acea A5 :) Choć raczej myślałem o olejach z aprobatą dexos1gen2
 
Last edited:
U mnie akurat w ASO leją olej Mitsubishi 0w20 API SN/ ILSAC-5, więc trzymając się tych norm, nie powinni mieć obiekcji co do mojego oleju. Tak myślę, ale kto wie... ;-)
 
Last edited by a moderator:
Ja stosuje mniej więcej taką metodologię jak opisał @TomNJ: oleje z oficjalnymi aprobatami -> oleje od dużych producentów z deklaracją spełnienia normy -> oleje od małych producentów z deklaracjami -> cała reszta.

Problemy robią się w dwóch przypadkach:
- normy FIAT które mają wyłącznie oleje Selenia bo nikt inny nie dostaje/kupuje tych aprobat
- normy ACEA które nie mają drogi oficjalnej certyfikacji i polegają na deklaracjach producenta
 
Nie wchadzac za w szczegoly: Jezeli dany producent nie spelnia wymogow ACEA to sila rzeczy nie otrzyma oficjalnych aprobat. Dlatego ja rowniez polecam sprawdzone oleje.
 
No właśnie nie, bo każdy może zadeklarować spełnianie norm ACEA i za taką deklarację odpowiada. Owszem, organizacja certyfikuje laboratoria testujące oleje, ale to zupełnie inna sprawa. API ma swojego pączusia więc można się tym kierować (chociaż nie wszyscy wykupują możliwość stosowania go), a ACEA nie ma nic podobnego.

Ma być wymóg rejestrowania olejów których producenci deklarują spełnianie norm ACEA od chwili wprowadzenia nowych norm, pewnie w tym roku, ale rejestracja jest nadal tylko dla samej ACEA, baza danych nie jest dostępna na zewnątrz.
 
Jak nie? Bez podpisu z LoC nie otrzyma sie wiekszosci aprobat OEM. To, ze ktos deklaruje mozna to latwo zweryfikowac.

Aha, aby doprecyzowac kwestie tzw. podmarek:
1609932589735.png

Dlatego Liqui Moly oraz Meguin widnieja osobno.
 
Last edited by a moderator:
Tak, ale ta deklaracja nie jest wymagana żeby móc napisać na butelce że olej jest zgodny z ACEA i żeby ta deklaracja była prawdziwa.

https://atiel.org/industry-info/acea-oil-sequences/acea-claims-representation :

"ACEA performance claims are self-certifying. No qualifying approval remarks, such as ‘certified’ or ‘recommended’ are allowed. ‘Meets ACEA …..’ is the format commonly used. When introducing or withdrawing products, it should be in accordance with the ACEA sequence timescale. The determining date is the blend date."

https://www.oilclub.pl/biblioteczka/dokumenty/ACEA_European_oil_sequences_2016.pdf :

"CERTIFICATION and REGISTRATION

Claims against the ACEA Oil Sequences can be made on a self-certification basis. For any Claim being made against these ACEA Oil Sequences, ACEA currently recommends Oil Marketers to register their products with the ACEA Registration System on the ACEA website. ACEA will introduce a mandatory registration scheme within 2017 and will inform stakeholders about the procedures to be followed for mandatory registration 3 months in advance of the date of mandatory registration."

Przymus rejestracji miał być wprowadzony wraz z nowymi normami ale ciągnie się to od 2017 i o ile wiem nadal nie wprowadzono tego wymogu. Ma być obowiązek od wprowadzenia nowych sekwencji testowych i norm czyli może uda się w tym roku.
 
Wiem, ze jest dobrowolne. Odnosnie ACEA i aprobat:
API i ACEA z reguly nie wydaja aprobat, lecz wymagaja od producentow srodkow smarnych, ze beda wedlug wytycznych blendowac oleje tzn. opierajac sie o odpowiednie standardy. Ogolnie kazdy moze pisac na etykiecie to co chce i nie bedzie sprawdzony, to otwiera drzwi dla nieuczciwych producentow. W ten sposob niektorzy wypuszczaja na rynek oleje z "podrobionia" certyfikacja ACEA oraz API, w celu szybkiego zarobku. W Europie jest od kilku lat wymagane od strony ACEA, aby kazdy producent sie zarejestrowal, w ten sposob sa kontrolowani. To dotyczy Meguin jak i rowniez Liqui Moly, gdyz bez rejestracji nie sa mozliwe oficjalne aprobaty. Podobnie postepuje API w USA, gdzie np. Liqui Moly, bedac aktywny jako licencjonowany producent, natomiast produkty Meguin sa tam malo znane. Reasumujac nasze srodki smarne sa absolutnie zgodne z API i ACEA, gdzie poprzez kontrolerow z zewnatrz jestesmy regularnie sprawdzani.
Gdzies widzialem, jak znajde dokumentacje, widnieje czy jest obowiazek rejestracji czy nie.
Post automatically merged:

1609934737641.png
 
Last edited by a moderator:
Tak, co do OEM i wymogów stawianych przez nich to pełna zgoda.
 
Back
Top