• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Lexus NX300H + LPG

jacusix

Nowy użytkownik
Samochód
Lexus NX300h
Marka samochodu
Lexus NX300h + LPG
Budżet/ile litrów
5 l.
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.5
Data produkcji
2005
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20
Jaki olej masz obecnie
TOYOTA ADVANCE FUEL ECONOMY 0W20
Dzień dobry.
Jestem w posiadaniu Lexusa NX300h z LPG z 2015 r. Przy wymianie w zeszłym roku zalałem olej TOYOTA ADVANCE FUEL ECONOMY 0W20 5l. za 189 zł. Aktualnie ten sam olej kosztuje ponad 500 zł o ile w ogóle jest gdziekolwiek dostępny. Zastanawiam się jaki olej do niego wlać i czy można bez problemu przeskoczyć na 0w30 ponieważ tych olejów jest znacznie większy wybór.
Zauważyłem również, że olej TOYOTA ADVANCE FUEL ECONOMY 0W20 ma klasę acea A5/B5 a dostępne nowe zamienne oleje klasę C5. Czy klasa C5 zastępuje klasę A5/B5?
 
Można używać zamiast. Wszyscy polecają shella 0W20 API SP.
 
Widzę, że są nawet oleje 0W40. Czy aby taki olej nie jest najbardziej "uniwersalny" jeżeli chodzi o temperaturę tzn najlepszy?
 
Zamiast oleju Toyoty można zastosować wyżej wspomnianego Shella, Neste Pro 0w20, Total Quartz Future GF-6 0w20 czy nawet Orlen ME C5 5w20.
 
Eneos Sustina 0W-20. Eneos robi oleje dla Toyoty.
 
@apede dobrze proponuje - Shell 0w20 API sp.
Do tego mobil 1 z normą dexos1 gen2 i amsoil signature Series z kosmiczna ceną.
Jednak ostatnio "odkryłem" eneosa sustine 0w20 z kosmicznie wysokim vi, czyli parametrem opisującym zmianę lepkości w funkcji temperatury.
Ma on wartość bardzo podobna do tgmo i w zasadzie tego bym wlewać zaczął.
Chodzi po prostu o to, że toyota do hybryd stosuje oleje, które w 40c mają znaczenie niższa lepkość kinematyczną niż pozostali producenci. Wynika to z założenia, że prawdopodobnie silnik statystycznie pracuje jako "niedogrzany".
 
olej TOYOTA ADVANCE FUEL ECONOMY 0W20 ma klasę acea A5/B5
Olej Toyota AFE 0W20 nie posiada klasy ACEA, jedynie API SN ILSAC GF-5.
Idąc dalej - klasa ACEA C5 nie zastępuje A5. Na stronie głównej forum są przypięte "najnowsze klasy ACEA" . Proponuję przeczytać albo chociaż pooglądać tabelki.
 
Właśnie nigdzie nie mogłem znaleźć informacji odnośnie klasy C5 czy zastępuje klasę A5/B5. Tabelę przeglądałem i jedyne co mi wpadło w oko jako różnica pomiędzy C5 a A5/B5 to, to, że klasa C5 jest dla silników z dpf aby wydzielało się mniej zanieczyszceń, które miały by się na nim osadzać. Pomyślałem, że to po prostu nowsza klasa olejów kompatybilna wstecz.
 
Last edited by a moderator:
Klasa C5 pojawiła się niby w miejsce A1/B1 ale to tez nie tak na 100% ją zastąpiła. Jak można zobaczyć klasy C5 i A5 nadal występują w najnowszym ACEA. Główna różnica to wysokość HTHS. Klasy C5 i C6 mają 2.6-2.9 jak klasa SAE 20, natomiast A5 ma HTHS 2.9-3.5 więc raczej oleje z tą klasa będą SAE 30.
 
Znalazłem olej Eneos Premium Ultra 4 + 1 l 0W-20. - 185 zł. ILSAC GF-5, API SN
dla porównania Shell HELIX HYBRID 0W20 5 l 0W-20. - 225 zł. ILSAC GF-6A, API SP
Nie, nie jest lepszy. Ten olej nie nadaje się do toytowskiej hybrydy mimo, że mam tego Shella Hybrid zalanego w Yarisie HSD. Eneos Ultra to zwykły olej jak ten Shell. Kup Eneos Sustina 0W-20, albo Eneos X Prime 0W-20 i tyle w temacie. To jest odpowiedni olej do takich silników. Odpowiednik TGMO o ile to nie ten sam olej co TGMO. Pisałem 2 dni temu w moim temacie, że Eneos w swojej nocie prasowej z 6 stycznia 2023 napisał, że Toyoty samochody z fabryki wyjeżdżają na ich oleju. Ja bym nie kombinował z innymi olejami jak Shelle, Mobile i inne marki. Silnik pracuje także jako generator prądu w cyklu Atkinsona. Te silniki są często niedogrzane jak trzeba. Po coś jest ten wysoki wskaźnik lepkości dla tych silników. Jedyna alternatywa dla TGMO to Eneos Sustina, albo ich najnowszy olej z jeszcze większym wskaźnikiem lepkości 258 dla 0W-20 Eneos X Prime 0W-20 i najnowszymi normami API: SP-RC i ILSAC - GF-6A, które są wstecznie kompatybilne z SN-RC i GF-5. Z jakiś przyczyn do dziś X Prime 0W-20 nie jest dostępny w Polsce.
 
@emigrant bez przesady 🙃 Shell SP też jest odpowiedni i silnik nie wybuchnie czy tam zatrze ;)
 
@Boguś Shell SP ma normalny VI jak większość olejów. Zwykły olej. Olej raczej do silników pracujących w cyklu Otto, czyli cały czas, albo do pseudo hybryd tzw. miękkich, które wymagają lepkości 0W-20. Ja bym go nie lał do Toyoty. W sensie, nikt nikomu nic nie zabroni. Każdy wlewa co uważna za słuszne. U mnie wlanie Shella było bardziej z braku wiedzy niż, że uparłem się na Shella.
 
Last edited:
Już w 2018 na ruskim oil-club'ie sprawdzali Sustine która już była nastawiona na ekologię. Więc Toyota pewnie podpisała z nimi tylko umowę na oleje. Nazwałbym to biznesem.
Wcześniej tylko TGMO było zalecane 😎
 
silnik w cyklu Atkinsona też moze pracować cały czas. To nie w tym tkwi różnica między silnikami pracującymi w cyklu Otto czy Atkinsona.
Nigdznie nie napisałem, że silnik Atkinsona nie może pracować cały czas... I nie pisałem nigdzie o różnicy Otto i Atkinsona... Poza tym nie ma już na rynku silników pracujących w cyklu Atkinsona, gdzie tylko siłą motoryczną jest sam silnik. Toyota i Lexus stosują wyjątkowo takie silniki w swoich synergicznych hybrydach chyba jako jedyni. Konwencjonalne jednostki napędowe to praktycznie zawsze silnik pracujący w cyklu Otto.
 
@emigrant, termodynamiczny cykl pracy silnika nie ma żadnego znaczenia w kwestii doboru oleju!
W przypadku Toyoty, niskie KV40 spowodowane jest faktem, że silniki w hybrydzie bardzo często podczas pracy są gaszone i uruchamiane - masz Hybrydę więc powinieneś to wiedzieć.
Niskie lepkości w 40C i niżej mają zadanie jak najszybsze dopłynięcie oleju do węzłów tarcia i/lub najszybsze z możliwych wytworzenie smarowania hydrodynamicznego.
 
Back
Top