• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Mondeo mk4 2.0 TDCi

jzs

Użytkownik
Samochód
Ford i Fiat
Marka samochodu
Ford Mondeo mk4
Budżet/ile litrów
250 / 5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 TDCi 163 KM / 120 KW
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30
Jaki olej masz obecnie
PENRITE FULL SYNTHETIC 5W30
Cześć,

Na dniach muszę wymienić olej w moim Fordzie Mondeo mk4 - 2.0 TDCi - 163 KM 120 KW - 2011 r.
Od 2020 roku jeżdżę na PENRITE FULL SYNTHETIC 5W30. Problem w tym, że na chwilę obecną ciężko dostać ten olej, nawet jeśli gdzieś jest wystawiony, to nie mają go na stanie. Podobno pod koniec kwietnia ma być dostawa na Polskę, a tyle nie chcę czekać z wymianą.

Co innego mogę wybrać? Oprócz Ford Formula i Castrola ;)
 
Silnik jest z koncernu PSA, więc mogę kierować się tymi normami (C2 5W30, czy nawet C1 o lepkości 0W30)?
Ford każe stosować oleje A5/B5 w dieslach z filtrem cząstek stałych, które nawet z normą "D" nie zbliżają się do low saps.
 
Następcą normy 913 dla diesla jest 950A czyli 0w30 C2. Jeśli nie chcesz lać Full saps to poszedł bym w tym kierunku.
 
Jaki olej godny uwagi spełnia normy 950A? Mobil Super 3000 Formula F lub Shell Helix Ultra ECT?
Przejrzałem kilka wątków i widzę, że polecany jest Mobil 1 ESP LV 0W30, ale to już chyba norma 920A.
 
Jak najbardziej Mobil1 ESP LV będzie ok. To olej który się wyróżnia na tle pozostałych podobnych do siebie 0W30 C2.
 
Co jest nie tak z tym Castrolem czy Ford Formula? Ten Castrol to naprawdę przyzwoity olej w tej normie, gdybym miał silnik wymagający tej normy byłby pierwszym wyborem.
 
Opinie są mocno skrajne i nie tylko te internetowe, ale również od osób mi znanych, które na co dzień pracują przy tych silnikach.
Tak, wiem. Ktoś mógł seryjnie trafiać na podrabiany olej albo już kupił zajechane auto. Przyznam szczerze, że nie chce mi się tego szczegółowo analizować i weryfikować. Dlatego pomijam te dwa oleje przy wyborze ;)
 
Co jest nie tak z tym Castrolem czy Ford Formula?
No to jeszcze nie wiesz, że Castrol jest fuj, bo zostawia syf i w ogóle korby bokiem wychodzą, podrabiają go na potęgę i w ogóle inne takie bajki wymyślone 30 lat temu? 🤣


Skoro Castrol nie, to nie będę go tutaj polecał. Od siebie Mobil1 ESP LV, z tańszych Orlen XD, Total Ineo ECS.
Jaki olej godny uwagi spełnia normy 950A?
Eurol Ultrance FDE, a poza tym, jak w przypadku 913, w zasadzie wszystkie to takie same oleje.

Swoją drogą 🙂
IMG_20230309_054931.jpg
 
950A spełnia także np. Total Quartz Ineo FDE, NESTE PRO+ F, Gulf LEF, Mannol Legend Extra
 
No to jeszcze nie wiesz, że Castrol jest fuj, bo zostawia syf i w ogóle korby bokiem wychodzą, podrabiają go na potęgę i w ogóle inne takie bajki wymyślone 30 lat temu? 🤣
Nie chcę wchodzić w polemikę. Nie mam wiedzy ani doświadczenia w tym temacie. Nie chce mi się również tracić czasu na doszkalanie. Dlatego olewam ten olej, tak po prostu ;)

Dlaczego 0W20? Z tego co kojarzę to jeździłeś na 0W30.

Czy są Wam znane przypadki osób, które do Fordów oraz Volvo z silnikami PSA wlewały olej z normami PSA? I trwało to dłużej niż 10 tysięcy kilometrów. Zastanawia mnie czy są plusy i minusy takiego działania.
 
Dlaczego 0W20? Z tego co kojarzę to jeździłeś na 0W30
0W20 to nowomoda forumowa. Zjeżdżamy z lepkością i patrzymy czy nie boli 😉


Czy są Wam znane przypadki osób, które do Fordów oraz Volvo z silnikami PSA wlewały olej z normami PSA? I trwało to dłużej niż 10 tysięcy kilometrów.
Mi osobiście nie. Znam przypadek z autopsji gdy przez wiele tysięcy km stosowalem normy VW zamiast fiata czy opla. W obu przypadkach był to castrol 5W30 504/507

PS Ło matko - to już wtedy stosowalem olej o niższej lepkości niż w IO. W miejsce zalecanej Selenii WR 5W40 lałem Castrol 5W30 do tego C3 zamiast B4 😁
 
Last edited:
Dlaczego 0W20? Z tego co kojarzę to jeździłeś na 0W30.
Z czystej ciekawości, po prostu oleje z normą 913D, a tym bardziej 950A, są na tyle blisko SAE20, że szczególnie się o silnik nie obawiam przy takim zabiegu. Ale to chyba jednorazowy wyskok i wracam do SAE30. Jeszcze nie zdecydowałem, czy do 950A, czy 2290, chyba, że zdążą się już pojawić na dobre oleje A7/B7, to będę z ciekawością celował w ich stronę.
Czy są Wam znane przypadki osób, które do Fordów oraz Volvo z silnikami PSA wlewały olej z normami PSA? I trwało to dłużej niż 10 tysięcy kilometrów. Zastanawia mnie czy są plusy i minusy takiego działania.
Ja jeździłem, po kolei na 2xIneo ECS, 2xMagatec C2, Eurol Fluence FE, później Mobil1 ESP, Mobil1 ESP LV, później miałem Havoline ProDS F z normą 959A, miałem teraz próbować Eurola Ultrance FDE, ale pod wpływem chwili kupiłem tego 0W20.

Jakie plusy? Mniej syfu w dolot, mniej syfu w wydech. Poza tym 2290 jest bardziej wymagającą i nowocześniejszą normą, niż 913.
 
Czytam forum jak i Twoje @Triumphator wypowiedzi ponieważ mamy ten sam silnik i budę w tym samym kolorze 🤪
Mobil 1 ESP LV 0W30 spełnia A5/B5 oraz C2, ale nie ma norm Forda 913D. Czyli można uznać, że to nie jest zbyt duży "skok w bok", od tego co zaleca Ford?
Jak sam kiedyś napisałeś, w klasie ACEA A5/B5 bez norm Forda są bardzo fajne oleje, ale czy jest sens kombinować ? 🤔
 
@jzs 913D to nie jest jakaś szczególnie wyszukana norma, w zasadzie to po prostu zwykłe ACEA A5/B5, dlatego kupując olej 913D, nie ma w zasadzie znaczenia, czy będzie to Orlen Platinum F, czy Motul Eco-nergy, czy Liqui Moly SpecialTEC F, wszystkie to są gotowce na tym samym przepisie klecone.

ESP LV to bardzo ciekawy olej, na nowoczesnym pakiecie i solidnej mieszaninie baz GTL, PAO, POE, na wschodzie robili mu SSI i odporność na ścinanie wyszła wręcz znakomicie. Ja uważam LV za jeden z najlepszych olejów w ogóle.

Z A5/B5 bardzo fajnym olejem jest też Shell Helix Ultra A5/B5, pakiet ten sam co w Motorcrafcie, za to na bazach GTL.

Pod 913D konkretnie, pomim, że nie bierzesz pod uwagę, chyba najciekawszym z olejów jest Magnatec A5 5W30, chyba jako jedyny ma API SN ILSAC GF-5, reszta to w zasadzie jak wspominałem wyżej, w zasadzie jeden pies.
 
Kusi mnie sprawdzć ESP LV, ale w moim Mondeo jest już 304 tysięce przebiegu zrobionego na 913D 5W30. No ale jeśli dobrze to rozumiem to ten olej spełnia A5/B5 oraz C2, ale nie ma norm Forda 913D. I tylko tyle? Albo aż tyle?

A ten Shell to HELIX ULTRA PROFESSIONAL AF 5W-30?
 
@jzs w przypadku 913D to tylko tyle, ESP LV pod względem zaawansowania wyprzedza o lata świetlne oleje 913D. Przebieg auta nie ma tutaj najmniejszego znaczenia, a w tym przypadku zrobił byś jedynie progres.

Ten Shell to gotowiec jak praktycznie każdy A5/B5 pod 913D.

Jak chcesz spróbować coś od Shella, to albo Ultra A5/B5, albo Professional AV-L pod normy 504/507.
 
No to jeszcze nie wiesz, że Castrol jest fuj, bo zostawia syf i w ogóle korby bokiem wychodzą, podrabiają go na potęgę i w ogóle inne takie bajki wymyślone 30 lat temu? 🤣


Skoro Castrol nie, to nie będę go tutaj polecał. Od siebie Mobil1 ESP LV, z tańszych Orlen XD, Total Ineo ECS.

Eurol Ultrance FDE, a poza tym, jak w przypadku 913, w zasadzie wszystkie to takie same oleje.

Swoją drogą 🙂
View attachment 15980
Generalnie to się zgadzam, że Castrol jest często niesłusznie demonizowany ale podróbki a swego czasu problemy z nagarem to nie sa bajki tylko fakty.
 
Back
Top