• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do motocykla zabytkowego.

PanKamil

Nowy użytkownik
Samochód
AWO Simson 425S
Marka motocykla
AWO Simson 425S
Budżet/ile litrów
1,5 litra
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
4-suwowy, 1-cylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem, 247ccm
Jakiego oleju wymaga instrukcja
olej gatunkowy 10 - 12 E przy 50 st. C
Jaki olej masz obecnie
20W50
Witam Wszystkich.
Właśnie zakończyłem odbudowę motocykla AWO Simson 425S z 1957 roku i przygotowuję się do docierania silnika.
Jak wiadomo dobór/wybór oleju to na każdym forum motocyklowym temat rzeka. Każdy jeździ na innym oleju i każdemu wydaje się on najbardziej odpowiedni.
Ja mam wiedzę jakich olejów używają osoby jeżdżące bezawaryjnie po 8-10 tys km w sezonie, jednak chcę zaczerpnąć informacji w Towarzystwie bardziej znającym zagadnienie.

Podstawowym dla mnie tematem jest rozszyfrowanie oryginalnego oznaczenia oleju i odniesienie jego parametrów do współczesnych klasyfikacji.
Wg instrukcji: zimą do silnika, skrzyni biegów i dyfra stosujemy olej gatunkowy 6 - 8 E przy 50 st. C
a latem do silnika olej gatunkowy 10 - 12 E przy 50 st. C a do skrzyni i dyfra olej gatunkowy 6 - 8 E przy 50 st. C.


Z góry dziękuję za jakiekolwiek informacje.
pozdr Kamil
 
E to stopień Englera, w dodatku dotyczy lepkości dynamicznej, a nie kinematycznej - zatem nie ma łatwych przeliczników. W instrukcji Awo było napisane, że trzeba stosować 20W zimą, a 30 latem (wg SAE). Olejów o wyższej lepkości od 30 w NRD czasów AWO nie było. Ponieważ oleje jednosezonowe były za komuny koszmarne, lałem Selectol 15W40 z dobrym skutkiem, a gdy pojawił się na rynku - Lotos 5W40.
SAE50 to by było już 30 E, wg tabelki jaką udało mi się wyszukać:

Jak widać z tabeli - do dyfra pasują najbardziej lekkobieżne oleje typu 75W/80.
 
Dzięki, teraz wiem trochę więcej.
Właśnie takiej tabeli szukałem.

Do silnika pójdzie 20W50.
Do skrzyni i dyfra muszę pomyśleć. Jeśli przekładniowy to GL4 lub niższy bo są tam tulejki z brązu.
 
W takim razie GL4 to max
 
Back
Top