• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Q4

lisu7

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo giulia 2.0 280km Q4
Marka motocykla
-
Marka samochodu
Alfa Romeo
Budżet/ile litrów
200/1L
Model skrzyni biegów
ZF8HP45
Typ skrzyni biegów
Inna (podaj w opisie jaka)
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Tutela
Jaki olej masz obecnie
Fabryczny
Będę dawał na wymianę olejów Julkę i jaki olej warto kupić do napędów i skrzynki rozdzielczej zamiast oryginalnego którego nie idzie dostać a cena odstrasza? Od siebie to ravenol przychodzi do głowy. Z tego co wiem to do skrzynki idzie inny niż do napędów.
Ps: Do skrzyni wleci oryginalny zf prawdopodobnie.
 
Pierwsze słyszę, żeby to był Torsen. Masz jakieś źródło? Ostatni Torsen którego jestem pewien w AR to był w Tipo 939 (159/Brera) z V6 od Holdena.

Ja u siebie mam Tutelę (TRANSMISSION AS8, LS AXLE FLUID, GEAR OIL GL-5 i TRANSFER CASE) za: 890pln. Czy to dużo, nie wiem... Nawet się nie zastanawiałem nad zamiennikami, więc chętnie popatrze co to się pojawi 😎

Edit: Kamil z Legnicy leje Rivanola gdzie może, jeszcze nikomu to nie wybuchło, więc jeżeli cena lepsza to myślę, że warto. Bo co jak co, ale Kamil zna się na rzeczy (choć nie koniecznie na olejach 😁)
 
Tak mi się wydawało że będzie torsen bo silnik wzdłużny i dołączona jest dodatkowa oś oraz każdym kołem osobno można sterować. Widziałem jak nawet mobila lali 😂 Zobaczę co mi zaproponuje mechanior. Gdzie kupowałeś tutela?

Kamil z Legnicy owszem w szał ravenolu wpadł i pewnie po części ma trochę rozeznanie po takiej ilości alf jaka u niego się przewija. Ravenol na przednią oś i tylną ma ten sam olej, do skrzynki inny.
 
Mnie się zawsze wydawało, że Torsen to czysto mechaniczne przeniesienie napędu bez komputerków, a wszędzie co czytałem to "intlygencja" Q4 od Maserati do Alfy jest wychwalana 😎 ale kto tam wie...

Tutele kupowałem w ASO, razem w filtrem (ten to był dopiero drogi) i wymianą.

Z Kamilem rozmawiałem ostatnio by mi Selenię załatwił, ale on płyny ściąga z Germanii jak znajdzie dobrą cenę, widocznie na Ravenola ma, bo na Selenię nie wyszło.
 
O jakim filtrze mówisz ? Gdzie on się znajduje ? Pamiętasz numer?
Napęd q4 super wszytko ale podczas poślizgu strasznie wariuje, bo te koła to kopią tam gdzie mają przyczepność a jak nie mają to obcinają moc i muli. Robiąc bączka na parkingu źle się go robi. Zdecydowanie lepsze są stale napędy do tego jak prawdziwe quattro w audi 80 czy s5 z spiętymi dyframi. Kopia jak szalone.
 
Last edited:
Filtr jest zintegrowany z miską od ZF. Kwestia taka, że produkt z logo ZF kosztuje normalne pieniądze, a z logo AR kosztuje jak wszystko z logo AR. Numer części: 77367949. Na gwarancji nie wybierasz, szczególnie kiedy wiesz jak wygląda procedura gwarancyjna na drogie części... I do tego lepiej już było... za FCA...
Co do napędu to mnie odpowiada to co jest, pod lidlem nie ganiam po śniegu, z asfaltu nie zjeżdzam. Traktuje Giulię jako tylnonapędowy wóz. W PL nie było możliwości wyboru 280KM + RWD, w ÓSA taką opcje mieli. Ale kilka razy czułem kiedy przód mnie wyciąga, nie, że nie byłem przygotowany na to co samochód zrobiłby, ale miłe zaskoczenie.
To legendarne Quattro(formaggio) to właśnie w napędach stałych był Torsen. Choć w nowszych wersjach już był chyba Haldex w róznych odmianach. W Tipo 939 też był stały jeżeli mnie pamięć nie myli.
 
Aaa dobra myślałem że jest jakiś filterek w transfer casie. Osobiście mam q4 ze Szwajcarii. Na szczęście skrzynia nie ma laga. Fajne auto dla kogoś co zaczyna naukę z tylnym napędem, zawsze przód pomoże wyrazie W. Jedyny minus który denerwuje to ten promień skrętu...
 
Z wyjątkiem w/w filtra i płynów nie ma nic więcej. Ani do transfer case, ani do dyferencjałów.
Ja się cieszę, że Alfa wróciła na ostatni podryg bycia Alfą do korzeni i wypuściła 4C i Giulię które kosztowały w miarę rozsądne pieniądze. Wszystko co się wydarzyło później (z wyjątkiem nisko nakładowych modeli za wagony dukatów) to już nie do końca Alfa, ale nic nie poradzimy.
Promień skrętu to załamka. Do miasta często biorę Espace'a który mimo, że ma 4.9m długości ma mniejszy (znacząco) promień skrętu :p
 
Pierwsze słyszę, żeby to był Torsen.
Mało tego, w niektórych wariantach Q4 zarówno centralny, jak i tylny mechanizm różnicowy jest na mechanizmie torsena 🙂
 
@Triumphator nie żebym nie wierzył, ale jakiś link by się przydał. Kiedyś szukałem po zagramanicznych internetach i poza domysłami niewiele znalazłem.
 
jakiś link by się przydał.
Przecież wystarczy w wyszukiwarkę wpisać "Napęd Q4", żeby przykładowo uzyskać wyniki:


Post automatically merged:

Torsen to czysto mechaniczne przeniesienie napędu bez komputerków
Przecież chociażby Lancer Evo miał napęd oparty na TorSenie z elektronicznym dyfrem, Audi też elektronikę w Quattro stosuje już chyba od czasów A6 C6, gdzie do dnia dzisiejszego nadal napędy oparte są na tym mechanizmie.
 
@Triumphator ponoć sportwagon z napędem q4 z poprzedniej generacji był nie do zakopania w terenie.
Giulia ma całkiem na nowo skonstruowany napęd i ciężko o jakieś konkretne informacje. Jak będzie ktoś demontował to wtedy się okaże 😂
@imć Jeszcze jeden minus to że samochód jest szeroki i jeżdżę z duszą na ramieniu po wąższych drogach bo ludzie środkami jeżdżą i do fosy trzeba zjeżdżać państwu żeby literek nie zurywać...
 
@imć Jak to gdzie? Po polach😂 Na poważnie to w beskidzie niskim, sądeckim czy podhalu nie brakuje zwężonych dróg asfaltowych z miejscowości A do miejscowości B, a nie mówiąc już o jakości dziur na drogach. A co do torsena to on jest w tylnym mechanizmie różnicowym a nie w transer case, choć swoją drogą ciekawy artykuł. Aż się przyjrzę budowie tylnego mostu w giuli. Jeśli faktycznie zrobili swój dyfer bez torsena to szacun, bo raczej większość operuje na nim.
 
Last edited:
@lisu7 no fakt, drogi w beskidach bywają mocno średnie. Bywam na sądecczyźnie, choć ostatnim razem pojechałem tam Espacem ;)
Zauważ, że my tu gadu gadu o torsenach i innych takich, a nikt nie zaproponował alternatywy do Tuteli czy Ravenola 😎
 
Abstrahując od konkretnej lepkości, warto przyjrzeć się ofercie Castrola lub Fuchsa, są to uznani producenci olejów przekładniowych, ktore są stosowane na pierwsze zalanie dla wielu marek.
 
@imć No to do mnie już rzut beretem prawie z Sądecczyzny. Rozmawiałem rano z mechanikiem i powiedział ze zaleje to co producent zaleca lub jego odpowiednik. Zobaczymy co tam majster zaleje. 😂
Fuchsa to wiem że opla manuale strasznie kochają. Skrzynie odżywają.
Edit: Fuchs ma w katalogu tylko do tylnego mostu olej. Reszta pisze żeby olej OEM lać. Castrol tylko do skrzyni posiada. Wiem, że mobil ma zamienniki ale jak z jakością to nie wiem.
 
Last edited:
Mechanik dobrał po vinie olej 75w90. Przyjadę na weekend i skontroluje co tam wlał i czemu do skrzynki rozdzielczej nie wlał 75w.Chyba że tylko na rachunku było wbite 3l 75w90... Dam znać jakiej marki mi zalali.
 
ponoć sportwagon z napędem q4 z poprzedniej generacji był nie do zakopania w terenie.
Brat miał 159 z Q4 i niestety już nie Busso 3.2V6. No to powiem Ci, że szło to po wszystkim jak dzik po kartoflisku, ale od Quattro dostawało w dupę pod wieloma względami - straty mocy, oooj w porównaniu z ośką było czuć, że trochę kunia ucieka na tym napędzie, no i masa, 159 sama w sobie była ciężka z Q4 to już kawał krowy i no niestety, ale pomimo wszystko, dostawała ździebko od mojej A6 C5 3.2 Quattro. Zalety, Q4 lepiej się prowadziła, Quattro na wejściu jest podsterowne, na wyjściu wchodzi w nadsterowność, alfa na wejściu szła jak po sznurku i pięknie wychodziła lekkim bokiem z zakrętu.

Giulia ma całkiem na nowo skonstruowany napęd i ciężko o jakieś konkretne informacje. Jak będzie ktoś demontował to wtedy się okaże 😂
Fakt, Giulia to już zupełnie inne Q4, nie zajarzyłem na początku, że to już o tej generacji napędu rozmawiamy. Co tutaj siedzi, nie mam już zielonego pojęcia ;)
 
Back
Top