• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej VAG 1.0 TSI 115KM (DKRF) VW508.00 / VW504.00

GreG

Użytkownik
Samochód
Subaru Legacy BP EJ204
Marka samochodu
Skoda Scala / VW Golf Mk7.5
Budżet/ile litrów
200-250 pln / 4.0 ltr
Styl jazdy
Silnik
1.0 TSI 115KM (DKRF)
Data produkcji
2019 / 2020
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Instrukcja nie precyzuje parametrów olejowych. Według informacji ASO oba pojazdy napełniono fabrycznie olejem 0W20 wg VW508.00. Większość narzędzi doboru oleju poleca: 0W20 VW508.00 w trybie zmiennych interwałów bądź 0W30/5W30 VW504.00 dla stałych interwałów 15kkm.
Jaki olej masz obecnie
Scala: Fuchs Titan GT1 IV 0W-20 / Golf: Eurol Syntence LV 0W-20
Witam Serdecznie,
to mój pierwszy post na forum, więc chciałbym się przy okazji przywitać!

Do lektury forum skłoniło zamieszanie w grupie VAG w kontekście zaostrzonych przepisów EU i zalecanych aprobat olejowych oraz niejednozncznych informacji płynących z autoryzowanych stacji obsługi.

Z łezką w oku wspominam czasy, gdy samochody sprzedawano wraz ze szczegółowym planem i zakresem przeglądów oraz pełną informacja odnośnie zalanych mediów eksploatacyjnych.

W rodzinie pojawiły się dwa miejskie samochody z silniczkiem DKRZ 1.0 TSI i filtrem cząstek stałych GPF.

W obu przypadkach przed profilaktyczną wymianą oleju przy 3kkm dwa ASO w różnych miastach zarekomendowały olej 5W-30 z aprobatą VW504.00 ze względu na lepszą „ochronę”. W systemie ustalono, że fabrycznie zastosowano olej 0W-20 wg VW508.00, co jednak nie zmienia ich wcześniejszej rekomendacji ;)
Przepracowany olej z Golfa oddałem do UOA z ciekawości czy faktycznie OE zawiera więcej dodatków przeciwzużyciowych niż oleje aftermarketowe - otóż nie.
Finalnie do obu pojazdów zastosowano olej klienta z aprobatą VW508.00 - jak wyżej, gdzie główną intencją była ochrona PF i eksploatacja miejska.

W przypadku Golfa chciałbym pozostać przy oliwie klasy 0W-20 wg VW508.00, korzystając z profitów lepszej bazy olejowej, niskiej lepkości i dobrej pompowalności przy częstych rozruchach.
Pojazd parkowany jest pod chmurką i eksploatowany przez starszą osobę na krótkich odcinkach po mieście (2-3km) oraz na podmiejskich dojazdach do pracy (2x10km).
Interwał olejowy: 8 kkm / 12 m-cy.
Oleje VW508.00 wydaja się różnić jedynie bazą, pakiety dodatków sa podobne, zwykle bez Mo-B.
Czy znacie oleje wg tej aprobaty z dodatkiem Mo-B?

Natomiast z drugim pojazdem, SCALĄ mam zagwozdkę.
Pomimo lepszych warunków pracy - łagodna, kobieca stopa, garaż, 70% przebiegu to dłuższe regularne dojazdy obwodnicą 2x15km, część we wrocławskich korkach,
a 30% niedalekie trasy do 200km.
Interwał olejowy: 15 kkm / 9 m-cy.
Obawiam się spadku lepkości i zapasu TBN w końcu interwału na oleju 0W-20.
Stąd zastanawiam się nad migracją na aprobatę VW504.00 i lepkość 0W-30.
Pytanie czy przeskoczenie na wyższą lepkość przełoży się na trwałość?
Pogorszy się baza olejowa, nie przyniesie to korzyści w zakresie zapasu TBN...zapas lepkości wraz i z następstwami pójdzie w górę, natomiast jest dość spory wybór w produktach z pakietem przeciwzużyciowym Mo-B, np. Ravenol WSW, Mobil 1 ESP.

Przed ostateczną decyzją pomiędzy 0W-20 a 0W-30 namawiam szwagierkę na UOA Fuchsa Titan GT1 IV 0W-20 po przepracowaniu 12,5 kkm - 1kkm przed serwisem olejowym.
Dyskusje o skróceniu interwału do 10kkm spotykają się z oporem: "przecież samochód miał być nowy z pakietem przeglądów i bezkosztowy" 🤪

Na koniec jeszcze obserwacja: W migracji pomiędzy lepkościami 0W-20 <-> 0W-30/5W-30 trapi mnie stosunkowo duża różnica w bezwzględnej wartości lepkości. Tymbardziej, że oleje zgodne z aprobatą VW504.00 są raczej „pełnotłuste” względem ich lekkobieżnych odpowiedników do „aut azjatyckich”/ Fordów w dole zakresu ACEA.
Gdyby nie gwarancja to takim zgniłym kompromisem wydaje się właśnie olej 5W-30 "pod azję" z pakietem Mo-B i KV: ok. 55/11 cSt.

Proszę Was o sugestie odnośnie lepkości, konkretne typy oliw mile widziane.
 
Last edited by a moderator:
Witam, właśnie zakupiłem Seata Ibiza 1,0 Tsi 95kucy. Rok 2019 i pyt jaki olej lać do tego bolidu. Z automatu mam zamiar stosować Ar9100 dla ochrony silnika. Silnik krótkie trasy będzie pokonywać.
 
Jak potrzeba 508/509 to jeszcze się nie spotkałem aby jakaś flota lała 10W40. Takie numery faktycznie się zdarzały ale przy starszych normach. Wyjątkiem jest ASO Toyoty, które potrafiło do auta z 2019 roku zalać 10W40 "bo producent dopuszcza".

Służbowa octavia i wymiany co 30 lub 2 lata aby było taniej. Nikt się autem nie przejmuje. Sprawdziłem faktury i lany jest 0W-20.
Auto ma 220k km przebiegu i śmiga jak nowy.
 
Back
Top