Jako że jest to mój pierwszy post, pragnę Państwa bardzo serdecznie powitać. Chciałbym poruszyć temat zaleceń amerykańskich producentów samochodów (Chrysler, Ford, GM i innych) dotyczących lepkości oleju. Dokonałem analizy tematu i stwierdziłem, iż zalecana lepkość oleju stopniowo ulegała i ulega wciąż obniżeniu z powodu konieczności dostosowywania się producentów do coraz bardziej rygorystycznych norm CAFE (Corporate Average Fuel Economy). Wedle źródeł, niższa lepkość oleju gwarantuje nieco niższe zużycie paliwa, ponieważ zmniejsza się wtedy opór toczenia oleju w silniku (Źródło: Automotive-Fleet). Zebrałem poniżej kilka przykładów jak zmieniały się zalecenia na przestrzeni lat:
Samochód: Chrysler New Yorker 5.9 L V8
Rocznik: 1980
Kod silnika: K
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura poniżej 16°C (61°F): 5W-30, 5W-40
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30, 10W-40, 10W-50
- Temperatura powyżej -12°C (10°F): 15W-40
- Temperatura od -22°C (-7°F) do -3°C (27°F): 20W-20
- Temperatura powyżej -7°C (19°F): 20W-40, 20W-50, SAE30
Źródło: Amsoil
Samochód: GMC K2500 5.7 L V8
Rocznik: 1985
Kod silnika: L
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30 (lepkość preferowana)
- Temperatura powyżej -12°C (10°F): 15W-40
Źródło: Amsoil
Samochód: Jeep Cherokee 5.2 L V8
Rocznik: 1996
Kod silnika: Y
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura poniżej 16°C (61°F): 5W-30
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30
Źródło: Amsoil
Samochód: Chrysler Sebring 2.7 L V6
Rocznik: 2007
Kod silnika: EER
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 10W-30
Źródło: Amsoil
Samochód: Chrysler Sebring 2.7 L V6
Rocznik: 2008
Kod silnika: EER
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-20
Źródło: Amsoil
Samochód: Ford Mustang 5.0 L V8
Rocznik: 2014
Kod silnika: F
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-20
- Cały zakres temperatur: 5W-50 zgodny ze specyfikacją Ford WSS-M2C931-B (Performance Package)
Źródło: Amsoil
Samochód: Chevrolet Corvette 6.2 L V8
Rocznik: 2015
Kod silnika: [6] LT4
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-30, 0W-40
- Jazda w wyścigach / na torze: 15W-50
Źródło: Amsoil
Powyżej podałem tylko losowo wybrane przykłady. Można z nich wywnioskować, iż pomimo tej samej konstrukcji silnika, producent ma różne zalecenia na przestrzeni lat jak w Chrysler Sebring 2.7 L V6. Sednem sprawy jest nasuwające się pytania:
1. Na ile obniżenie przez producentów zalecanej lepkości oleju może wpłynąć na trwałość silnika? 2. Czy stosowanie nieco wyższej lepkości w polskich warunkach np. xW-40 zamiast xW-30 będzie korzystne, biorąc pod uwagę czynniki nie występujące w USA na co dzień czyli:
- długotrwała jazda z wyższą prędkością na autostradzie
- zasilanie LPG (często spotykane)
- dosyć wysokie temperatury zewnętrzne podczas lata
- nieco inna charakterystyka ruchu drogowego?
4. Czy należy trzymać się zawsze tylko i wyłącznie zaleceń producenta silnika, któremu zależy bardziej na spełnieniu norm emisji, być może kosztem trwałości jednostki napędowej?
5. Czy prawidłowe jest sformułowanie:
„Zbyt wysoka lepkość oleju nie jest korzystna, albowiem olej może nie dotrzeć na czas do wszystkich elementów i nie odprowadzić ciepła wystarczająco szybko. Jednak użycie oleju o większej lepkości niż zalecany, nie niesie za sobą katastrofalnych skutków, w końcu zdarza się to za każdym razem, gdy uruchamiany jest zimny silnik. O wiele bardziej niebezpieczna jest zbyt niska lepkość, olej wówczas łatwo ścieka i nie wytwarza wystarczającego ciśnienia. Powoduje to szybkie zużycie łożysk, przetarcie tłoków, pierścieni, a nawet zatarcie. Niemal na pewno spowoduje to zwiększone zużycie oleju”.
Źródło: Autoexpert / Bizol
5. W którą stronę iść z punktu widzenia użytkownika by móc jak najlepiej zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem?
Samochód: Chrysler New Yorker 5.9 L V8
Rocznik: 1980
Kod silnika: K
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura poniżej 16°C (61°F): 5W-30, 5W-40
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30, 10W-40, 10W-50
- Temperatura powyżej -12°C (10°F): 15W-40
- Temperatura od -22°C (-7°F) do -3°C (27°F): 20W-20
- Temperatura powyżej -7°C (19°F): 20W-40, 20W-50, SAE30
Źródło: Amsoil
Samochód: GMC K2500 5.7 L V8
Rocznik: 1985
Kod silnika: L
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30 (lepkość preferowana)
- Temperatura powyżej -12°C (10°F): 15W-40
Źródło: Amsoil
Samochód: Jeep Cherokee 5.2 L V8
Rocznik: 1996
Kod silnika: Y
Zalecenia lepkości oleju:
- Temperatura poniżej 16°C (61°F): 5W-30
- Temperatura powyżej -18°C (0°F): 10W-30
Źródło: Amsoil
Samochód: Chrysler Sebring 2.7 L V6
Rocznik: 2007
Kod silnika: EER
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 10W-30
Źródło: Amsoil
Samochód: Chrysler Sebring 2.7 L V6
Rocznik: 2008
Kod silnika: EER
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-20
Źródło: Amsoil
Samochód: Ford Mustang 5.0 L V8
Rocznik: 2014
Kod silnika: F
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-20
- Cały zakres temperatur: 5W-50 zgodny ze specyfikacją Ford WSS-M2C931-B (Performance Package)
Źródło: Amsoil
Samochód: Chevrolet Corvette 6.2 L V8
Rocznik: 2015
Kod silnika: [6] LT4
Zalecenia lepkości oleju:
- Cały zakres temperatur: 5W-30, 0W-40
- Jazda w wyścigach / na torze: 15W-50
Źródło: Amsoil
Powyżej podałem tylko losowo wybrane przykłady. Można z nich wywnioskować, iż pomimo tej samej konstrukcji silnika, producent ma różne zalecenia na przestrzeni lat jak w Chrysler Sebring 2.7 L V6. Sednem sprawy jest nasuwające się pytania:
1. Na ile obniżenie przez producentów zalecanej lepkości oleju może wpłynąć na trwałość silnika? 2. Czy stosowanie nieco wyższej lepkości w polskich warunkach np. xW-40 zamiast xW-30 będzie korzystne, biorąc pod uwagę czynniki nie występujące w USA na co dzień czyli:
- długotrwała jazda z wyższą prędkością na autostradzie
- zasilanie LPG (często spotykane)
- dosyć wysokie temperatury zewnętrzne podczas lata
- nieco inna charakterystyka ruchu drogowego?
4. Czy należy trzymać się zawsze tylko i wyłącznie zaleceń producenta silnika, któremu zależy bardziej na spełnieniu norm emisji, być może kosztem trwałości jednostki napędowej?
5. Czy prawidłowe jest sformułowanie:
„Zbyt wysoka lepkość oleju nie jest korzystna, albowiem olej może nie dotrzeć na czas do wszystkich elementów i nie odprowadzić ciepła wystarczająco szybko. Jednak użycie oleju o większej lepkości niż zalecany, nie niesie za sobą katastrofalnych skutków, w końcu zdarza się to za każdym razem, gdy uruchamiany jest zimny silnik. O wiele bardziej niebezpieczna jest zbyt niska lepkość, olej wówczas łatwo ścieka i nie wytwarza wystarczającego ciśnienia. Powoduje to szybkie zużycie łożysk, przetarcie tłoków, pierścieni, a nawet zatarcie. Niemal na pewno spowoduje to zwiększone zużycie oleju”.
Źródło: Autoexpert / Bizol
5. W którą stronę iść z punktu widzenia użytkownika by móc jak najlepiej zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem?