• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Opel Astra H 1.6 16V Twinport - 5W30-5W40 - jaki?

SoulRoe

Użytkownik
Lokalizacja
zachodniopomorskie
Samochód
Parę złomków...
Cześć :)

2 m-ce temu kupiłem Astre z przebiegiem 189k od dziadka z Hannoveru :) Dziadkowi zalewali silnik olejem Catrol Edge 5W-30 (wg książki), po zakupie zrobiłem kompletne czyszczenie kolektora dolotowego, wymianę uszczelek kolektora i pokrywy zaworów, wyczyściłem przepustnicę i przepływomierz, wymieniłem cewkę na BERU i świece na nowe, wlałem Mobil 1 ESP Formula 5W30 i zrobiłem na nim 2k km, zastosowałem płukankę AR2820 (to co zlałem z silnika to przypominało przepracowanego diesla po 15k km), a następnie silnik zalałem Ravenol'em VST 5W40 + filtr MANN 712/75. Astra poszła pod LPG z instalacją LPG-Tech na wtryskach Barracuda. Luzy zaworowe sprawdzone, wszystko ok. Mam też drugie autko w rodzinie - Scenic 1 FL 1.6 16V LPG Elpigaz Vela Freestyle, który również śmiga na oleju Ravenol VST 5W40. Wg serwisu do tego silnika w Astrze (Z16XEP) powinien być lany olej 5W30 z normą LL-A-025, natomiast ten Ravenol VST ma normę LL-B-025 (dla Diesla). Moje pytanie brzmi, czy mogę spokojnie jeździć na tym oleju w Astrze, przy założonej instalacji LPG, czy polecacie mi jakiś inny olej ewentualnie jaki. Zależy mi na pełnym syntetyku najlepiej PAO, nie jakiś marketowych dziadostwach :)
 
Czyli nie ma to znaczenia, że ma tylko normę dla diesla, a nie benzyny i że jest to 5W40 a nie 5W30?
Pytam, bo nie chce, żeby Asterix mi kipnął wcześniej niż bym tego chciał :)
 
Potężny ten Ravenol ... !
A on ma normę dla benzyny, to ACEA A3.
B4 to norm dla diesla więc olej jest "uniwersalny".
Liczba zasadowa (TBN) przyzwoita, a dla zagazowanych silników to jest podobno najważniejsze.
 
SoulRoe napisał:
Czyli nie ma to znaczenia, że ma tylko normę dla diesla, a nie benzyny i że jest to 5W40 a nie 5W30?
Pytam, bo nie chce, żeby Asterix mi kipnął wcześniej niż bym tego chciał :)

Benzynowe Ople znoszą lepkość xW40 bez problemu (choć specyfikacje dla nich przeznaczone - GM-LL-A-025, Dexos1 i Dexos1 gen. 2 - takich nie przewidują), zaś Ravenol VST ma dwie rzeczy, które przy tym silniku (w tej budzie) i przy gazie są dość istotne - wysoką HTHS i wysoką TBN. Raczej bym więcej nie kombinował, zwłaszcza że również i punkt płynięcia i pompowalność są w przypadku tego oleju bardzo przyzwoite.

W teorii spośród współczesnych GMowskich specyfikacji do tego silnika powinien być stosowany olej w specyfikacji Dexos 1 gen. 2 - full-saps z obniżoną HTHS. I czy to miałoby zrobić temu silnikowi dobrze? Wątpię. Oceniać należy wprawdzie przez pryzmat konkretnego produktu, natomiast ja nie widzę plusów takiego rozwiązania. Producent widzi paliwooszczędność i rzekomą ochronę przed spalaniem stukowym, ale tylko w silnikach z wtryskiem bezpośrednim. Ale to za mało, żeby rezygnować z dobrodziejstw, o których napisałem w kontekście Ravenola VST.

Lej śmiało.
 
Mieszasz do wątku norme, która pojawiła się w 2015r, opel wprowadził ja do niektórych silników w połowie 2017r (ze względu na dostępność olejów) do samochodu, który początki produkcji datuje na 2004r.
Za dużo kombinujesz.
Polecany ravenol będzie dobrym wyborem, ewentualnie podobny, ale w lepkości 5w30.
 
Te silniki to jeszcze "stara szkoła" dobry HC 5W40 wystarczy w zupełności.

Zostałbym przy tym Ravenolu, bo to i tak więcej, niż ten silnik potrzebuje do bezproblemowego funkcjonowania.

Kontroluj luzy zaworowe przy LPG i serwis komputerowy instalacji co 15 tysięcy.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
No to bardzo dobra wiadomość panowie, że ten Ravenol VST również da rade w 1.6 16V Twinport :)
Wg strony Ravenol.pl powinienem zalewać silnik olejem Ravenol LSG, natomiast VST w ogóle nie ma na liście polecanych :)
https://www.ravenol.pl/oleje-silnik...SG-SAE-5W-30-CleanSynto-1L-4014835722712.html
Rozmawiałem z przedstawicielem i dystrybutorem Ravenol w PL, od którego biorę oryginalny olej i sam sugerował mi VST, bo LSG obecnie jest już zastępowany przez Ravenol DXG z normą właśnie na Dextron 1 gen.2..ale to już do nowych silników i raczej zbyt dobrze by mojemu motorkowi nie pomógł przy tym przebiegu i lanym szuwaksie pokroju Castrola.
Co zauważyłem przy okazji jazdy na Mobil 1 ESP Formula 5W30, to to, że kontrolka ciśnienia oleju o sekundę-dwie wyłączała się później niż na Ravenol VST...czyżby rzadszy olej 5W30 mniejsze ciśnienie wytwarzał, czy aż takim jest dziadostwem w porównaniu do olejów Ravenol'a??
Na VST spalanie spadło mi o prawie 1 litr / 100 km, a to dobry wynik wg mnie :)
 
SACZI napisał:
Mieszasz do wątku norme, która pojawiła się w 2015r, opel wprowadził ja do niektórych silników w połowie 2017r (ze względu na dostępność olejów) do samochodu, który początki produkcji datuje na 2004r.
Za dużo kombinujesz.
Polecany ravenol będzie dobrym wyborem, ewentualnie podobny, ale w lepkości 5w30.

Nie będę pokazywał palcem kto kombinuje zakładając wątek o tym, czy należy zmieniać producenta oleju, czy nie... Fakt jest natomiast taki, że Opel już nie używa specyfikacji GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025, bo zastąpił je nowymi. Nie dystrybuuje olejów w tych starych, nie znaczy jednak, że te nowe są zupełnie nowe. To coś jak specyfikacja VW 507.00 w odniesieniu do olejów w klasach 0W30 i 5W30 - mimo że 505.01 również takie przewiduje, to konia z rzędem temu, który znajdzie w nich oleje w specyfikacji 505.01, a nie 507.00, gdy powszechnie wiadomo, że pierwsza została zastąpiona przez drugą.

Polecam uwadze:
http://www.aftonchemical.com/Insights-and-Resources/Documents/Specification-Handbook
https://www.oilspecifications.org/general_motors_gm.php
 
SoulRoe napisał:
No to bardzo dobra wiadomość panowie, że ten Ravenol VST również da rade w 1.6 16V Twinport :)
Wg strony Ravenol.pl powinienem zalewać silnik olejem Ravenol LSG, natomiast VST w ogóle nie ma na liście polecanych :)
https://www.ravenol.pl/oleje-silnik...SG-SAE-5W-30-CleanSynto-1L-4014835722712.html
Rozmawiałem z przedstawicielem i dystrybutorem Ravenol w PL, od którego biorę oryginalny olej i sam sugerował mi VST, bo LSG obecnie jest już zastępowany przez Ravenol DXG z normą właśnie na Dextron 1 gen.2..ale to już do nowych silników i raczej zbyt dobrze by mojemu motorkowi nie pomógł przy tym przebiegu i lanym szuwaksie pokroju Castrola.
Co zauważyłem przy okazji jazdy na Mobil 1 ESP Formula 5W30, to to, że kontrolka ciśnienia oleju o sekundę-dwie wyłączała się później niż na Ravenol VST...czyżby rzadszy olej 5W30 mniejsze ciśnienie wytwarzał, czy aż takim jest dziadostwem w porównaniu do olejów Ravenol'a??
Na VST spalanie spadło mi o prawie 1 litr / 100 km, a to dobry wynik wg mnie :)

W tym silniku w LPG przydaje się ciut podwyższony HTHS i Ravenol spełnia te założenie. Na normy GM-a oprócz Dexos 1 gen 2 nie ma za bardzo co patrzeć. W tym silniku nie potrzeba nic szczególnego i po prostu dobry 5W40 się sprawdzi a im lepszy olej tym lepiej. Ravenol VST to już wyższa półka i jest aż "za dobry" jak na wymogi tego silnika. Problemy w większości silników GM-a zaczynają się jak ktoś kombinuje i zaczyna zalewać 10W40 oraz przeciąga interwały wymiany oleju. Starsze konstrukcje potrafią żłopać olej na potęgę ale nowsze w tym silnik z tego wątku też mają skłonności do brania oleju i to należy kontrolować.
 
Warto do oleju Ravenol VST 5W-40 dodać AR9100, czy nie ma sensu?
 
Płukanka długoterminowa AR2300 do oleju silnikowego. Chciałbym w miarę sensownie i bezpiecznie wyczyścić silnik z pozostałości po olejach marki Castrol (które stosował poprzedni właściciel w mojej Astrze), zatem czy zastosowanie tej płukanki wraz z olejem Ravenol VST 5W-40 w silniku zasilanym LPG to dobry pomysł, czy ryzykowny? Po przeprowadzonym czyszczeniu na odcinku ~8kkm chciałbym docelowo zalać silnik Olejem Ravenol VST 5W40 lub Meguin Super Leichtlauf 5W-40 i do tego zastosować modyfikator tarcia AR9200V2. Potrzebuje maksymalnie zabezpieczyć silnik tak by użycie LPG było dla niego mniej stresujące :) Miesięczne przebiegi to około 1200km, czyli rocznie około 15kkm, więc chciałbym zadbać o dłuższe życie silnika.
 
Dobrze założone LPG nie niszczy nic . A w przypadku tego opla to on lepiej lata na LPG niż PB
 
SoulRoe napisał:
Potrzebuje maksymalnie zabezpieczyć silnik tak by użycie LPG było dla niego mniej stresujące :) Miesięczne przebiegi to około 1200km, czyli rocznie około 15kkm, więc chciałbym zadbać o dłuższe życie silnika.

LPG nie powoduje szybszego zużycia silnika, chyba, że ktoś wymienia filtry i robi regulację jak już przepustowość się zmniejszy w przewodach do tego stopnia, że auto przerywa na wyższych obrotach, bo filtry nie wyrabiają. Ja mam roczne przeloty 25-30 tysięcy i z żadnym silnikiem nie działo się nigdy nic złego od LPG. Ogólnie na LPG jeździmy w rodzinie od około 98r. Jeśli instalacja jest założona w renomowanym warsztacie i są to podzespoły z najwyższej półki dla danej jednostki napędowej, to żywotność jest ta sama, co na PB.
 
Tak, wszystko rozumiem itd., ale mnie bardziej chodzi o zadbanie o samą jednostkę napędową, bo pierwszy właściciel w DE zalewał go Castrolem, a wiadomo jaki to jest olej. Do tej pory zrobione już dwie płukanki AR2820, ale tylko przy wymianach oleju, pierwszy zaraz po kupnie, drugi po 3kkm,żeby zlać syf, a teraz chciałbym zastosować taką długodystansową, żeby się pozbyć tego syfu który na pewno zalega gdzieś w silniku, bo niewierze, że po Castrolu jest tam pięknie. Przy wymianie uszczelki pokrywy zaworów, jako tako nagarów nie było widać (w sensie takich twardych stopionych depozytów, które można śrubokrętem zdrapywać) jedynie cała głowica jest w kolorze miodowym, co oznacza, że czysto w silniku raczej nie jest.
Instalacja gazowa to LPG-Tech z wtryskiwaczami Barracuda, nie wiem czy to dobra instalacja, ale miałem do wyboru jedynie STAG, ELPIGAZ i tego PLG-Tech, doradzili mi że najlepszy z tego własnie LPG-Tech i taką zamontowałem. Auto ma nalatane obecnie 194kkm, więc zbliża się do okresu, gdzie Niemiec oddaje auto, a niczego wcześniej nie naprawia :) Dlatego wolę dmuchać na zimne i chce silnikowi zastosować maksimum zabezpieczenia.
Swoją drogą jakie cewki stosujecie w tym silniku? Delphi czy Beru? Obecnie ma założoną Beru, ale niebawem będę musiał ją zmienić na nową i nie wiem którą zastosować, co by nie padła po tygodniu przy LPG. Świece to oryginały wg książki, czyli GM (Bosch). Poczyszczony kolektor, przepustnica, wymienione uszczelki.
 
A który olej nie pozostawi różnego rodzaju nagaru po ok. 30000 km? Ogólnie podobnych interwalach. Oczywiście pisze o samochodach osobowych.
 
Dlaczego cewka miałaby ci paść szybciej przy LPG? Kolejny mit?

Cewki Beru, świece polecam irydowe Denso.

Jak masz miodowy kolor to jest OK, możesz w odpowiednim dziale wstawić zdjecia.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Nie chodzi oto, że cewka padnie od LPG, tylko ogólnie, jak kupie jakiś wynalazek po 150pln z alledrogo np. :)
Obecnie używam Beru właśnie, nie wiem tylko czy to, że auto aby odpaliło muszę zakręcić około 5-7s to wina kończącej się cewki, czy czegoś innego...
Obroty nie skaczą, silnik równo pracuje...odpalam na benzynie i po chwili przełącza się na LPG dopiero, tak mam ustawione, bodajże na 30*C przełączanie gaz.
Niestety nie zrobiłem zdjęć w czasie wymiany uszczelki pokrywy, także nie mam co wrzucić na forum, jedynie wiem jak to wyglądało. Widziałem natomiast silniki z większym przebiegiem niż mój i były czyściutkie pod pokrywą, bez żadnego miodowego nalotu, to sam nie wiem czy to dobrze, czy źle. Setki km na szajsowatym Castrolu zrobiły swoje zapewne :(
Co do świec irydowych Denso, to jak to współpracuje z silnikami Opla? Przerabiałem NGK to nie za ciekawie to wyglądało. Jedynie oryginały GM (Bosch) nie powodują wypadania zapłonów i szarpania silnikiem, oczywiście jedno elektrodowe. Pytam, bo nie chciałbym wyrzucić kasy w błoto i żeby się okazało, że silnik tańczy jak szalony na tych świecach :) Niektórzy twierdzą, ze świece Bosch to szajs...możliwe, ale te specyficzne jednostki Opla najlepiej z nimi współpracują, przynajmniej mój egzemplarz.
Czyli twierdzicie, że zalanie AR2300 to będzie przerost formy nad treścią i niewiele da w ogólnym rozrachunku??
No a co z AR9200V2?
 
Nie ważne że auto ma gaz . Świece takie jak zaleca producent i cewki jak i kable .
Długie kręcenie może być powodem lapania lewego powietrza i zbyt małej/dużej odległości elektrody w świecy więc trzeba pomierzyc i zobaczyć jaką odległość zaleca producent
 
Back
Top