• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Opel Astra H 1.6 (Z16XER) + LPG

Hubbem

Nowy użytkownik
Samochód
Opel Astra H 1.6 (Z16XER)
Marka samochodu
Opel Astra H
Budżet/ile litrów
5l do 180 zł
Styl jazdy
Silnik
1.6 (Z16XER) + LPG
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
po 3tys km od wymiany dolałem 0.5l od tego momentu przejechałem kolejne 3tys km i nie zauważyłem ubytku
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w30 / 5w40, Dexos2
Jaki olej masz obecnie
Shell Helix Ultra 5w30
Potrzebuję pomocy przy doborze oleju do asterki. Autko zakupiłem rok temu i od tego czasu zrobiłem 10tyś km. Po 4tyś od zakupu wymieniłem olej na taki sam jaki wskazał sprzedający czyli shell helix ultra 5w30 (wymieniłem dopiero po 4tyś ponieważ sprzedający miał paragon z wymiany koło pół roku przed sprzedażą). Chciałbym zmienić szybciej olej ponieważ od jakiegoś czasu po przejechaniu kilku kilometrów wyświetla mi się żółta kontrolka oleju. Wiele rzeczy było już sprawdzanych, jednak mechanik stwierdził że najlepiej i najtaniej zacząć od wymiany oleju, co według innych tematów na forach w wielu przypadkach rozwiązało problem.
Codziennie robię około 20km do pracy przez miasto oraz w okresie letnim raz w tygodniu trasę około 150km, w okresie zimowym raz na dwa/trzy tygodnie i oczywiście jakieś mniejsze kursy po mieście co kilka dni. Dodatkowo zastanawiam się czy obecność instalacji LPG powinna być również wzięta pod uwagę.
Większość starszych tematów na forach sugeruje wymianę oleju na 5w40 a szczególnie na motul 8100 x-clean 5w40, jednak widziałem na forum że raczej nie jest to jakiś przełomowy olej.
Więc moje podstawowe pytanie to czy warto zmieniać olej z 5w30 na 5w40, czy wymienić po prostu na inny 5w30 np. Orlen MaxExpert XD 5W-30. Czy taka zmiana może być dokonana po prostu przez zlanie starego i dolanie nowego oleju w warsztacie czy obowiązkowe są jakieś płukanki, z racji przebiegu 211tyś km wolałbym tego uniknąć, ponieważ jest dużo opinie że te auta przy większych przebiegach po płukankach zaczynały się "pocić".
 
Co to znaczy:

od jakiegoś czasu po przejechaniu kilku kilometrów wyświetla mi się żółta kontrolka oleju.
??
Nie ma prawa coś takiego występować i trzeba szukać przyczyny.
W tym silniku (z zaleceniem sae30), powinieneś bez problemu jeździć na 5w/0w-20, jak jest sprawny.
Oczywiście nie proponuje ci 0w20, bo znowu burza wybuchnie, tylko wskazuje ci na pewną prawidłowość.
Jeżeli na sae30 będzie pracował poprawnie, wtedy możesz się zastanawiać nad olejem to raz.
2, sae40 na pewno zwiększy ci ciśnienie oleju w silniku, ale problem zostanie tylko zatuszowany, a nie rozwiązany.

Sugeruję zmianę filtra i pomiar ciśnienia oleju w momencie, gdy kontrolka się zaświeci.
 
Żółta kontrolka oznacza niski poziom oleju. W Oplach czujnik jest dosyć czuły, wystarczy że poziom oleju spadnie o jedną kreskę na bagnecie i już się będzie świecić. Czasami wystarczy dolać 100 ml oleju i kontrolka zgaśnie.

Płukanki nie są obowiązkowe, Ople mają niezbyt "szczelne" silniki - często poci się z pod pokrywy zaworów czy w silnikach "xer" z pod pompy oleju. Jeżeli ja bym miał coś zasugerować to poszedłbym w 5W40 plus pilnowanie poziomu oleju pomiędzy 3/4 a max. Co do marki to już wybór masz dowolny, ale ja bym celował w coś tańszego.
 
@SACZI ma rację, sprawdź co jest przyczyną. Możliwe, że po prostu czujnik oleju szaleje. Sprawny silnik nie powinien nic pokazywać bez względu na lepkość oleju, chyba że się znacznie przesadzi w dół.

Co do płukanki to ja płukałem w Alfach silniki mające po 300-400 tysięcy i nic się nie działo :) Ale nie są obowiązkowe.
 
Właśnie w tym problem że poziom oleju na bagnecie to 3/4 (na rozgrzanym silniku po 5min postoju tak jak wskazuje instrukcja, po kilku godzinach stania bagnet jest zazwyczaj zalany ponad miarkę, bałem się że jest przelany ale okazało się że prawidłowa wartość jest mierzona po 5min postoju), mechanik po kontroli stwierdził że nie widzi problemu z samym czujnikiem ale inne tematy na forach wskazują że może to być problem podobno z samym olejem, który cytując "mógł stracić pewne właściwości lub został zbyt zabrudzony". Spróbuję w przyszłym tygodniu podjechać do innego mechanika aby skontrolował czujnik i ciśnienie. A jeżeli chodzi o wycieki to uszczelka przy pompie oleju była robiona od razu po zakupie a pod pokrywą nie widać żadnych oznak pocienia się. Dodam jeszcze że problem z kontrolką ciągnie się właściwie prawie od wymiany oleju, już jakoś po miesiącu sporadycznie się zapaliła, w tym momencie od jakiś 3/4 tygodni zapala się regularnie po przejechaniu około 5km. W ostatnim czasie wyskoczył błąd zepsutego termostatu, który został wymieniony w poniedziałek, jednak nic to nie zmieniło w temacie kontrolki oleju.
Zapomniałem dodać że gdy kontrolka oleju się zapali, po wyłączeniu i włączeniu silnik ginie i znowu zapala się po kilku kilometrach.
 
Last edited:
Tylko nie myl kontrolki poziomu oleju z kontrolka ciśnienia oleju (ta jest czerwona).
 
1. Szybka płukanka zawsze wskazana ale jeżeli się boisz nic na siłę. Większość opinii o tym, że po płukance silnik zaczął się pocić jest od osób, które nigdy płukanki nie stosowali. Sam stosuje płukanki we wszystkich swoich autach i nic się nie dzieje.
2. Zostawiłbym 5W-30. Orlen Max Expert XD, Shell Helix Ultra, GM, Eurol DXS. To nie jest wymagający silnik. Bierz co znajdziesz w lepszej cenie albo który baniak bardziej Ci się podoba.
3. Jeżeli stan oleju na bagnecie to 3/4 a czujnik jest dobry może to być wina samego filtra oleju.
 
Hej.
Mam Zafirę B tyle że z silnikiem 1.8 z LPG od 4 lat , i tak jak kolega Firewall wspomniał, jeżeli zapala się tobie kontrolka stanu oleju to trzymaj stan 3/4 bagnetu i po kłopocie 😉 no chyba że chcesz się bawić w wymianę czujnika poziomu oleju😉.
Też na początku po zakupie myślałem że coś dzieje ale na forum poczytałem że ten typ tak ma i od 100tyś km trzymam 3/4 stanu oleju i jest git.
Co do oleju to ja śmigam na Lotosie Synthetic plus 5w40 i sprawdza się jak najbardziej, a przelałem przez silnik sporo różnych olejów 😁
 
Back
Top