• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna / zbyt wysoka temperatura oleju silnikowego.

ICTC

Użytkownik
Lokalizacja
Katowice
Samochód
GT86, MCS
Cześć.

Chciałbym zapytać Was jaka jest Waszym zdaniem optymalna robocza temperatura oleju, a jaka już zbyt wysoka. 95-105°c i powyżej 130°c?

Wiadomo, kwestia lepkości i jakości oleju. Dla uproszczenia przyjmijmy zwykły olej z dużego koncernu np. Shell Ultra o popularnej ostatnimi czasy w nowym autach lepkości 0w20.

Pozdrawiam.

PS. Temperatura oleju w misce olejowej.
 
Optimum zależy od ustawień producenta silnika, ale zazwyczaj oscyluje w okolicy 100 stopni. Maksymalna to już kwestia oleju, większość powinna wytrzymać jakieś okazjonalne zabawy w okolicy 140-150 bez konieczności wymiany. Wyczynowki wytrzymają i 250 z tym ze błyskawicznie stracą właściwości ochronne.
 
To co napiszę będzie dotyczyło oleju przekładniowego.

Z reguły oleje przekładniowe nie osiągają wysokich temperatur, jednak są skrzynie biegów, w których producent nie zastosował odpowiednich kanałów chłodzących, przez co olej osiąga tam temperatury 120-125°C podczas zwykłej jazdy autostradowej. W takich warunkach olej ten stosunkowo szybko traci właściwości i wymaga wymiany co około 60tyś. km
 
kiedyś kopiąc w necie natrafiłem na taka tabelkę, teraz wiadomo dlaczego wielu użyszkodników E38 narzeka że skrzynia automatyczna się wysr@ła, a kupują auto które np 330 tys (jak było w moim przypadku) zrobiło na jednym oleju ATF, i boją sie wymienić olej bo BMW napisało lifetime oil, najlepsze że już ZF zaleca wymianę w tej samej skrzyni. Tylko trzeba zważyć, że bmw mało kto jeździ spokojnie, co wiąże sie z wysokimi temperaturami panującymi w silniku czy skrzyni. U mnie zleciała smoła, na szczęście skrzynia żyje i ma się dobrze i 2 wymiany za sobą, przy okazji polecam Elfmatic G3, jeżeli ktoś potrzebuje tani i dobry olej w klasie dexron III
1625342102742.png
 
Last edited:
Zapytałem ponieważ ostatnio przy temperaturze zewnętrznej około 20 stopni udalo mi się rozgrzać olej do 126°c co mnie mocno zaniepokoiło bo silnik zalany 0w20.
 
A wie ktoś jakie temp.łapie olej w 1.8t quattro?
 
Zależy, w jakim samochodzie, przy jakiej jeździe? TT grzały patelnie trochę mocniej, niż np. A4.
Katowałem Leona 1.8T na torze, Brat miał Paska 1.8T, wśród znajomych na torze sporo tych 1.8T się kręciło.
Przy katowaniu na torze łapałem 110-120, czasami zbliżając się w okolice 130 stopni przy dobrym skwarze na dworze.
 
Last edited:
@Hubert1 możesz podejrzeć sobie w VCDSie, bodajże 120 któryś kanał, są tam 4 temp - temp. cieczy, temp. oleju, temp. w dolocie i temp. zewnętrzna. Dokładnie niestety nie pamietam, a nie mam już Audi aby sprawdzić, ew jak dorwę teścia Audi to sprawdzę i zaktualizuję info z dokładnym kanałem na którym pokazuje temp oleju ;)

Edit: ten kanał mógł to być ten 134, ale kurcze nie pamietam, trzeba by wziąć kompa i do furki :/
 
Zauważyłem, że na filtrze oleju Filtrona w Pandzie II 1.1 55, który ma mniejszej średnicy wewnętrzne otwory filtracyjne mam dużo większą temp oleju, niż na Knechcie który ma je szerokie i duże. Wolniejszy przepływ znaczy się oleju na Filtronie.
 
Cześć, pozwolę sobie odświeżyć temat.
Niedawno byłem na pierwszym track dayu na torze Łódź swoją seryjną E46 328i i zamierzam jeździć ok. raz w miesiącu (pomimo tego, że za pierwszym razem na 3 okrążeniu strzeliła chłodnica).

Przy jakiej temperaturze oleju odpuścić i zrobić okrążenie chłodzące?
Olej jaki mam zalany to Specol 0W-40 + Archoil 9200 v2
Chłodnicę wymieniłem na FMIC PRO dedykowaną do E46
Dzisiaj przy testach chłodnicy na drodze udało mi się zagrzać olej do 105 stopni więc myślę że na torze przy wysokiej temperaturze na zewnątrz może być sporo więcej
 
Last edited:
Długotrwale do 115 stopni nic nie powinno się dziać, chwilowo nawet 125-130. W e46 można łatwo zmienić parametry e-termostatu. Ustaw go tak, by pod mniejszym obciążeniem zbijał temperaturę, chociaż tam i tak jest dość zimny silnik przy butowaniu.
 
Wiesz może czym i jak to ustawić? W INPA albo DIS jest taka możliwość czy trzeba zgrać soft ze sterownika i zmodyfikować?
 
Trzeba zgrać soft. Ja w swoim e46 robiłem kabelkiem Galletto, a wszystkie parametry zmieniałem programem Tunerpro. W M52 jest kilkanaście parametrów do obróbki, zapłon, otwarcie przepustnicy, sondy, wentylator po zmianie na elektryczny, e-termostat, tablica błędów DTC, odcinka, obroty jałowe i kilka innych. W M54 miałem do zmiany kilkadziesiąt parametrów.
Ściągnij sobie najpierw darmowy program Tunerpro i jakieś przykładowe pliki xdf od swojego MS42, wrzuć plik w program i zobaczysz, co można pozmieniać. Oczywiście wszystko działa najlepiej na win7.
 
Miałem benzynowe Porsche Cayenne 4,8, które w korkach regularnie podgrzewało olej do 120 stopni. Zrobiłem analizę zużytego oleju - wszystko było idealne. To prawda, że olejem był Redline 10w40 High Performance
 
@deka87 podoba mi się tam stwierdzenie "wysokociśnieniowy układ chłodzenia" 😁 no i to, że nie pozwala "zagotować" wody.
Wydaje mi się, że w zasadzie każdy układ chłodzenia, to układ nadciśnieniowy, a wyższe ciśnienie tylko podnosi temperaturę wrzenia cieczy, a nie ma za zadanie "zapobiec zagotowaniu" 🙄.

Poza tym, z samego nawet tematu masz całą stronę o modyfikacji termostatu do opalania, nawet gościa, który się tym widać bardziej interesuje, skoro wspomina o innej charakterystyce do spokojnej jazdy, innej do upalania, ale sugerujesz się postem gościa, który napisał kilka ogólników, nie używając żadnego technicznego wyjaśnienia, po czym temat umarł.
 
Back
Top