• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Paliwo w oleju

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Co do rozcieńczenia to już kiedyś się tu pisało ale de facto nie ma "zapasu" w oleju. Powodem jest to, że paliwo nie "rozcieńcza" oleju, tylko go rozpuszcza. Paliwo jest rozpuszczalnikiem i wpływa negatywnie na dodatki, a odparowanie paliwa co prawda przywróci "gęstość" oleju, ale nie naprawi zniszczonych dodatków. Im mnie tego dodatków wrażliwych na rozpuszczalniki (głównie polimery z modyfikatorów lepkości) tym olej wytrzymalszy na rozcieńczenie paliwem.

Jeżeli silnik mocno leje paliwem, to najlepsze olej, w kolejności wytrzymałości na rozcieńczenie:
- jednosezonowe
- o jak najmniejszym przedziale lepkości (10W-30 będzie lepszy niż 0W-30 np)
- oleje "wyścigowe" mające modyfikatory lepkości nie będące łatwo rozpuszczalne w paliwie
 
Last edited by a moderator:
Jeżeli silnik mocno leje paliwem, to najlepsze olej, w kolejności wytrzymałości na rozcieńczenie:
- jednosezonowe
- o jak najmniejszym przedziale lepkości (10W-30 będzie lepszy niż 0W-30 np)
- oleje "wyścigowe" mające modyfikatory lepkości nie będące łatwo rozpuszczalne w paliwie
Czyli jeśli jest silnik gaźnikowy, który jednak będzie bardziej podlewał paliwem (no bo tak ma) niż te działające na wtryskach MPI to najbardziej optymalne jest zalanie oleju wyczynowego pokroju Millers CFS, EE Performance, czy takiego Penrite'a Racing albo Motula 300V ? Nawet przy stylu mieszanym eksploatacji ? Inna opcja jak rozumiem to olej konwencjonalny plus modyfikatory tarcia ? Przy założeniu jazdy całorocznej na tym samym oleju oraz fakcie, że jednak ta lepkość XW40 jest pożądana.

Pytam, gdyż słyszałem, że oleje estrowe (czy też oleje racing) ulegają szybciej degradacji w warunkach miejskich, kiedy olej nie ma możliwości osiągnięcia temperatury roboczej. Ciekawe ile w tym prawdy jest. Korespondowałem ze wsparciem technicznym Millersa (z centrali w UK) i to właśnie potwierdzili. Chociaż Tom napisał, że aż tak źle wcale nie jest.

Łopatologicznie jak rozumiem- benzyna w oleju (konwencjonalnym, czy też syntetykiem non- racing) uszkadza skład chemiczny oliwy więc znacznie wzrasta tarcie w silniku i stąd powiększa się istotnie zużycie w sercu pojazdu

W sumie chyba dosyć zbliżony problem może dotyczyć samochodów z wtryskiem GDI używanych wyłącznie w krótkich odcinkach miejskich...
 
@jerseyAdmin jezeli masz jakies zrodla odnosnie tego to wrzuc. Z pewnoscia obecnosc paliwa wplywa negatywnie na tribofilm, rowniez nie odparuje w pelni.
 
@poziom1989 - muszę przeszukać biblioteczkę, jak znajdę i będę mógł to wrzucę (jak nie będę mógł to zapodam tytuł :))

@Limonka - najbardziej optymalne jest stosowanie olejów sezonowych albo takich z niskim przedziałem lepkości (czyli 10W-30/40 lub 0W-20/16). Oleje wyczynowe dają spokojnie radę w normalnej eksploatacji tylko część ich dodatków aktywuje się pod wpływem wysokiej temperatury więc w ruchu miejskim nigdy nie będą optymalnie pracować.

I najważniejsze - nie warto iść na ślepo "bo gaźnik", "bo w internetach pisali że leje" i t.d. Lepiej zrobić z 2 analizy UOA po pełnym interwale żeby sprawdzić jak wygląda to podlewanie. Jeżeli rozcieńczenie regularnie nie przekracza granicznych wartości to stosować zwykłe oleje i zapomnieć o problemie.

@szakul - dodatki to zależy od ich składu, jeżeli bazują na estrach, nanocząsteczkach etc. to w teorii mogą. Ale nie jestem specem od dodatków. Tylko znowu patrz akapit wyżej. Jeżeli stężenie paliwa w oleju nie przekracza granicznych wartości to nie ma co sobie zawracać głowy i na siłę szukać problemu.
 
A co powiecie na rozcienczenie paliwem w wysokości ..... 50 %?
Niedawno był u nas daf 106, z silnika spuściliśmy ok 70 l 'oleju' :) podczas serwisu do takiego motoru wchodzi ok 37l
 
W takich przypadkach to myślę dokąd by sięgał poziom oleju i czy jest to możliwe.
 
@Dulin7 to trzeba było to do baku potem zalać i w drogę ;)
 
Z ciekawostek, Astra J 1.7 cdti, jeżdżona codziennie do pracy 2x4 km po 5 kkm ma w oleju 2-3 litry oleju napędowego. Właściciel czasem w weekend wyprowadza auto na spacer za miasto, ale jeździ emerycko, bo to emeryt dorabiający w fabryce.
 
@Dulin7 tylko nie mów, że wymieniliście olej i gościa w drogę puściliście bez usunięcia przyczyny
 
Panowie spokojnie. Wiem ze na wiekszosci forów warsztaty ma sie za oszustów i partaczy ale nie jest az tak żle:) przyczyną byl uszkodzony korpus wtryskiwacza.
 
@Limonka - najbardziej optymalne jest stosowanie olejów sezonowych albo takich z niskim przedziałem lepkości (czyli 10W-30/40 lub 0W-20/16). Oleje wyczynowe dają spokojnie radę w normalnej eksploatacji tylko część ich dodatków aktywuje się pod wpływem wysokiej temperatury więc w ruchu miejskim nigdy nie będą optymalnie pracować.

I najważniejsze - nie warto iść na ślepo "bo gaźnik", "bo w internetach pisali że leje" i t.d. Lepiej zrobić z 2 analizy UOA po pełnym interwale żeby sprawdzić jak wygląda to podlewanie. Jeżeli rozcieńczenie regularnie nie przekracza granicznych wartości to stosować zwykłe oleje i zapomnieć o problemie.
Jasne, rozumiem. Czyli w tym przypadku oleje mogłyby zadziałać, gdybym postanowił jechać z maksymalną dopuszczalną przepisami prędkością na drogach dwujezdniowych ekspresowych (tolerancja plus 10 km/h) lub na autostradach.

Wyleczyłem się z myślenia, że wysoka lepkość lepiej chroni olej skoro i tak wcześniej ulega zniszczeniu skład chemiczny z powodu paliwa. Gaźnik został rozebrany, wyczyszczony (ponoć był bardzo brudny) i wyregulowany na tyle ile się dało. To powinien być klucz do sukcesu. Zmieniła się praca samego silnika, więc patrzę bardziej optymistycznie w przyszłość. Zobaczymy jak na nowym oleju będzie.
 
Nie wiedziałem gdzie to wrzucić. Zainteresowały mnie testery oleju silnikowego. Ktoś miał styczność z tego typu wynalazkiem? Można zbadać zawartość paliwa, wody i zużycie oleju.
 

Attachments

  • IMG_5228by6FSTrTPHDXM.jpg
    IMG_5228by6FSTrTPHDXM.jpg
    3,8 MB · Odwiedzin: 166
  • Bildschirmfoto-2021-05-07-um-10-21-40.png
    Bildschirmfoto-2021-05-07-um-10-21-40.png
    1,8 MB · Odwiedzin: 163
Last edited:
Szkoda kasy. To zwykła bibuła laboratoryjna i ładnie wyglądający wzornik. Kup sobie bibułę na ale drogo, wzornik wydrukuj z netu i będziesz miał to samo za drobne.
 
Back
Top