• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Passat b5 1.8t pół miliona przebiegu

Nikko

Nowy użytkownik
Samochód
Infiniti G35 Coupe 3.5l
Marka samochodu
Volkswagen Passat b5
Budżet/ile litrów
150/5l
Styl jazdy
Silnik
1.8t AWT
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
300
Jakiego oleju wymaga instrukcja
502.00
Jaki olej masz obecnie
Shell Helix ultra 5w40
Dzień dobry, witam.
Pierwszy mój post na tym forum, choć od dłuższego czasu przeglądałem.
Mam Passata b5 1.8t AWT 5ka manual.
I teraz najważniejsze. Samochód ma już przejechane 515 000km, a od nowości tj. 2001r śmiga na LPG bez przerwy. W maju tego roku zrobiłem kapitalny remont głowicy (na jednym cylindrze mocno wypalone zawory), plus sprawdzenie panewek i turbo.
Codziennie przejeżdżam ~120km, 90% autostrada przy prędkości 95km/h ~2400rpm.
Jeżdżę bardzo spokojnie (do zabawy mam drugi samochód) i staram się stosować Eko Driving.
I teraz co do oleju, poprzedni właściciel lał Shell Helix Ultra 5W40 i taki leje od dłuższego już czasu. Ale teraz nachodzą mnie myśli, czy nie przejść by na 5w30 z racji stylu jazdy. A myślę o tym, bo szukam sposobów na oszczędności (wiem że mogę się na tym przejechać), od zmniejszenia spalania, przez trochę tańszy olej (z racji zmiany nawet 3 razy w roku) a na zmniejszonym oporze tarcia w trasie kończąc.
Dodatkowo szukam też oleju do skrzyni biegów i ta sama historia, czy nie przejść z 75w-90 na jakieś 75w-85.
I ostatnie pytanie. Chciałem na wiosnę zrobić taki właśnie grubszy przegląd i chciałbym wysłać olej do sprawdzenia, czy w moim przypadku, żeby sprawdzić stan ogólny silnika, wystarczy analiza cząsteczkowa?
Trochę się rozpisałem, ale mam dużo wątpliwości i nie chciałbym też zrobić sobie krzywdy moimi pomysłami, dlatego pytam mądrzejsze głowy.
Pozdrawiam serdecznie
 
Jak chcesz realne oszczędności, to sprzedaj auto i kup coś 1.2-1.4 w LPG. Przejście z oleju 5W40 na 5W30 nic Ci nie da, bo znaczących różnic między tymi lepkościami nie ma. Jakiekolwiek korzyści zobaczyłbyś może dopiero przy czymś w rodzaju 0W20.

Nie kombinuj z olejem w skrzyni, bo to również żadnego sensu nie ma, pozostań na lepkości fabrycznej.

Co do samego oleju, to nie widzę przeszkód w dalszym stosowaniu Shella. Jak chcesz taniej [bo tanio już było] to jedynie Lotos Synthetic Plus. Nie ma lipy, fajne oleje.

wystarczy analiza cząsteczkowa?
Ze 3-4 analizy oleju zużytego pod rząd i wtedy można ostrożnie zacząć coś oceniać.
 
Oszczędności w spalaniu, bo zakładam że o to chodzi, praktycznie nie uzyskasz przechodząc z lepkością oczko niżej. Tutaj trzeba by energooszczędnej normy, ale do takiej silnik nie jest dostosowany.

Generalnie to wybór samochodu był pomyłką, jak pisze @Zielony34 . Jak chciałeś tanio jeździć trzeba było kupić jakieś małe autko z silnikiem 1.0-1.4, a nie wielką limuzynę z turbo i AWT. Na dodatek cokolwiek nie zrobisz z olejem to serwis i tak zeżre oszczędności.

Jeżeli chcesz oszczędzić to lej najtańszy olej pokroju Qualitium, Venola - coś w ten deseń. Byle deklarował normę VW 502. Do skrzyni to samo - znajdź najtańszy olej z deklarowaną normą i go wlej. Masz wóz już pełnoletni, nie wiadomo co i jak robił z nim poprzedni właściciel. Żaden olej nie naprawi błędów, ale też nie pogorszy sytuacji. Po prostu kupuj jak najtańsze.

Analiz pod kątem stanu silnika nie ma sensu robić. Potrzebowałbyś paru, a to dodatkowy koszt.

A jak chcesz serio oszczędzić, to go sprzedaj i kup coś pokroju Clio, Puga 206 i t.d. Części tańsze, mniej spalą, mniej oleju wlejesz i t.d.
 
Spalania tego auta nie "przeskoczysz" olejem. W ramach oszczędności możesz kupić najtańszy olej typu Qualitum Protec 5W40 i go zmieniaj regularnie. Lepkościami tu nic nie ugrasz
 
@ozzy1979 to mój autorski pomysł 😛
@Nikko olej w skrzyni bym wlał taki jak zaleca producent i nie kombinował.
Do silnika 5W30 502/505 nada się tak samo dobrze jak 5W40 z tą normą.
Ja od siebie polecam Lotos Synthetic Plus 5W40 lub Orlen Platinum Maxexpert A3/B4 5W30.
Oba zwykłe, porządne A3/B4 z normą producenta. Nic nadwyczajnego ale będą robić robotę.
Od Qualitium trzymał bym się z dala.
Stwierdzenie odpady posmażalnicze na stronie producenta, powiedzmy, że niezbyt mnie przekonuje.
 
Ok, dzięki za odpowiedzi, niestety nie ma szans przejść na inny samochód, bo to kombi które jest mi potrzebne czasem w pracy bo zdaża się raz w miesiącu jechać z towarem do klienta, a wolałem tą opcję niż kupować 3cie auto. Pytałem, bo jednak tych kilometrów się stuka, a zmiana opon na "eko", plus opróżnienie samochodu na codzień i zejście ze spalaniem z 8,6 do 8,3 l/100 lpg (potwierdzone wielomiesięczną jazdą) jednak w skali roku dało jakieś tam oszczędności i dlatego szukam co jeszcze można by osiągnąć
 
Widzę, że w założonym budżecie mieści się jeszcze Motul X-Cess 5W40. Na styk, ale może warto. Polecam również płukankę.

Odnośnie uprawiania eco-drivingu polecam poniższy kurs :cool:


Zbyt niskie obroty mogą właśnie przyspieszyć zużycie silnika... Szybsza jazda= niższe zużycie paliwa (dotyczy także podtlenku LPG), bo krócej owe paliwo jest podawane ;) 150 KM w turbo starszej daty luuubi wyższe obroty.

Ticojet... no nie wiem czy to dobry pomysł. Chyba lepszy już odrzutowiec Matiz- więcej ich widać, więc muszą być lepiej zabezpieczone przed rudą.
 
Last edited:
Szybsza jazda= niższe zużycie paliwa (dotyczy także podtlenku LPG)
W życiu. Szybsza jazda to większe opory, zatem silnik generuje większą moc. Spalanie godzinowe wzrasta, pomimo, że jednostkowe może być niskie lub nawet najniższe.
 
Ja to napisałem ironicznie (żartobliwie) :) To co napisałeś to ja wiem i to jest oczywista prawda. Niemniej nie jestem zwolennikiem męczenia silnika jazdą na zbyt niskich obrotach (choć 2400 RPM to nie jest zła wartość prędkości obrotowej, ale poniżej 2000...).
 
Last edited by a moderator:
Z tymi oporami, obrotami i prędkością, to jest to prędkość wybadana miesiącami. Wiem że zostaje jescze jazda na zderzaku, ale nie przesadzajmy z bezpieczeństwem:) . Czyli zamykając temat olejów, tylko przesiadka na coś tańszego mi zostaje.
 
Nie przesadzał bym z tą taniością. Chyba , że 40 zł na interwał Cię zbawi. Za 125-130zl 5L są oleje Lotos/Gulf/Total z oficjalnymi aprobatami np MB229.5. A to już gwarantuje odpowiednia jakość.

Swoją drogą, że auto przejechało 515kkm na olejach 5W40 A3/B4 to jakiś cud. Z tego co ostatnio można przeczytać na forum to silnik powinien paść jakieś 250kkm temu 😉
 
Chyba , że 40 zł na interwał Cię zbawi.
40 to już kwota zawrotna, jak on się cieszy z tego, że ze spalaniem z 8.6 na 8.3 LPG zszedł...

Strach pomyśleć, jakby tak przez przypadek centralka przerzuciła z LPG na PB nie sygnalizujac...
 
Poluj na promocje olejowe, poszukaj na forum - czasem zdarza się 5l lotosa 5W40 za 100zł albo zrób sobie konto na pewnym reklamowanym w TV portalu zakupowym - dają 15zł kupon na start ;) Zmianą lepkości oleju w skrzyni nie zaoszczędzisz. To już lepszy efekt gdybyś pozaklejał taśmą szpary w karoserii ;)
 
Koła dobrze napompować, szyb nie otwierać i żeby diabeł nie kusił, to wydłubac i wywalić przycisk "AC". Ktoś tu polecał jeszcze lusterka składać ;)
 
Sama wielkość kół ma też znaczenie u mnie między205/55/16 a 225/40/18 jest 0.5 L różnicy.
Shell Helix Ultra 5w40 ma lepkość blisko 5w30 więc przejście na mniej lepki nic nieda.
Skrzynia 5tka olej75w90, sześcio bjegowa 75w80.
 
Last edited:
Są bardziej jak i mniej lepkie przekładniówki w przedziale 75w90.
Np. Specol ,Motul
 
40 to już kwota zawrotna, jak on się cieszy z tego, że ze spalaniem z 8.6 na 8.3 LPG zszedł...
Każdy mi tak powtarza "pfff, ale wyczyn, ale masz się z czego cieszyć" ale robiąc ponad 700km tygodniowo ta różnica pozwala mi odłożyć na parę opon "gratis" rocznie, olej tańszy o 40zł daje kolejne 120zł na jakąś część eksploatacyjną rocznie. Ale zbaczamy z tematu, chciałem się dowiedzieć czy lepkość da wymierną różnicę i jednocześnie czy jest tańsza alternatywa.

[Edit] Jakby jeszcze ktoś dodał pomysł niezwiązany z tematem to z oponami też już przerobiłem temat i nie chce ryzykować zmiany na węższe niż 195/65/15r
 
Back
Top