• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Peugeot 308 1.5 HDI

kruq

Użytkownik
Samochód
Peugeot 308 1.5 bluehdi
Marka samochodu
Peugeot
Budżet/ile litrów
400zł/5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 hdi
Data produkcji
2018
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
PSA B71 2010
Jaki olej masz obecnie
Petronas 0W30
Cześć,

a co myślicie o zastosowaniu w silnik jakiegoś dobrego oleju 0W20 z normą VAG 508/509.00? Choćby Eurol Syntence LV 0W-20, ale to dla przykładu podaje i nie skupiajmy się na tym jaki konkretnie, by nie robić spamu nie na temat :)

Myślę o tym, gdyż:
a) silnik raczej nie posiada żadnych specyficznych konstrukcji dla PSA, jak np. pasek rozrząd w kąpieli olejowej
b) VAG słynie z bardzo wysokich wymagać w przypadku swoich aprobat, myślę że tu nie jest inaczej.
c) dużo lepszy wybór różnych producentów. Tu dostępny jest praktycznie tylko Total, do którego osobiście nie mam przekonania i najlepszych doświadczeń, choć oczywiście wiadomo że każdy model to inna bajka.


PS. Na razie na I moją wymianę zalałem 0W30 Petronas Syntium 7000 DM (świetnej jakości C3+MB229.52) + Protec nano protect &seal, ale następną wymianę chcę szybciej zrobić, gdyż wcześniejszy serwis był ciągle wg zaleceń serwisowych.
No i po I wymianie chyba z pół litra starego oleju musiało w misce zostać, bo nowy natychmiast był totalnie czarny, konstrukcja miski to jest jakiś dramat.
Następną wymianę chcę już jednak zalać docelowo 0W20 no i myślę czy trzymać się tych norm PSA :)
 
Last edited:
@kruq Chciał nie chciał na forum mamy taki zwyczaj , że każdy zakłada swój wątek doboru oleju. Choć auta są takie same to dylematy są inne.
 
Ok, rozumiem i dzięki :) Dla wyprostowania auto jest rocznik 2018 i jest to poprzednia generacja T9, no ale to bez różnicy.
 
Nie, do silnika DV5R, czyli nowego już 1.5 bluehdi dopuszczony jest teoretycznie tylko PSA B71 2010, 0W20 :) Wśród normy VAG 508.509/00 mamy zdecydowanie większy wybor, lepsze ceny i czysto teoretycznie lepsze parametry idzie znaleźć.


P.S. Chyba właśnie znalazłem coś ciekawego, Ravenol do tego auta zaleca bardzo ciekawy olej, który teoretycznie nie ma normy PSA:


Chwalą się że ma wolfram na obniżenie tarcia, parametry ma naprawdę rewelacyjne w stosunku do Totala.
Temp.płynięcia -63 (!) vs -48
Temp.zapłonu 240 vs 232
Zawartość PAO 70-80% vs 5-10%
Wskaźnik lepkości 177 vs 170
Dobry Noack jak na 0W20 C6: 9.4%.

Jeszcze nie widziałem ceny, ale chyba mam dobrego kandydata na następne zalanie :)
 
Last edited:
Z ciekawości, parę dni temu Eurol zaprezentował swój nowy olej z normą PSA B71 2010.


Oczywiście więcej można by powiedzieć po dokładnej analizie, ale pierwsze wrażenie szału nie robi i po cichu liczyłem na więcej. Własności fizyczne (indeks lepkości 170) wskazują na znikomą zawartość w pełni syntetycznych baz, a karta charakterystyki co prawda jest niepełna, ale nie przeczy temu. Liczyłem że puszczą coś jakości I wersji Syntence LV 0w20.
 
Które właściwości f-ch nie wskazują lub wskazują na zastosowane bazy?
Pomijam temperatury płynięcia.
Natomiast co do samego oleju, to moim zdaniem będzie to dobry do zwykłych zastosowań olej do jak na eurola przystało.

@dkn, myślę, że możesz go rozważyć do swojej Astry mimo, że nie ma w ogóle norm opla. Olej wygląda jak "stare" dexos1 gen2.
 
Last edited:
Wskaźnik lepkości i temperatury płynięcia jak najbardziej wskazują na zastosowane bazy, więc nie wiem czemu pomijasz. Jak porównasz parametry Ravenola 0W20 czy I wersji Syntence LV, to zobaczysz różnicę co wskazuje na zastosowane bazy :)

Olej jak najbardziej będzie dobry i Eurol chyba nigdy nie schodzi poniżej średniego poziomu, ale osobiście po cichu więcej fajerwerków oczekiwałem i liczyłem że będzie tak samo dobry jak Syntence LV 0w20 w pierwszym wydaniu(teraz już ma sporo gorsze parametry), czy też Syntence FS 0W30. Tu jest po prostu dobry średniak :)
 
Last edited by a moderator:
Wskaźnik lepkości w żaden sposób nie wskazuje na zastosowana bazę
VI zasadniczo robi się woskozatprem, który jest "szkodliwy". Popatrz na eneosy xprime - bazy hc (wbase, czy jak tam zwał), vi>>250.
Pośrednio na zastosowane bazy może wskazywać temp płynięcia, która w olejach 100%pao oscyluje w okolicy -60c.
 
Myślę że temperaturę plyniecia też można czymś "podbić" np dobrym PPD. Któryś z totali xtra 0w20 ma pour point poniżej -60st , a w msds PAO nie widać.
 
Ależ owszem, że VI może wskazywać na zastosowaną bazę, ponieważ jak nie napakujesz HC wiskozatorem, to zazwyczaj będzie miał słabszy indeks niż syntetyczny. To może mądrusie powiecie po jakich wskaźnikach fizycznych można lepiej określić jakość i bazę oleju? Może po kolorze lub TBN? Nie wiem czemu się czepiacie dla zasady i dajecie na siłę wyjątki potwierdzające regułę :) Generalnie jeśli temperatura płynięcia jest poniżej -50 i dalej, to najczęściej olej jest robiony na bardzo dobrych bazach, są jak najbardziej wyjątki od tego, ale to wyjątki których właśnie szukacie na siłę. Podobnie jeśli olej 0W ma temperaturę płynięcia w okolicach -40 stopni lub jeszcze gorzej, to prawdopodobnie baz syntetycznych w nim nie ma lub są znikome.

Eurol pokazał już nie raz, że potrafi lepiej i liczyłem że w tym przypadku efekt również będzie 'wow' i będzie w topce na rynku. NA PIERWSZY RZUT OKA wyszło przeciętnie, ot tyle. Ciekaw jestem dokładnej analizy i np. odparowalności Noacka.
 
Nie chodzi o wiskozator ale PPD . Na filmie przedstawiane jest działanie w sposób obrazkowy
 
Nie, w ogóle nie widać cech szczególnych i różnic we wskaźnikach fizycznych dla olejów na bazach syntetycznych i bez nich :) Wiem że to nie jest pomiar widma w laboratorium, ale wstępnie jak najbardziej można domyśleć się jakie są bazy, czepiacie się na siłę i tyle. Gadanie na tej samej zasadzie że po samych osiągach nie można poznać czy to Skoda Fabia czy Ferrari, bo Fabia może być po tuningu na 600km, a Ferrari zepsute.
 
Wg twoich kategorii na jakich bazach jest np ten olej?
20231223_110154.jpg
 
Pewny nie jestem i ręki bym sobie nie dał uciąć, ale możliwe jakiś olej syntetyczny nastawiony na trwałość na długie interwały i pracę w dość stałych warunkach, przypomina mi wręcz oleje robione pod ciężarówki. Pomimo niskiego wskaźnika lepkości ma bardzo przyzwoitą płynność i przede wszystkim niską odparowalność, pewnie będzie długo trzymał swoje parametry. Nie jakiś delvac?
 
Nie jest to olej HD tylko PAO-estrowy PCMO. Jak widać nie ma super parametrów prawdopodobnie Orlen ME 5W20 C5 ma lepszy VI i taki sam pour point. Nawet odparowalność jest na przeciętnym poziomie jak na tą klasę lepkości. Chcesz oceniaj bazy po parametrach z karty technicznej , a ja tam odważę się tego robić.
 
Po jednych widać, po drugim nie. Ten przykład co dałeś ma mocno niejednoznaczną kartę, choć jednak i tak dobrze trafiłem z bazą. Z doświadczenia można wiele po parametrach fizycznych powiedzieć, gdyż pewne reguły zazwyczaj się powtarzają, a to że podacie na siłę jednostkowe przypadki nie zmienia tego. Skończmy już ten offtop, bo całkowicie uciekliście od tematu, który zakończył się przypominam na premierze Eurola Ultrance ST 0W20 z normą B71 2010.

Na tą chwilę uważam, że najlepszym wyborem pod Bluehdi jest chyba Ravenol ECS 0W-20 USVO :)
 
Back
Top