• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Procedura doboru oleju

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Ponieważ na forum raz po raz pojawia się pytanie "jak dobrać olej" i "po co w ogóle forum skoro można lać co w instrukcji" to podaję jasno i w punktach jak wygląda procedura doboru oleju dla trzech rodzajów użytkowników forum:

  1. NIE ZNAM SIĘ:
    • nie chcę eksperymentować
      • piszę na forum co potrzebne wg instrukcji
      • czytam co mi polecają, ewentualnie zadaję pytania dlaczego taki olej
      • idę do sklepu/na allegro z listą poleconych olejów
      • wybieram oleje których cena mnie zadowala i które pasują do pkt. 1
      • wybieram olej którego butelka mi się podoba, albo który sprzedawca poleca bo ma najwyższą marżę
      • zalewam do samochodu
      • jestem zadowolony
    • chcę eksperymentować
      • wchodzę na forum, piszę co potrzebuję i że chcę spróbować czegoś nietypowego
      • czytam propozycje, zadaję pytania, nie pierdolę głupot z YT (ewentualnie pytam czy typek ma rację)
      • jeżeli odpowiedzi mi odpowiadają wybieram olej z poleconych wg procedury z pkt 1 (cena + wygląd)
      • zalewam do samochodu
      • jestem zadowolony (albo nie, ale przynajmniej mam co chciałem)
  2. ZNAM SIĘ:
    • chcę eksperymentować
      • pytam na forum o to co mnie interesuje (niższa/wyższa lepkość, inne normy etc)
      • prowadzę rzeczową dyskusję
      • wybieram olej
      • kupuję
      • zalewam do samochodu
      • jestem zadowolony (albo nie, ale przynajmniej mam co chciałem)
    • nie chcę eksperymentować
      • znam się więc nie zawracam nikomu dupy tylko kupuję odpowiedni olej
      • zalewam do samochodu
      • jestem zadowolony
Jak doradzamy innym użytkownikom przy doborze oleju:
  1. Czytamy czego użytkownik potrzebuje
  2. Doradzamy wg potrzeb opisanych w otwierającym temat poście
  3. Nie piszemy rzeczy które pytającego nie interesują
  4. Nie doradzamy olejów które pytającego nie interesują (np. pytającemu o zwykły olej nie doradzamy niższej lepkości czy innej normy)
  5. Nie piszemy nie na temat
  6. Dostajemy bana bo nie stosujemy się do pkt. 3, 4 i 5.
 
Last edited:
Nie pitolimy na pierwszym miejscu o CENIE! :)
 
Dlaczego nie na pierwszym miejscu cena do jakości po co przepłacać, ci którzy nie patrzą na cenę zmieniają w ASO po 100zł za litr, a ci co chcą najlepszy i tak kupią taniej 😁
 
Dyskusja przeniesiona z wątku

@tomek evo, z tego względu, że te oleje dzięki temu, że nie mają żadnych aprobat, nie są nimi ograniczane.
Amsoil stworzył bdb oleje w nietypowej formulacji i na wysokiej jakości komponentach.
Cena - sprawa indywidualna.
Podobnie jak "Twoje Eurole", Signature Series są jednymi z najlepiej przebadanych przez amatorów olejów w ogóle.
Wiadomo o nich zdecydowanie więcej niż o Eurolach.
Np, wiadomo, że posiadają b.duże stężenie N, mówi o własnościach dyspersyjnych mieszaniny.
Wiadomo, że te oleje posiadają w składzie przeciwutleniacze aminowe i fenolowe, bdb jakości Mo organiczny, świetne wiskozatory i PPD.
Nie wiedzieć czemu, Signature Series cechuje się TBN na poziomie 12.5 mgKOH, co przy europejskich paliwach traci sens (S <10ppm).
Co do olejów 508/509, to właśnie "dzięki" aprobatom, praktycznie wszystkie są podobne, bo to właśnie jest cecha norm - ograniczają własności olejów do tych założonych. Dopuszczalne odchyłki są niewielkie.
Same oleje są bdb i ponoć jest to pierwsza aprobata VW, która została "zaprojektowana z głową".

Nie podejmuję się oceniać, czy konkretny TSI zrobi większy resurs na Amsoilu SS, czy na typowym (lub nietypowym) oleju 508/509.
Zgadzam się z większością tego co napisałeś natomiast mam kilka moim zdaniem istotnych uwag. Pierwsza zasadnicza sprawa to wspomniany już poziom popiołów i jego wpływ na wtrysk bezpośredni i filtr cząstek stałych. Zbyt wysoki poziom sapsów mozę być szkodliwy nie tylko dla układu katalitycznego i filtra cząstek stałych ale w przypadku wtrysku bezpośrednim także dla całego silnika ze szczególnym uwzględnieniem układu dolotowego, gdzie wszelkie popioły odkładają się w postaci nagaru m.in. na trzonkach zaworów. Oczywiście najwieksze znaczenie ma to czy i ile oleju spala silnik ale generalnie oleje średnio i niskopopiołowe w procesie spalania generują mniej ubocznych produktów, które mogą przyczynić się do "koksowania" w silniku. Ten temat łaczy się z tematem wysokiego TBN w przypadku Amsoila. TBN, który odpowiedzialny jest przede wszytskim za zachowanie czystości w silniku i neutralizowanie wszelkich produktów spalania) w olejach nisko i średniopopiołowych nie musi byc tak wysoki jak w olejach full saps ponieważ takie oleje same z siebie generują dużo mniej produktów ubocznych spalania w postaci m.in. sadzy. W full sapsach stosuje się dodatki myjące i absorbujące w wiekszej ilosci w celu zneutralizowania wyższych popiołów. W olejach z niskimi popiołami spadek TBN jest sporo wolniejszy niż w full sapsach i olej o dużo wyższym wyjściowym TBN po pewnym interwale mozę mieć ten TBN niższy niż olej z dużo niższym wyjsciowo TBN. Wg. mnie wysoki TBN jest szczególnie pożądany w przypadku wysokiego poziomu sapsów. Wszyscy wiemy jak nowe normy emisji spalin wpływają na konieczność kombinowania na wszelkie (nie zawsze zgodne z prawem) sposoby przez producentów aut. Oprogramowanie mające za zadanie ograniczenie zużycia paliwa stawia super wysokie wymagania dla całego silnika i wszelkie "anomalia" mogą mieć dużo wieksze konsekwencje niz w przypadku straszych silników bo "marginesu błedu" są duzo niższe niż kiedyś.
Patrząc na analizę cząsteczkową to poziomy Zynku, Fosforu i Wapnia sa praktycznie identyczne w Eurolu i Amsoilu a najwieksz różnica stanowi diametralnie różny poziom Magnezu, którego ważną funkcją jest poprawa zdolności dyspresyjnych oleju. Napisałeś, że Amsoil stworzył b.dobry olej o nietypowej formulacji na wysokiej jakości komponentach. Zgoda ale o Eurolu i innych olejach wg. tej receptury mozna róznież napisać, że to b. dobry olej na wysokiej jakości komponentach tyle tylko, że w formulacji dostosowanej do wymogów chyba najbardziej rygorystycznej normy jaką jest 508/509 a jaka został stworzona przede wszytskim na potrzeby nowych silników TSI.
Nie twierdze, ze olej z 508/509 jest lepszy od Amsoila ale patrząc na dostępne parametry to poza noack i tbn w zasadzie wszytskie parametry Eurola są lepsze. Zastosowane bazy olejowe też nie są raczej w przypadku Amsoila lepsze a w każdym razie są na pewno bardzo porównywalne (w obu b. wysoka zawartośc baz PAO co w przypadku niekich lepkosći jest raczej pożądane). Zgadzam sie z tym, że oleje nie ograniczone normami mogą i z reguły są dużo lepsze od olejów, które muszę spełniać określone aprobaty. Jednak norma 508/509 jest dość wyjatkowa bo przede wszytskim jest bardzo wymagajaca i początkowo tylko oleje z bardzo wysoka (ponad 70%) zawartościa 4 grupy były w stanie sprostać wymogą aprobaty. Norma stawia oczywiscie pewne ograniczenia i w przypadku Amsoila tych ograniczeń nie ma ale olej nie spełnia też wymogów normy i nie wiem czy można w tym wypadku to całkowicie lekceważyć. W przypadku tych 2 olejów nie za bardzo widzę w czym Amsoil jest na tyle lepszy, żeby wbrew zaleceniom producenta stosować w sumie mocno różny olej bez aprobaty. Ludzie stosują oleje 508/509 w przypadku innych norm bo po prostu te oleje są bardzo dobre i nawet Kolega Poziom o tym pisał tu na forum (że fajne oleje). Jak by alternatywą dla Amosila był jakiś przecietny olej o przecietnych parametrach to jak najbardziej rozumiem, że można pokombinować natomiast tu mamy do czynienia z produktem, który jest jakosciwow na pewno na poziomie zbliżonym do Amsoila a dodatkowo posiada aprobatę i nie ma obaw związanych z wysokimi popiołami. Po prostu nie uwazam, żeby w tym wypadku było sens poprawiać nieco na siłę coś co jest bardzo dobre.
 
Last edited by a moderator:
@tomek evo, ciężko te Twoje elaboraty się czyta ...
Odpowiadając pokrótce:
- tzw popiołowość oleju nie ma nic wspólnego z tworzeniem się nagarów i złogów w silniku!
Mylisz podstawowe pojęcia.
- oleje fullsaps można z powodzeniem stosować w silnikach z wtryskiem bezpośrednim.
Przeciwwskazaniem jest poziom zw Ca, który w TGDI może powodować LSPI i to wszystko.
- wierzysz ślepo w aprobaty i PAO, tymczasem niejaki poziom kilkukrotnie Ci zwracał uwagę, że aprobaty to cyt "podział zysków".
Ja po części też tak myślę.
Pozwole się z Toba niezgodzić. Przepraszam ale pisząc, ze myle podstawowe pojęcia stawiasz sie w roli eksperta a mnie niedoinformowanego. Wciskasz mi cos czego nie napisałem i na tej postawie budujesz swoją wypowiedź. Z Twojej wypowiedzi wnioskuje, że nie ma żadnych pzreciwskazań aby stosować oleje full saps w każdym przypadku. Odnośnie aprobat to podejrzewam, ze wiem lepiej i od Ciebie i kolegi Pozioma jak sprawa z nimi wyglada i proszę nie wciskaj mi kitu, że ślepo wierzę w aprobaty i PAO bo to jest zupełnie bezpodstawna teza. Wybacz moje uniesienie ale spodziewałem się po Tobie zdecydowanie bardziej merytorycznej wypowiedzi a Ty tymczasem zupełnie przeinaczasz sens tego co napisałem. Bo na podstawie tego co piszesz to można wyciągnąć następujące wnioski :
- aprobaty są nieistotne (normy API przy okazji też) - w końcu Amoisl nie spełnia nie tylko wymogów aprobaty ale też norm, które są z tym związane
- oleje full saps można z powodzeniem stosować zawsze i wszędzie - bo przecież się myle pisząc nie tylko o wtrysku bezpośrednim ale też dpf/gpf
Nie odniosłęś się tak naprawdę w niczym do tego co napisałeś. Jak nic nie napisze to źle (w domyśle nie mam argumentów) jak już napiszę to ciezko sie czyta moje elaboraty i spłyca temat maksymalnie.
Myślę, że dla autora tematu istotne jest jakie konkretnie korzyści będzie miał ze stosowania Amsoila względem Eurola/77lubricants czy innego 508/509 wg. tego przepisu. Bo, że jest to świetny olej to już ustaliliśmy ale to chyba tak nie działa.
 
Przepraszam ale pisząc, ze myle podstawowe pojęcia stawiasz sie w roli eksperta a mnie niedoinformowanego.
Bo tak jest, nad czym ubolewam. Jesteż "z branży", a piszesz na poziomie FB.
Powinieneś wymiatać co najmniej na poziomie @wlyszkow ... ;)
Co miałem na myśli pisząc, że mylisz podstawowe pojęcia?
Stawiasz na równi nagary i osady z popiołem siarczanowym
Zbyt wysoki poziom sapsów mozę być szkodliwy nie tylko dla układu katalitycznego i filtra cząstek stałych ale w przypadku wtrysku bezpośrednim także dla całego silnika ze szczególnym uwzględnieniem układu dolotowego, gdzie wszelkie popioły odkładają się w postaci nagaru m.in. na trzonkach zaworów.
O proszę, to jest cytat Twojej wypowiedzi.
Więcej nie piszę.

Odnośnie aprobat to podejrzewam, ze wiem lepiej i od Ciebie i kolegi Pozioma jak sprawa z nimi wyglada i proszę nie wciskaj mi kitu, że ślepo wierzę w aprobaty i PAO bo to jest zupełnie bezpodstawna teza.
Koń by się uśmiał ...
Twój koronny argument "eurol ma wyższą zawartość PAO ..."
Co do aprobat, to nie chce mi się grzebać w postach forum, ale widziałem kilka postów, jak dostałeś po nosie za te aprobaty.
One same w sobie nie są złe, ale nie ma co ślepo patrzeć w cyferki.
Przykład - czy olej Dexos2 można wlać do TSI/TDI?
Wg Ciebie pewnie nie, wg mnie bez najmniejszego problemu.
Post automatically merged:

Myślę, że dla autora tematu istotne jest jakie konkretnie korzyści będzie miał ze stosowania Amsoila względem Eurola/77lubricants czy innego 508/509 wg. tego przepisu.
Ja odpowiedziałem na to pytanie:
Nie podejmuję się oceniać, czy konkretny TSI zrobi większy resurs na Amsoilu SS, czy na typowym (lub nietypowym) oleju 508/509.
Wynika to z tego, że resurs, czy przebieg silnika w dużej mierze zależy o sposobu eksploatacji, trybu serwisowania oraz od samego silnika (moc, materiały, wykonanie).
Olej tak naprawdę nie jest głównym czynnikiem decydującym o trwałości silnika o czym zapomina się tutaj na forum.
 
Bo tak jest, nad czym ubolewam. Jesteż "z branży", a piszesz na poziomie FB.
Powinieneś wymiatać co najmniej na poziomie @wlyszkow ... ;)
Co miałem na myśli pisząc, że mylisz podstawowe pojęcia?
Stawiasz na równi nagary i osady z popiołem siarczanowym

O proszę, to jest cytat Twojej wypowiedzi.
Więcej nie piszę.


Koń by się uśmiał ...
Twój koronny argument "eurol ma wyższą zawartość PAO ..."
Co do aprobat, to nie chce mi się grzebać w postach forum, ale widziałem kilka postów, jak dostałeś po nosie za te aprobaty.
One same w sobie nie są złe, ale nie ma co ślepo patrzeć w cyferki.
Przykład - czy olej Dexos2 można wlać do TSI/TDI?
Wg Ciebie pewnie nie, wg mnie bez najmniejszego problemu.
Post automatically merged:


Ja odpowiedziałem na to pytanie:

Wynika to z tego, że resurs, czy przebieg silnika w dużej mierze zależy o sposobu eksploatacji, trybu serwisowania oraz od samego silnika (moc, materiały, wykonanie).
Olej tak naprawdę nie jest głównym czynnikiem decydującym o trwałości silnika o czym zapomina się tutaj na forum.
Ty jesteś jednak uprzedzony i zamiast odpowiadać merytorycznie to piszesz bzdury. Zakończym na tym może dyskusję z tym temacie.
 
- oleje full saps można z powodzeniem stosować zawsze i wszędzie - bo przecież się myle pisząc nie tylko o wtrysku bezpośrednim ale też dpf/gpf
Po pierwsze, ja często polecam oleje MidSaps w miejsce fullsaps.
Natomiast dyskusja tutaj dotyczy stosowania fullsaps w silniku z wtryskiem bezpośrednim, gdzie wg Ciebie zwiększony poziom popiołów powoduje nagarowanie silnika. Można dodawać gruszki do jabłek, ale czy to ma sens?
Post automatically merged:

zamiast odpowiadać merytorycznie to piszesz bzdury.
To samo wrażenie mam w stosunku do Ciebie ...
 
Back
Top