• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Renault Clio 1,4 16V

lukas156

Użytkownik
Samochód
Kia Sportage QL 1,7 CRDI 141 KM, Renault Clio 1,4 16V, Kia picanto 1,2 MPI
Marka samochodu
Renault CLIO
Budżet/ile litrów
150 / 4L
Styl jazdy
Silnik
1,4 16v 98 km Pb
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w-30/ 5w-40/10w40 A3/B4 RN700
Jaki olej masz obecnie
Elf Evolution SXR 5w-40
Witam Potrzebuje porady, czy obecnie używany olej, jest odpowiedzi do sposobu eksploatacji oraz interwału.
Po kolei:
Autko jeżdżone w 75% po mieście, odcinki rzędu 6 km , często korki i niedogrzany silnik.
Olej wymieniamy co roku/ ok co 7 tys km, czasem nawet mniej.

Problemów z poborem oleju brak, silnik ma "dopiero 140 t km"

Dzieki
 
Stojąc w korku olej nie osiąga wysokiej temperatury.
Osiąga, szczególnie jeśli pracuje w silniku z turbo (większość diesli), które jest wzbudzane co chwilę przez podjażdżanie. Olej krąży na minimalnym wydatku pompy (niskie obroty) i nie jest łatwo go schłodzić, auto nie ma okazji się rozpędzić i koło się zamyka. Rozgrzany asfalt pod miską też robi swoje.

W moim aucie oryginalnie jest wskaźnik oleju i widzę to kiedy przychodzą letnie miesiące. Nawet w instrukcji jest wzmianka, że duże korki mogą powodować takie zjawisko.
 
Kolega który zna dobrze te silniki i ma nawet stosowny kierunek na uczelni technicznej skończony w życiu by tam nie wlał takiego oleju, przynajmniej nie w lecie.

To, że ktoś skończył studia, nie znaczy, że coś z nich wyniósł. Takie teksty mnie akurat niczym nie przekonują, że ktoś tam, coś tam skończył.

Producent nie przewidział takiej lepkości dla tego silnika (sprawdziłem), mimo że instrukcja ma swoje lata i tak bym uważał. To co sugeruje wyszukiwarka Elfa to tylko sugestia, którą też należy odnosić do danych warunków klimatycznych/eksploatacyjnych. -30 i mniej to nie jest Francja czy Europa Wschodnia tylko znacznie dalej na północ gdzie nie będziesz miał auta stojącego w korku, czy jadącego autostradą przy 35st w cieniu. Poza tym lepkość jaką podaje Elf to średnia, może być więcej ale może być też mniej. Warto o tym pamiętać.

a co się stanie, jak wlejesz 5W40, które jest na granicy 40 i spada do 30? Co się w takim razie stanie zalewając 0W30 w górnej granicy tego parametru? Jeśli jest olej 5W30 o normie RN700\710 i 0W30 o tej samej normie, to silnika tym nie zabijesz. Tym bardziej takiego.

Osiąga, szczególnie jeśli pracuje w silniku z turbo (większość diesli), które jest wzbudzane co chwilę przez podjażdżanie. Olej krąży na minimalnym wydatku pompy (niskie obroty) i nie jest łatwo go schłodzić, auto nie ma okazji się rozpędzić i koło się zamyka. Rozgrzany asfalt pod miską też robi swoje.

Człowieku, to są pancerne silniki lat 90tych. Peugeot dla TU5 zaleca ostatnio 0W30, gdzie te silniki jeździły na 15W40.... Jakoś nic się nie zaciera, a 301 we flotach, gdzie o samochody się w ogóle nie dba, dobijają do przebiegów zawstydzających najnowsze, wysilone Diesle. We wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek, ale opowiadaj bzdur. Samochód jeździ w mieście na krótkich dystansach i ma pancerną jednostkę napędową. Olej 0W30 krzywdy mu nie zrobi, a pomoże jedynie osiągnąć szybciej temperaturę roboczą. Poczytaj, co to jest CCS i czym się różni 0 od 5...

Ci idioci inżynierowie, nie przewidzieli, że miska olejowa się grzeje od asfaltu.... xD
 
chciałem się zmieścić w budżecie i Elf FT wypada elegancko w tych pieniądzach i pasuje do charakteru jazdy.
 
@SACZI
Już pisałem, w zimie zastanowiłbym się nad Elfem 0w30. W tzw międzyczasie dorwałem się do instrukcji w której podawano lepkości od 10w30 wzwyż i trzebaby się dobrze zastanowić nad 0w30. Ja bym rozgrzał silnik (olej) do roboczych 80-90st i sprawdził ciśnienie dobrym manometrem na biegu jałowym. Lekka przesada ale mnie to ciekawi. W lecie zostałbym przy w 5w40, może być nf 900 elfa.

@Zielony34

A widzisz, trzeba porównywać konkretne silniki, bo np moj DW10ATED ma kategoryczny zakaz stosowania 0w30. Czy dałby radę na tym Elfie 0w30? Nie wiem, może kiedyś zrobię eksperyment społeczny i podzielę się wynikami. Jak widać idioci inżynierowie PSA zabronili 0w30, bo pewnie są wydygańcami.

Z tą pancernoscią starych konstrukcji to bym mimo wszystko uważał, mój C5 z 2L ma fabrycznie 250nm, ostatnie C5 II 2.0 miały już chyba z 400. Ciekawe czy moje panewki by tyle wytrzymały...
 
Ja lałem elfa nf 5/40 a teraz mobila 5/40 ten silnik ma układ korbowy jak diesel i wydajny okład smarowania nic mu nie zaszkodzi 5/30 tez mozna jak sie po autostradzie nie jeździ bo wtedy sie olej grzeje
w mieście nawet w korkach olej jest mniej obciążony bo tłoki nie są tak upalane przez ilość paliwa którą spala silnik mimo że wiatrak cały czas pracuje
 
@tkm, nie ma sensu kombinować z olejami 5w30 vs 5w40.
To nic nie zmieni, a tylko koszty sobie zrobisz.
Osobiście uważam, że 5w40 powinien "dać radę" i taki olej przyjmij jako pierwszy wybór.
Jak chcesz sprawdzić ciśnienie oleju, to pomierz, zdecyduj się na konkretny olej i przy nim zostań.
Samochód jest już leciwy i nie ma się co doktoryzować nad nim.
Chyba, że dla zabawy.
 
A widzisz, trzeba porównywać konkretne silniki, bo np moj DW10ATED ma kategoryczny zakaz stosowania 0w30.

mój F4R ma dopuszczenie 0W30, a jest produkowany na początku lat 90tych.

jak sie po autostradzie nie jeździ bo wtedy sie olej grzeje

bzdura. Nie ma olejów do eksploatacji w mieście i na autostradzie. Nie wypisujcie głupot..
 
A czy czasem jak kolega zmienia olej co 7tkm to nie wystarczy Elf Evolution SXR 5w-40, bo z tego co czytałem to też nie jest zły olej. Czy dla tego silnika Shell Helix Ultra 5w40 jest lepszy to nie mam przekonania ze względu na niską lepkość Ultra w 100 st. c.
 
Czy dla tego silnika Shell Helix Ultra 5w40 jest lepszy to nie mam przekonania ze względu na niską lepkość Ultra w 100 st. c.
Ile razy trzeba powtarzać, że różnice w lepkości rzędu kilku-kilkunastu procent to sprawa trzeciorzędna? Odradzasz Shella który jest na świetnych bazach dzięki którym ma bardzo dobre właściwości i dodatkowo ma opinię nieźle czyszczącego, bo ma minimalnie niższa lepkość względem pospolitego hydrokraka?
 
A czy czasem jak kolega zmienia olej co 7tkm to nie wystarczy Elf Evolution SXR 5w-40, bo z tego co czytałem to też nie jest zły olej. Czy dla tego silnika Shell Helix Ultra 5w40 jest lepszy to nie mam przekonania ze względu na niską lepkość Ultra w 100 st. c.
Shell będzie super, a zamiast SXR można wziąc Totala 9000, bo to praktycznie to samo.
 
@V12 Chwila chwila zasugerowales ze w mieście olej sie gotuje a na autostradzie jest nie ? Haha :D
źle to ujołem w słowa jak sie po autostradzie nie jeździ to się olej nie gotuje i 5/30 jest wtedy ok . Jasna sprawa że przy max mocy temp oleju jest najwieksza
dzieki za poprawkę :)
 
jak sie po autostradzie nie jeździ to się olej nie gotuje i 5/30 jest wtedy ok
a jak się jeździ na 5W30 to się gotuje? xD Chłopie, przestań....:eek:
 
Gotuje to miała być przenośnia że osiąga 100 C i więcej co przy niskiej lepkości sae 30 w 100C może powodować nie dostatki ciśnienia w silnikach z pewnym przebiegiem ale tylko przy niskich obrotach np: zajazd na parking na autostradzie a tu kontrolka oleju na wolnych . 5/30 i 5/40 będzie miało podobną temperaturę przy max obciążeniu , lecz ciśnienie oleju przy mocno rozgrzanym oleju 5/30 może spadać do granic na wolnych obrotach co znów przy jeździe autostradowej ma drugorzędne znaczenie bo i tak obroty są wysokie . Ja w silnikach z lat 90 mam przekonanie do sae 40
pomijam kwestię zrywania filmu bo nie chcę być staroświecki , chemia poszła do przodu i to widać ale tez za tym idzie cena...
W ciężkich dieslach które używam mam w każdym zegary ciśnienia oleju i wiem jakie są zależności między temp otoczenia i obciążeniem a ciśnieniem oleju na biegu jałowym ( na wyższych obrotach pompa juz stabilizuje cisnienie )
 
Last edited:
Sprostowanie : obserwujesz efekt działania zaworu zabezpieczającego układ a nie pompy oleju ;)
Ten zawór ma dwie funkcje zabezpiecza i stabilizuje . nie musi być koniecznie w pompie oleju , może w podstawie filtra oleju.
Sa silniki np 1.8 T VAG gdzie sa dwa zawory w podstawie regulująco-ustalający i w pompie zabezpieczający
Są silniki które maja ustawiony zawór na 3BAR a nie które na prawie 6 BAR
Do tego nie do końca obserwuje tylko zawór wyżej przytoczony 1.8 T ma zawór ustawiony na 5 bar na zimnym oleju wystarczą 2 tys obr i pokazuje ciśnienie 5 i koniec , na ciepłym oleju przy 2 tyś jest ciśnienie 3.5 BAR czy zawór sie otworzył ?? Czy podmiana zaworu na 7 BAR podniesie ciśnienie oleju na rozgrzanym oleju przy 2 tyś obr ?? :D:D
W nowych piździkach odchodzi się od zaworów na rzecz pomp o zmiennej wydajności tłoczenia
Nie działa na mnie próba ośmieszania z powodu źle ujętego zdania i nie zrozumienia o co mi chodziło , Silnik spalinowy znam od 16 roku życia tylko bardziej te trochę większe i solidne
 
Nie bylo moja intencją ośmieszanie, a jedynie a jedynie wyprostowanie kwestii technicznej w zdaniu jakie zacytowałem.
Jeśli tak to odebrałeś, wyrażam przeprosiny z mojej strony za niewłaściwy dobór słownictwa.
 
Back
Top