• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Renault Clio 3 1.6 16V

gopiter

Użytkownik
Samochód
Renault Espace IV 2.0 dCi, Renault Clio 3 1.6 16V
Marka samochodu
Renault Clio 3
Budżet/ile litrów
150zł/5L
Styl jazdy
Silnik
1.6 K4M 804
Data produkcji
2006
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40 A3/B4, 5W30 A5/B5
Jaki olej masz obecnie
Eurol SL 5w40
Panowie co byście polecili do takiego Clio 3? Auto 99% czasu spędza w mieście, dojazdy do pracy 8km, zakupy, przedszkole itp. Raz lub dwa w roku wyjedzie na S-kę, ale generalnie można przyjąć, że samochód nie opuszcza miasta bo na trasy jest w domu drugie auto. W tym drugim aucie (2.0dCi) jest zalany Orlen, którego bardzo sobie chwalę i nie widzę potrzeby lania czegoś droższego. Dlatego też w przypadku Clio zastanawiam się nad Orlenem. Nie wiem tylko czy zostać przy 5W40 czy pójść w 5W30, a jak 5W30 to zostać przy A3/B4 czy przejść na A5/B5 tak jak zaleca instrukcja? A może ze względu na sposób eksploatacji polecicie coś innego? Oczywiście nie musi być Orlen ale ze względu na wiek auta nie chciałbym wydawać na olej niewiadomo jakiej kwoty.
 
Wino, kwiaty, płukanka i Shell - przecież to się wzajemnie nie wyklucza. Wypłukać silnik, zalać Shell'a, podstawić żonie auto i przyjść z kwiatami i winem... :) Chyba raz na 10 kkm można?
 
Nie wyklucza ale generuje koszty ;)

Do reno nic lepszego jak Elf się nie wymyśli. Ja tam nie przepadam za shelem. Budżetowo zapodał bym yyy Total 5W40 chyba tańszy jest od elfa sxr. A dla urozmaicenia i zamieszania zaproponuję Elf FT 0W30.
 
Panowie co byście polecili do takiego Clio 3? Auto 99% czasu spędza w mieście, dojazdy do pracy 8km, zakupy, przedszkole itp. Raz lub dwa w roku wyjedzie na S-kę, ale generalnie można przyjąć, że samochód nie opuszcza miasta bo na trasy jest w domu drugie auto. W tym drugim aucie (2.0dCi) jest zalany Orlen, którego bardzo sobie chwalę i nie widzę potrzeby lania czegoś droższego. Dlatego też w przypadku Clio zastanawiam się nad Orlenem. Nie wiem tylko czy zostać przy 5W40 czy pójść w 5W30, a jak 5W30 to zostać przy A3/B4 czy przejść na A5/B5 tak jak zaleca instrukcja? A może ze względu na sposób eksploatacji polecicie coś innego? Oczywiście nie musi być Orlen ale ze względu na wiek auta nie chciałbym wydawać na olej niewiadomo jakiej kwoty.
Zobacz na PW 😉
i pamiętaj, że krótkie dystanse i niedogrzany silnik to domieszka paliwa w oleju. Wiec zawsze mieć lepiej lekką rezerwę na HTHS i lepkości w 100C.
 
i pamiętaj, że krótkie dystanse i niedogrzany silnik to domieszka paliwa w oleju
Masz na to dowody przy K4M na pośrednim wtrysku?

Wiec zawsze mieć lepiej lekką rezerwę na HTHS i lepkości w 100C.
Niby dlaczego? Czy olej to tylko HTHS i lepkośc w 100 stopniach, a całą resztę w postaci formulacji można pominąć?

@gopiter jak spojrzysz na PW to wróć tutaj, bo chyba ktoś Ci źle chce doradzić na siłę poza tematem.
 
Uwielbiam takich jak Ty doszukujących się wszędzie spisku i uważających swoje zdanie za jedyne słuszne :p
Olej to nie tylko HTHS i lepkość w 100 C, ale tych K4M eksploatowałem swojego czasu dziesiątki sztuk. W wersji z Megane I lift i tej z Megane II oraz kilka sztuk w Clio II. Co więcej - będę prawdopodobnie szukał lada dzień Megane III z tym silnikiem dla żony, w miejsce Clio III z silnikiem D4FT. Wiem też jak pięknie śmierdzi nieodparowanym paliwem olej z tego silnika, jeżdżonego na krótkich dystansach, w mieście i w chłodne dni. Wystarczy czasem trochę używanego oleju i powąchać go. Nie jest to laboratorium, ale benzynę i ON w oleju czuje od razu.

Co do "szkodliwej" Twoim zdaniem propozycji to podesłałem Koledze link do sklepu, gdzie obecnie może kupić 5L Totala Energy 0W40 po 125 zł. Takiego jak ten ze zdjęcia z mojej piwnicy (ostatni mój zakup w tym samym sklepie):



Nie mogę tego zrobić tu, by nie uprawiać reklamy. Czy uważasz go za złą opcję dla tego silnika, złą ofertę cenową albo ogólnie, że to zły olej?
Jeśli tak, to cytując Ciebie - "masz na to dowody"? ;)
Pozdrawiam i uwierz, że nie wszyscy mają tu niecne zamiary :)

Oprócz tego Totala możesz śmiało lać Elfa 900 FT 0W30, Mobila 1 0W40 FS, Shella HU 0W40 SN + lub SP.

Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika
 
Last edited:
Wiem też jak pięknie śmierdzi nieodparowanym paliwem olej z tego silnika, jeżdżonego na krótkich dystansach, w mieście i w chłodne dni. Wystarczy czasem trochę używanego oleju i powąchać go. Nie jest to laboratorium, ale benzynę i ON w oleju czuje od razu.
Super, robiłeś analizę oleju przepracowanego, żeby stwierdzić,m że na pewno jest tej benzyny tyle, że przekroczona została dawka zapewniająca bezpieczną eksploatację? Bo to, że śmierdzi, to tam pół biedy, benzyna nawet w małych ilościach ma intensywny zapach. Cała formulacja jest konstruowana z uwzględnieniem zapasu rozcieńczania paliwem. Jeśli mamy tego paliwa w oleju za dużo, trzeba usunąć przyczynę problemu, czyli możliwe, że coś złego dzieje się z którymś wtryskiwaczem [skrajnie rzadkie przypadki]. Natomiast wąchanie oleju, czy bagnetu to nie zawsze jest dobra, naukowa metoda :p

Konkludując - nie ma potrzeby mieć wyższego HTHS za wszelką cenę, a tym bardziej lepkości w 100 stopniach, bo to tylko wierzchołek góry lodowej.

@gopiter Możesz pójść w stronę 0W30, dodatkowo nie musisz stosować olejów A3/B4.
 
Rzeczywiście ten Total fajnie cenowo wychodzi i kiepskim olejem raczej nie jest - wezmę go pod uwagę. Zastanawiam się jeszcze czemu polecacie oleje 0w... Czy chodzi tylko o to, że zimny olej szybciej dotrze tam gdzie powinien, czy są jeszcze inne plusy tej lepkości? @Zielony34 jeśli nie muszę trzymać się A3/B4 to czym się kierować przy wyborze oleju do tego silnika?
 
Dlaczego 0W? Bo można 🙂.
Często są to oleje częściowo z do niedawna magicznym PAO które obecnie jest deprecjonowane zwłaszcza przez forumowych prześmiewców.

Można się ponoć kierować zawartością kauri-butanolu i stężeniu N 😉
Każdy wybiera swoje kryteria doboru. Każdy wybór, każde kryteria da się skrytykować. Po prostu trzeba coś wybrać bo najlepszy olej to ten często zmieniany 🙂
 
Last edited:
@Zielony34, dobrze napisane - wymiana termiczna!

Jeżeli w jednostce czasu przepłynie więcej oleju, znaczy to, że więcej ciepła odbierze z danego węzła.
Przewodność i pojemność cieplna olejów o różnych lepkościach i bazach zapewne znacząco się nie różni.
 
Cała formulacja jest konstruowana z uwzględnieniem zapasu rozcieńczania paliwem. Jeśli mamy tego paliwa w oleju za dużo, trzeba usunąć przyczynę problemu, czyli możliwe, że coś złego dzieje się z którymś wtryskiwaczem [skrajnie rzadkie przypadki]. Natomiast wąchanie oleju, czy bagnetu to nie zawsze jest dobra, naukowa metoda :p
Problemem jest najczęściej niedogrzany silnik i krótkie dystanse. Wystarczy by taki rozrzedzony olej, wymieniany w trybie LL, zjadł Ci w pierwszej kolejności wałki rozrządu i pozostawił piękny "brokat" w misce olejowej. Szczególnie jak po miesiącu jazdy miejskiej w zimie od słupka do słupka, puścisz się na autostradę. Do tego nie są potrzebne analizy laboratoryjne by zobaczyć efekt.


Co do nadmiernie wysokiego HTHS, czy też lepkości wysokotemperaturowej - napisałem wcześniej, że "dobrze mieć rezerwę" a nie wybierać olej o konsystencji miodu na krótkie trasy. Zaproponowany przeze mnie Total 0W40 mieści się w dolnym przedziale lepkości dla tej klasy, bliżej mu raczej 0W30. Nie znam wyników testu MRV, ale patrząc na skład (zdecydowana większość PAO) nie powinno być źle.
Więc podsumowując - to Twoim zdaniem dobra czy zła propozycja dla K4M przy cenie 125 zł/5?

Na prośbę założyciela wątku:


Czyli olej nie jest leżakiem i wyprodukowany we Francji.
 
Last edited:
wymieniany w trybie LL
Słowo klucz.
Total 0W40 mieści się w dolnym przedziale lepkości dla tej klasy
To nie ma żadnego znaczenia.
bliżej mu raczej 0W30
To również. Konkretne SAE to konkretne SAE, tyle. Oleje mają różne bazy i pakiety dodatków, sugerowanie się jakimiś "granicami" nie ma żadnego sensu. Każdy olej może się inaczej zachować w zależności od danego silnika.
(zdecydowana większość PAO) nie powinno być źle.
A jaką masz gwarancję, że poprawnie skonstruowany olej na HC sobie nie poradzi? Po co mu PAO?
Więc podsumowując - to Twoim zdaniem dobra czy zła propozycja
Może być, olej jak olej, to, że ma domieszkę PAO nie czyni z niego propozycji lepszej od innych.

Myślę, że zbyt powierzchownie podchodzisz do tematu, sugeruje uważniej czytać forum.
 
Wszędzie tam wg. Ciebie Total 0W40 jest ciekawą alternatywą, albo godny polecenia.
Nigdzie nie napisałem, że to zły olej. Gdzie stwierdziłem, że kategorycznie zabraniam go stosować, albo, że jest złym wyborem? Robisz off top, bo brak ci argumentów.
 
Nie to jak "wzmak waży XX kg i miażdży wszystko co nowe w przedziale do xxxxxxxx zł" :)
Słuchałeś kiedyś np. dobrze ustawionego zestawu Telefunken TLX 33 Pro + Tekefunken 3000 TRX + CD z lat 85-90? Chyba nie.
 
Back
Top