• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Renault Latitude 3.0dCi V9X

nissanoo0

Nowy użytkownik
Samochód
Renault Latitude / Renault Wind
Marka samochodu
Renault
Budżet/ile litrów
350 za 5l
Styl jazdy
Silnik
3.0 dCi V9X
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W3/40 RN720
Jaki olej masz obecnie
-
witam, szukam 7l oleju silnikowego do 3.0dCi V9X (nie mylić z poprzednią generacją która miała dużo wad) głównie na trasy i trochę miasta, prędkości przelotowe 180-220kmh.

Instrukcja wskazuje na RN720 ale nie znalazłem tej specyfikacji z w40
 
Wg mnie masz dwie możliwości. Zachowując zalecaną normę RN720 pytasz @wlyszkow o stosowny dodatek do oleju gdyż w tej normie występują tylko oleje 5W30 na poczciwej będzie HC.

Jeśli marzy Ci się SAE 40 to chyba coś z 0W40 C3 np Mobil1 ESP X3 byłby tu sensownym rozwiązaniem.
 
ale nie znalazłem tej specyfikacji z w40
a po co Ci SAE 40? 30 wystarczy w zupełności. RN720 to po prostu C4. Jeśli nie masz poboru oleju, to może być i C3.
 
Ja polecę ze swojej strony olej, który ja mam obecnie w dCi czyli Shell Helix Ultra Professional AR-L 5W30 RN0720. Jak ma być taniej to może Eurol Actence 5W30, a jak najtaniej i dobrze to nasz Orlen C4.
 
Tak, AR-L to fajny olej i często przy okazji DCi też go polecałem.
 
AR-L fajny jak większość Shell-a ale cenowo od Orlenu jest dużo droższy (jakieś 70-80%). Orlen obecnie cenowo bardzo korzystnie wychodzi i taniej to już tylko Starline czy Revline. Eurola można jeszcze dostać taniej niż Elfa. Przy takich prędkościach przelotowych olej dostaje bardziej w 4 litery i bym zdecydowanie skrócił interwał.
 
Moja opinia jest taka. Jeśli zależy Ci na spełnieniu normy wymaganej przez producenta tzn. RN0720 / C4, to lałbym Elfa Evolution Full-Tech 5W-30. Długo się zastanawiałem i analizowałem, co wlać do swojej Laluni 2.0 dCi i w oparciu o dostępne analizy ten olej wypadł najlepiej: częściowo baza PAO, zawiera estry, jest wzbogacony molibdenem i borem, ma jak na tą klasę wysoki TBN. Cena też nie jest wygórowana w porównaniu do odpowiedników. Jeśli natomiast myślisz też o C3, to dobrym wyborem byłby Mobil 1 ESP 5W-30. Nie upierałbym się na olej o lepkości XW-40, ponieważ w obu tych klasach C3 i C4 wymóg lepkości HTHS jest taki sam > 3,5 mPa*s. Platinum C4 też ma bardzo dobre parametry i jest chyba najbardziej korzystny cenowo.
 
częściowo baza PAO, zawiera estry, jest wzbogacony molibdenem i borem, ma jak na tą klasę wysoki TBN.
To nie ma kompletnie znaczenia. Dowolne C4\C3 i tyle. Zresztą RN720 to C4 i nic więcej. Tej normy nawet nie było przed bodajże 2007r i te same silniki w Lagunie II miały zalecenie C3. Naszukales się oleju pod bez sensowne parametry, zamiast najpierw poszukać info odnośnie tego, co masz pod maska.
 
To nie ma kompletnie znaczenia. Dowolne C4\C3 i tyle. Zresztą RN720 to C4 i nic więcej. Tej normy nawet nie było przed bodajże 2007r i te same silniki w Lagunie II miały zalecenie C3. Naszukales się oleju pod bez sensowne parametry, zamiast najpierw poszukać info odnośnie tego, co masz pod maska.
Tak jak wyżej napisałem osobiście skupiłem się na zaleceniach producenta, auto mam wyprodukowane sporo po 2007 roku. wybrany przeze mnie Elf spełnia C4 i poziom C3. Też przecież napisałem jako alternatywę C3, chociaż ta norma dopuszcza większą zawartość popiołów (<0.8%), a C4 max. 0,5%.
Post automatically merged:

Skąd masz te dane? :)
Załączam analizy z dwóch laboratoriów. Na PAO POŚREDNIO wskazują temperatura płynięcia (-46 stopni) i równocześnie zapłonu > 240 stopni. Zawartość estrów pokazuje parametr utleniania, bez estrów < 12, ten ma >31.
 

Attachments

  • TDS_ELF_EVOLUTION-FULL-TECH-FE-5W-30_BUZ_201602_PL_POL.pdf
    421,9 KB · Odwiedzin: 50
  • Elf Evolution Full- Tech FE 5W-30_analiza laboratoryjna.jpg
    Elf Evolution Full- Tech FE 5W-30_analiza laboratoryjna.jpg
    853,2 KB · Odwiedzin: 52
  • Elf Solaris 5W-30_analiza laboratoryjna OilClub.ru.jpg
    Elf Solaris 5W-30_analiza laboratoryjna OilClub.ru.jpg
    15,6 KB · Odwiedzin: 80
Last edited:
@Piter77, bdb, że zadałeś sobie trud przeanalizowania oleju, ale nie z każdym wnioskiem mogę się zgodzić.
Temperaturę płynięcie można uzyskać dodatkiem deprasantów (PPD). Temperatura zapłonu też nie świadczy, nawet pośrednio o zastosowaniu PAO - Youbase 6cSt ma 240C, a to najzwyklejszy HC:
1667114592034.png
1667114616762.png

Estry - OK, może coś tam ich być, ale nie wiadomo, czy to POE, czy utlenienie pochodzi z jakiegoś dodatku, w którego skład wchodzi związek wykazujący wysokie utlenienie.
Reasumując - dla mnie olej OK.
Natomiast ciągle się zastanawiam, jakie korzyści przynosi niski poziom SA dla dpf?
(na pewno zaletą jest niski poziom Ca)
 
Po to są takie fora, żeby nawet nie do końca się zgadzając wymieniać się poglądami, szanuję to ;)
Z przeanalizowaniu większości olejów RN0720 Elf właśnie wypadł dla mnie najkorzystniej.

Pozdrawiam serdecznie.
 
Last edited by a moderator:
Wybaczcie, że nie w temacie oleju, ale jako że lubię nietuzinkowe/mniej znane samochody, to wygooglowałem tego Renault i myślę, że wierniejsze połączenie 3ej Laguny, Passata CC i Toyoty Camry już nigdy nie powstanie.
 
@Piter77, problem polega na tym, że takie analizy niewiele mówią o tzw "jakości oleju".
Temperatura zapłonu to jeden z bardziej niestabilnych parametrów olejów i może się znacznie wahać w zależności od partii.
Nie wiemy, jak zachowują się modyfikatory lepkości i olej może mocno tracić na lepkości w wyniku ścinania oraz może się z niego zrobić 10W. To samo dotyczy PPD.
Dalej, producent dodał znaczną ilość Mo - nie wiemy jakiego rodzaju.
Związki tego pierwiastka oprócz działania przeciwzużyciowego, tworzą "osady", np "zaklejające" pierścienie.
Bezpieczna ilość to max 200ppm.
Przeciwutleniacze - brak informacji o ich zastosowaniu.
Wszystkie powyższe są nam niewiadome, a odpowiadają za utrzymywanie parametrów w trakcie eksploatacji oleju.
 
Oczywiście masz rację, dlatego wymiana oleju takiego czy innego następuje po 10 kkm lub raz w roku ;)
Niestety tylko takie analizy są dostępne, nie znalazłem innych bardziej szczegółowych, więc swój wybór oparłem o to, co udało się wyszukać.

  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.
 
@Piter77 normę możesz śmiało odpuścić, nie jest ci do niczego potrzebna.
 
Back
Top