• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Saab 93 2.8 T v6 B284R

Merc030

Użytkownik
Samochód
MB S400 hybrid
Marka samochodu
Saab 9-3
Budżet/ile litrów
300/6 l.
Styl jazdy
Silnik
2.8 v6 B284R
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Eeeee... pewnie GM dexos 2
Jaki olej masz obecnie
GM dexos 1 gen.2
Witam Wszystkich :)
Obecnie latam na GM dexos 1 gen. 2 z Metaltec. Auto zasilane jest LPG a przebieg miasto trasa kształtuje się na poziomie 40/60. Obecny licznik przebiegu wskazuje poniżej 200 tys.
Interwał wymiany oliwy 10 max 12 tys. (3 raz z rzędu).
Pytanie do znawców tematu....
Co dalej ?!.... czy mam ew. zastosować płukanki interwałowe... Czy przyjść na inny tryb. Co sądzicie o zastosowanym oleju i tego rodzaju mieszanki. Wszelkie uwagi i sugestie mile widziane. Pozdrawiam Wszystkich i dziękuję.
 
Te silniki wymagają oleju GM dexos 2 i pod takim kątem bym szukał czy to Mobila, Castrola, Millersa, Shella.
 
Meguin Super Leichtlauf 5W40 \ Driver 0W40
Shell Helix Ultra 5W40\0W40
Aral Supertronic 0W40

Płukanka postojowa co zmianę oleju i interwały 10 tysięcy. Tyle.

skupiałem się na ograniczeniu tarcia
Ale jakiego tarcia? Nie masz w silniku żadnego tarcia.
 
Dziękuję za informacje:)
Jaką najlepiej wg. Ciebie postojówkę zastosować?!
No i ... Czy ew. wskazany będzie jakiś dodatek do oleju?! Autko śmiga na LPG
 
Last edited:
@Merc030, co masz w instrukcji samochodu wpisane odnośnie oleju (jakość i lepkość)?
Bo do silnika produkcji Opla z tamtych lat nijak mi nie pasuje Dexos2, a tym bardziej D1g2 (to norma z 2015r, weszła powszechnie w 2018r).
Mi tutaj pasuje "klasyczny full saps" o lepkości 5w40. Propozycje podał @Zielony34 (Meguin, Shell i wiele innych).
 
Ale jakiego tarcia? Nie masz w silniku żadnego tarcia.
Od kiedy w silnikach nie ma tarcia?

Czy A3/B4, czy C3 - ani na jednym, ani na drugim silnik nie wybuchnie. W 2010 weszło Dexos2 i Opel niczego innego nie zalecał do tych silników.

Dex1 gen.2 to oleje o zauważalnie innych parametrach do nowszych konstrukcji

Z mojego doświadczenia na RockOil Synthesis 4 Sport 5W40 miałem niższe temperatury oleju niż na Motulu X-Clean 5W40.
Minimalnie niższe temperatury będą jeszcze przy dodatku do oleju typu Archoil 9100, lub 9200v2. W Saabie takiego problemu z termiką nie ma, a jedyne konkretne rozwiązanie to izolacja turbo/kolektórów, wydechu.
 
@Merc030, co masz w instrukcji samochodu wpisane odnośnie oleju (jakość i lepkość)?
Bo do silnika produkcji Opla z tamtych lat nijak mi nie pasuje Dexos2, a tym bardziej D1g2 (to norma z 2015r, weszła powszechnie w 2018r).
Mi tutaj pasuje "klasyczny full saps" o lepkości 5w40. Propozycje podał @Zielony34 (Meguin, Shell i wiele innych).
Zgadza się wszystko lecz wg. mnie producent normalnie zapomniał o starych jednostkach napędowych i poszedł w aprobaty nowoczesnych jednostek typu 1.4 T

Trzeba pamiętać o tym że każda aprobatą na karcie olejowej to koszt rzędu hmmm.. +- 300 tyś ojro 🤫
 
Last edited:
Od kiedy w silnikach nie ma tarcia?

Czy A3/B4, czy C3 - ani na jednym, ani na drugim silnik nie wybuchnie. W 2010 weszło Dexos2 i Opel niczego innego nie zalecał do tych silników.

Dex1 gen.2 to oleje o zauważalnie innych parametrach do nowszych konstrukcji

Z mojego doświadczenia na RockOil Synthesis 4 Sport 5W40 miałem niższe temperatury oleju niż na Motulu X-Clean 5W40.
Minimalnie niższe temperatury będą jeszcze przy dodatku do oleju typu Archoil 9100, lub 9200v2. W Saabie takiego problemu z termiką nie ma, a jedyne konkretne rozwiązanie to izolacja turbo/kolektórów, wydechu.
Gepardzie_G zatem nadal lać GM dexos 1 gen. 2 czy zastosować inny?!
Post automatically merged:

Sama eee... Wikipedia podaje że to nowoczesna jednostka GM a nie jakiegoś tam Opla ;-)😉🤭🤪🤣🤣🤣
 
Last edited:
@SACZI Jeżeli dobrze kojarzę, to do tego silnika Saab zalecał sztywno 0W30 lub 0W40 z normą GM-LL-A-025, a ta, wraz z GM-LL-B-025, zostały zastąpione normą Dexos2.
 
@Zielony34 to wytłumacz mi skąd biorą się opiłki metalu w oleju, filtrze skoro według Ciebie nie ma tarcia w silniku spalinowym :)

Gepardzie_G zatem nadal lać GM dexos 1 gen. 2 czy zastosować inny?!
Zastosuj inny. Teoretycznie Dexos2, ale praktycznie oleje A3/B4 też mogą być - tutaj są zdania podzielone i nie da się określić jednoznacznie co lepsze. Wymienione Meguin Super Leichtlauf 5W40, Shell Helix Ultra 5W40\0W40, czy Aral Supertronic 0W40 dadzą radę. Z normą Dexos2 jest jeszcze Havoline Ultra S 5W40, czy Motul X-Clean 5w40. Sam jeżdżę na Rock Oil-u, jednak przez brexit mocno podrożał i na dzień dzisiejszy celowałbym raczej w Mobil1 ESP X3 0W40 tylko z pewnego źródła by nie trafić na podróbę. Najważniejsze tutaj to wymiana co 10tys km i mimo wszystko lepiej celować w lepkości 40 aniżeli 30

Sama eee... Wikipedia podaje że to nowoczesna jednostka GM a nie jakiegoś tam Opla ;-)😉🤭🤪🤣🤣🤣

GM od razu brzmi dumniej 😅
 
to wytłumacz mi skąd biorą się opiłki metalu
W żadnym jeszcze nie miałem. Jeśli masz opiłki w filtrze, to radzę się zainteresować stanem pompy oleju, zamiast wypisywać glupoty, że w silniku dochodzi do tarć i wali opiłkami. Po to masz właśnie olej.
 
@Zielony34 jakbym się nie chciał z Tobą zgodzić, tak jednak do końca nie masz racji. Jednak w każdym silniku dochodzi do zużycia pierścieni, gładzi cylindrów, panewek, są silniki, w których wycierają się wałki rozrządu, czy czopy wałów korbowych. W praktycznie każdej analizie UOA, w mniejszej, czy większej ilości, ale zawsze występują pierwiastki zużyciowe, gdyby w silniku tarcia nie było, ten by się nie zużywał, a jednak z czasem dochodzi do wyeksploatowania każdej jednostki napędowej.
 
@Zielony34 - trochę popłynąłeś z tym brakiem tarcia. W silniku jest kupa punktów tarcia i to różnego rodzaju. Oleje są po to aby minimalizować tarcie przez smarowanie tych punktów (ale nigdy go w 100% nie eliminuje). Jeżeli ma się odpowiedni olej w dobrej kondycji to tarcie jest pomijalne, jeżeli nie to zaczyna być coraz gorzej, stąd metale w UOA.
 
Wiesz, mnie tu nie chodzi o to, że 30 lat od wyjazdu z fabryki nic się nie ściera. Wiem, że materiał tez ma swoje granice i tak, dochodzi do zużycia, ale nie zatrzymamy tego olejem, bo jest to w pewny sposób obliczone. Tutaj po prostu pachniało mi oglądaniem pewnych "testów" i na tej podstawie wyolbrzymianie problemu.
Post automatically merged:

Jeżeli ma się odpowiedni olej w dobrej kondycji to tarcie jest pomijalne, jeżeli nie to zaczyna być coraz gorzej, stąd metale w UOA.
No, ale o to mi chodzi. Nie wyolbrzymiajmy problemu i nie róbmy z tego argumentu. Jak ktoś zaniedba interwały, to żaden olej nie pomoże.
 
Back
Top