• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Seat Arona 1.5 TSI 150KM, rocznik 2019

olejto

Użytkownik
Samochód
Seat Arona 1.5TSI 150KM
Marka samochodu
Seat Arona
Budżet/ile litrów
potrzebuję 4,3L, więc bańka 5L. Cena oleju do 400zł za 5L.
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 TSI, 150KM
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
około 200ml przy prędkościach autostradowych, nic przy jeździe w koło komina.
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW508/509, dopuszcza również VW504/507
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly toptec 4200
Cześć. Im więcej czytam, tym mniej wiem.
Auto to Seat Arona z silnikiem 1.5TSI, 150KM. Rok produkcji 2019. Przebieg aktualnie 57.000km.
Producent zaleca olej z normą VW508/509, oraz dopuszcza też oleje z normą VW 504/507.

Samochód kupiłem 7000km temu i wtedy wymieniłem olej na Liqui Moly toptec 4200, 5w30 z normą VW504/507. Nie wiem, i nie mam możliwości dowiedzieć się, na czym jeździł wcześniej.

Auto używane przez cały rok do dojazdów do pracy - 6km w jedną stronę i po pracy do sklepu. Średnio dziennie jest to łącznie 15km.
W weekend czasami jakaś wycieczka, powiedzmy co drugi weekend 200km łącznie.
3-4 razy w roku trasa 900km w jedną stronę - cały czas autostrada, prędkość 120kmh na tempomacie, temperatura obecnego oleju podczas takiej trasy to okolice 100-103 stopnie Celsjusza przy temperaturze otoczenia ~5st.
Szacowany przebieg roczny to około 20-25.000km.

Olej i filtr oleju wymieniać planuję co 10.000km.

Moje pytanie jest następujące:
Lać teraz olej z normą VW504/507 o lepkości 0w30, przykładowo:
Eurol Syntence FS 0w30,
Millers XF Premium C3 0w30,

Czy iść w stronę VW508/509 z 0w20, przykładowo:
Eurol Syntence LV 0w20,
Millers XF Premium C5 0w20.

W którą stronę byście poszli - 0w30, czy 0w20 i wtedy jaki konkretnie olej polecacie?
 
Zostałbym przy 5W30 i poszedł w Orlen Max Expert V. Względnie tani (nawet pomimo, że musiałbyś kupić 4+1L) i dobrze wypadający w analizach olej. Moim zdaniem przy normalnej jeździe i częstotliwości zmiany, którą zamierzasz stosować nie ma sensu celować w top of the top.
 
Dla jednych ma dla innych nie ma. Wszystko ma swoje plusy i minusy. A do tego czy ma to instony wpływ na eksploatację nie sposób ocenić po za laboratorium
 
@olejto nie skupiałem się na SAE, bardziej na konkretnym produkcie. Orlen posiada aprobaty od VW, jest względnie tani, szeroko dostępny, raczej nie ma obaw o podróbki i jak wspominałem dobrze wypada w analizach. Ludzie zalewają go do TSI, nie znalazłem do tej pory krytycznych uwag.
Jak bardzo chcesz 0w30 to oczywiście nie ma problemu, np OEM VW jest polecany. Obecnie mam go zalanego i zrobione na nim blisko 10k (sam zrobiłem 2300, reszta to dzieło poprzedniego właściciela). Po takim przelocie w obecnych warunkach pogodowych trzyma 99-101 stopni przy prędkości 140 km/h.
Wymiana czeka mnie za nieco ponad tydzień, po prześledzeniu forów (mam tutaj swój wątek), opinii itd. zdecydowałem się na Max Expert V.
 
Przy takim profilu eksploatacji - przewaga krótkich tras, brak długotrwałej jazdy z prędkościami >= 150 km/h, wymiana co 10000 km - szedłbym w 0w20, bo producent taki zaleca i pod taki był projektowany silnik, a z użycia 0/5w30 raczej nie będzie korzyści. Co do marki, to ja bym szedł albo w Orlen LL 0w20 (bo polski), albo w Eurola LV / Mobil 1 ESP x2 (bo PAO). Też mam 1.5 TSI, ale póki co mam jeszcze olej z pierwszego zalania, bo zdążyłem dopiero przejechać 3500 km.
 
@strudz dobrze wiemy, że nowe normy robione są pod ekologię a nie dlatego że spełniający je olej wydłuży żywot silnika. Korzyść z użycia 0 lub 5W30 będzie na pewno finansowa, bo są znacznie tańsze niż 0W20. Autor będzie wymieniał oliwę minimum 2x w roku.
 
Na 100% instrukcja/serwisowka dopuszcza olej 0W30 504/507 przy zalecanym 0W20 508/509 ?
Z sae i normami można eksperymentować jak nie zależy komuś na gwarancji.
 
Tak, teraz jeszcze sprawdziłem.
Olej z normą VW508 lub VW504 z adnotacją:
Zastosowanie oleju silnikowego zgodnego ze specyfikacją VW 504 00 zamiast VW 508 00 może nieznacznie zwiększyć emisję spalin.

Poczytałem jeszcze i zdecydowałem. Kolejny olej to 0w20, czyli taki z normą VW508.
Na ten moment skłaniam się ku:
Eurol Syntence LV 0w20.

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi :)
 
Tak, na 100%. VW "od zawsze" wpisuje do instrukcji 2 oleje spełniające różne wymagania.
Tu jest kolejny watek, gdzie OP chcą zmieniać zalecenia producenta, bo cos im się wydaje.

Sposób eksploatacji jednoznacznie wskazuje na 508/509 i 2 wymiany oleju rocznie.
 
Last edited:
Instrukcja instrukcją, 2019 to już po gwarancji. Kto uważa, że lepszy będzie olej z normą 504, ma na to argumenty to niech taki poleca. To samo dotyczy normy 508. A można przecież też olać normy zastosowac np amsa SS czy jakiś inny - na koniec olej wybiera założyciel wątku.
 
A żeby wszystkich pogodzić to można zastosować olej 0w30 w normie 504, ale poszukać takiego, który ma najniższe lepkości. Będzie akurat złoty środek. Ja bym zrobił tak. Do tego płukanka przy każdej wymianie oleju. Można pokusić się i dolanie Archoila 9100 lub 9200v2.
 
Back
Top