• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Seat Arona 1.5 TSI 150KM, rocznik 2019

olejto

Użytkownik
Samochód
Seat Arona 1.5TSI 150KM
Marka samochodu
Seat Arona
Budżet/ile litrów
potrzebuję 4,3L, więc bańka 5L. Cena oleju do 400zł za 5L.
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 TSI, 150KM
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
około 200ml przy prędkościach autostradowych, nic przy jeździe w koło komina.
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW508/509, dopuszcza również VW504/507
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly toptec 4200
Cześć. Im więcej czytam, tym mniej wiem.
Auto to Seat Arona z silnikiem 1.5TSI, 150KM. Rok produkcji 2019. Przebieg aktualnie 57.000km.
Producent zaleca olej z normą VW508/509, oraz dopuszcza też oleje z normą VW 504/507.

Samochód kupiłem 7000km temu i wtedy wymieniłem olej na Liqui Moly toptec 4200, 5w30 z normą VW504/507. Nie wiem, i nie mam możliwości dowiedzieć się, na czym jeździł wcześniej.

Auto używane przez cały rok do dojazdów do pracy - 6km w jedną stronę i po pracy do sklepu. Średnio dziennie jest to łącznie 15km.
W weekend czasami jakaś wycieczka, powiedzmy co drugi weekend 200km łącznie.
3-4 razy w roku trasa 900km w jedną stronę - cały czas autostrada, prędkość 120kmh na tempomacie, temperatura obecnego oleju podczas takiej trasy to okolice 100-103 stopnie Celsjusza przy temperaturze otoczenia ~5st.
Szacowany przebieg roczny to około 20-25.000km.

Olej i filtr oleju wymieniać planuję co 10.000km.

Moje pytanie jest następujące:
Lać teraz olej z normą VW504/507 o lepkości 0w30, przykładowo:
Eurol Syntence FS 0w30,
Millers XF Premium C3 0w30,

Czy iść w stronę VW508/509 z 0w20, przykładowo:
Eurol Syntence LV 0w20,
Millers XF Premium C5 0w20.

W którą stronę byście poszli - 0w30, czy 0w20 i wtedy jaki konkretnie olej polecacie?
 
Ja bym wrócił do zalecen producenta, czyli do oleju o lepkosci 0W20, z uwagi na Twój tryb użytkowania auta, czyli głownie miasto. Na poczatek bym zastosował oryginalny olej V,W czyli Shell. Przed zalaniem obowiązkowa płukanka, z tańszych Xado Vita flush, a z droższych Archoil AR 2820.
 
Czy dodając płukankę Archoil AR2820 mogę ją zastosować tak:
Rozgrzać silnik, dolać preparat, odczekać 10-20 minut i przejechać kilka kilometrów z obrotami do maksymalnie kilku kilometrów?
 
Last edited:
Pozwolę sobie odświeżyć mój temat.
Na obecnym Liqui Moly toptec 4200, 5w30 z normą VW504/507, dobijam już do 8000.
Teraz będę miał trasę 1000km i na miejscu zmienię olej.

Olej który już na mnie czeka to Eurol SYNTENCE LV 0W-20 z normą vw508/509.

Pytanie - czy przy tego typu zmianie warto 200km od miejsca docelowego wlać płukankę Liqui Moly 5200? Innej na miejscu już nie dostanę, tylko tą.

Co byście zrobili?
Płukać na te ostatnie 200km trasy, czy zostawić jak jest i po prostu wymienić bez płukanki?
 
ja bym zastosował tą płukankę na te 200 ostatnich km. Jest okazja przejechać się na niej cały dystans ciągiem po trasie a nie po mieście na kilka/naście razy.
 
Pełne obroty to znaczy jakie? Tuż przed granicą odcięcia? Powyżej 5 tys.? Wg. Mnie prędkość nie ma tutaj znaczenia, bo nawet przy prędkości autostradowej - przepisowej, obroty nie przekroczą w benzynie 3500.
Wg.mnie chodzi tu raczej o to zeby nie deptać na gaz i kręcić do konca obrotomierza od świateł do świateł. Tak wiec na spokojnie w trasie przy normalnej jezdzie mozna zastosowac.
 
Pełne obroty to znaczy jakie?
Może takie?

Aplikacja​

Do silników o pojemności oleju do 5 l wystarczy puszka 300 ml. Po dodaniu przejedź jak zwykle około 200 km, unikając pracy na pełnym gazie. Następnie wymień olej silnikowy i filtr oleju.

Cytat z automatycznie przetlumaczonej strony liquimoly.de
 
Więc dzisiaj zrobiłem jak było zaplanowane - trasa, na ostatnie 180km wlałem płukankę LM5200, po dojechaniu na miejsce musiałem się jeszcze trochę pokręcić po mieście - łącznie z tą plukanką zrobiłem około 220km.
Zostało mi około 500ml tego oleju Liqui Moly Toptec 4200, na którym dotychczas jeździłem - wlałem go do silnika, bo w sumie nie miałbym z nim co zrobić - przejechałem 5km, około 20 minut był odpalony silnik, wszystko zostało zlane.

Zalany Eurol Syntence LV 0W20, nowy filtr Mann i tak planuje na kolejne 8-10 tysięcy kilometrów zostawić.

Podczas jazdy z zalaną płukanką nie zaobserwowałem żadnej różnicy w pracy silnika.
Podczas zmiany oleju nie widzę żadnej różnicy w pracy silnika, ale jestem zadowolony, że być może zrobiłem coś dobrego dla swojego auta.

Dzięki wszystkim za dotychczasowe porady. W razie jak coś będę kombinować, to będę się tutaj wpisywać.
 
Czyli jednak te nowe TSI biorą olej. Rób takie interwały jakie robiłeś. I płukanki też. Istnieje jeszcze możliwość, że po zmianie klasy lepkości ma zalecana przez producenta przestanie go wciągać na autostradzie przy takich prędkościach jakimi jeździsz.
 
Być może się źle wyraziłem - po dolaniu płukanki już było bardzo delikatnie ponad stan, po dolaniu resztki oleju, tuż przed wymianą było sporo ponad stan.

Pobór jaki zaobserwowałem był marginalny - być może 200, czy 400ml na interwał 8000km, ale zdarzało mi się też jechać z prędkością 210kmh na Autobahnie przez odcinek 150km.

Teraz się bardziej przyłożę do sprawdzenia, czy on coś bierze, czy nie.
W przyszłym tygodniu znowu trasa 1000km, więc sprawdzę.
 
Back
Top