• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Selektol D-6W SAE 20W

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
SELEKTOL D-6W SAE 20W

Analiza ufundowana przez: @STREAM-HD , @Jacek Cz , @Noel , @jerseyAdmin , @ozzy1979 , @sprajt2, @CallMeDezy oraz anonimowych. Serdecznie dziękujemy.

selektol-pierwiastki.jpg


Opis:
Typowy olej starego typu. Wysoka lepkość w 100 stopniach Celsiusza, wykraczająca znacznie poza normy SAE J300 dla lepkości 20 (jednak w normie dla 20W - 5,6>) - prawdopodobnie zawdzięczana kiepskiej kontroli jakości. Pakiet dodatków praktycznie już niespotykany, głównie ze względu na zawartość baru (związki tego pierwiastka są trujące i zakazane na wielu rynkach) oraz sód który nieczęsto pojawia się w normalnych olejach. Jeden i drugi pełnią głównie rolę detergentu.

Zdjęcie opakowania:
20221102_160402.jpg

Mrożenie:
selektol-cieply.jpg selekto-zimny.jpg
 
Jak się doprawi chińskim nanoprochem MoS2 to będzie wypas. KV100 = 10 cSt? Na zimę doskonały. :p Energooszczędny. :p Full Saps pełną gębą, znaczy bańką. :p
Thx za analizę.
PS. Parametry lepkościowe KV40/100 lepsze od "Szela" U 5W30 (67/12.2). Biere i leje do Golfa i Dzipa. Piszę do złomnika czy ma jeszcze. :p
 
Last edited:
Zwróciłbym jeszcze uwagę na wysoką wartość dla utleniania - pewnie ze względu na przechowywanie, chociaż analiza Totala z lat 90 w innym wątku nie wykazała podwyższenia tego parametru względem współczesnych próbek z Polarisa, może był szczelniej zamknięty.

Nie bardzo rozumiem komentarz o podwyższonym KV100 - może ktoś bardziej obeznany mi wyjaśni. Z tabeli SAE J300 wynika, że min. 5,6 cSt, a próg maksymalny nie jest określony.
 
Last edited:
Być może czas zrobił swoje i lepkość się zwiększyła.
 
Poleżał w piwnicy i dobrze naciągnął
 
Wg Wiki wodorotlenek baru to substancja silnie zasadowa, TBN jednak skromny. Czy wiek oleju może mieć tu znaczenie?
 
20W to chyba olej monograde? VI 159 to sporo, spodziewałem się ledwo ponad 100.
 
@soszo - skąd pomysł, że używa się wodorotlenku baru? Najczęściej to ester kwasu sulfonowego.

Co do parametrów, zwłaszcza utlenienie to prawdopodobnie wiek. Butelki wtedy nie miały żadnego zabezpieczenia poza zwykłą nakrętką, w sumie można to porównać do oleju przechowywanego po otwarciu przez 20 albo więcej lat.
 
Może teraz zbadamy wersję 20W40? :p
PS. Na olx jest selektol special 20W40 ale w metalowych puszkach. Raczej nie miał więc kontaktu ze światem zewnętrznym...
 

Attachments

  • Screenshot_20221124_114442_pl.tablica.jpg
    Screenshot_20221124_114442_pl.tablica.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 159
Czekamy na mrożenie :)
Ja właśnie mrożę hipola GL-3
 
Wstawiłem mrożonki :) Na przejrzystości wiele nie stracił, mieliśmy gorsze oleje, chociaż fakty nigdy 20W. Lepkość także w miarę spoko, przelewał się w kieliszku jak dobre 5W-40.

@soszo - nie, no spoko. Byłem po prostu ciekaw skąd pomysł z wodorotlenkiem. Myślałem że masz jakieś informacje że się czegoś takiego używało.
 
@soszo, niedługo dam Ci poczytać... :)
 

Attachments

  • Screenshot_20221124_123852_pl.tablica.jpg
    Screenshot_20221124_123852_pl.tablica.jpg
    1014,6 KB · Odwiedzin: 131
Ten film był już linkowany na forum ale może nie wszyscy widzieli. Uważam, że można by go wręcz przypiąć do wątku wiedza podstawowa.

 
Czytajta i lejta. Mnie to przekonuje - wymiana nawet co 20 kkm. Ląg lajf pełną bańką. :p
 

Attachments

  • IMG_20221126_124110_edit_1795584331783817.jpg
    IMG_20221126_124110_edit_1795584331783817.jpg
    6 MB · Odwiedzin: 179
Last edited:
Można śmiało usunąć wszelkie wątki i tematy o olejach i ich doborze. Mamy w końcu olej doskonały. Tyle poszukiwań i rozważań, a był od dekad pod ręką.
 
No rozniosło się
 
Koniecznie trzeba dorwać wersję 15W40 Special Plus i analizę zrobić! :)
 
Back
Top