• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra 5W-30 A3/B4

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Analiza oleju Shell Helix Ultra 5W-30 A3/B4. Analizę ufundowali: @taurus, @jerseyAdmin, @cytrus1989, @Kevin88, @ayway, @Konjio oraz anonimowi darczyńcy. Wszystkim serdecznie dziękujemy.

shell-pierwiastki.jpg

shell-i2.jpg

shell-ir1.jpg


Shell Helix Ultra 5W-30

Specyfikacje i dopuszczenia
: ACEA A3/B4, API SL, SN

Spełnia wymagania: BMW LL-01, MB 229.5, VW 502/505, RN0700, RN 0710

1. Olej spełnia kryteria SAE 5W-30. Lepkości zarówno dla 40 jak i 100 stopni celsiusza są w górnym zakresie dla lepkości SAE 30 (9.3-12.5 mm2/s).

2. Indeks lepkości VI – ma typową wartość i mówi o nam stosunkowo niewielkich zmianach lepkości wraz ze zmianami temperatury.

3. Pakiet dodatków oparty o Molibden i Bor. Mo wraz z Fosforem i cynkiem to dodatki przeciwzużyciowe, Bor natomiast to dyspergator pomagający utrzymywać zanieczyszczenia w masie oleju. Proporcje Wapnia i Magnezu sugerują, sugerują, że olej może nie wywoływać zjawiska LSPI, co nie jest typowe dla olejów w klasie A3/B4. Olej oficjalnie nie posiada normy API SN Plus (zawiera test na występowanie LSPI), a producent dostosował pakiet dodatków do aktualnych wymagań rynkowych.

4. TBN jest wysoki, co umożliwi długotrwałe neutralizowanie kwaśnych produktów spalania. Przedkładać to się powinno na dłuższe interwały wymian oleju lub wyższą tolerancje na niższej jakości paliwo.

Podsumowanie: Jest to jeden z nielicznych olejów lepkości 5w30 i klasy jakości ACEA A3/B4. Pakiet dodatków dostosowany do współczesnych obciążonych silników, powinien zapobiegać występowaniu przedwczesnego, niekontrolowanego zapłonu mieszanki. Charakterystyka lepkościowa zawiera się w górnych widełkach dla SAE30, co zapewnić powinno wyższe zabezpieczenie silnika przed zużyciem.

Po 24 godzinach w zamrażalniku:

DSC_0813.JPG DSC_0814.JPG
 
Last edited:
Jak zwykle prosimy o opis.

Na pierwszy rzut oka analiza pokrywa się z rosyjską. Jak dla mnie wszystko mający pakiet szkoda, że nie robią takiej A5-tki
 
Tak analizy PL i RUS mają zbliżone wartości, pakiet dodatków zdecydowanie ten sam - czego tam nie ma, chyba tylko wolframu i tytanu zabrakło ;)
 
Bardzo ładnie, widać stabilność receptury i ochrona przede wszystkim. Ta fala na 722 nie za nisko?
 
FT-IR nie ma co opierać, ma typowe cechy w kilku obszarach jak VHVI.
 
Jeżeli to próbka jest z butelki ze zdjęcia od zbiórki , to naklejka pokazuje że GTL w środku - Pure Plus, bo Active Cleasing to było HC z tego co pamiętam.
Widmo pokazuje III gr.
 
TAN dość wysoko, ale TBN również wysoko 12 :D
Pakiet na bogatosci ;)
 
Widmo pokazuje III gr.
Wg analizy rosyjskiej na 722 jest 1.02, co również wskazuje na VHVI, a jednak opisują go jako GTL.
Olej ma pakiet dodatków zabezpieczający przed LSPI, co jest nietypowe dla A3/B4 ...
 
Specol Gold 5w40 A3/B4 też ma podobny pakiet....po prostu nowsza generacja olejów.
Odnośnie widma, w RUS wsparli się dodatkowo PP i PZ, zresztą to ich kolejne widmo GTL u nas pierwsze, poprzednie u nas były bez widma, być może to kwestia aparatury.
Odnośnie samego pakietu, olej jest z tych tańszych, więc dla tych co się boją płukanek i innych środków do wsparcia czyszczenia silnika, kupić tego Shella, bo z takim poziomem detergentów to tam nic więcej nie potrzeba ;)
 
Dorzuciłem opis.
 
Świetny pakiet. TBN z zapasem. Dobrze wiedzieć, ze jednak spełnia API SN. Nie dawno sprawdzałem na oficjalnej stronie i był tylko SL (przypuszczam, ze był bład w opisie). Może zastąpie nim Mobil 1 ESP 5W30. Nie odbiega zbyt dużo 😉
 
Na butelce jest API SL.
 
W klasie 5W30 dla API SN ten olej ma przekroczoną ilość fosfor/cynk. Ale spełnia częściowo API SN . (Meets the engine test requirements of API SN)
 
W sumie Ultra 5W30 i Ultra 5W40 chyba nie różnią się wiele? Biorąc pod uwagę, że Shell zrobił 5W30 w górnym zakresie a 5W40 w dolnym? Reszta też w sumie podobna?

Jedynie w 5W30 GTL jest dyskusyjne? W Ultra 5W40 bardziej widoczne?
 
A gdzie Ty bardziej widzisz to GTL w 5w40?
 
Wygląda naprawdę spoko ta oliwa, wreszcie 5w30 API: SN i A3/B4 (nie będą się czepiać w ASO) Przy kolejnej wymianie pójdzie chyba do mojego ASX'a.
 
Destylaty (FischerTropsch), frakcja ciężka, C18-50 – rozgałęzione (izo), cykliczne i liniowe,
SHU 5w40 -> 70-90% (MSDS z 05.12.2019)
SHU 5w30 -> 40-90% (MSDS z 14.05.2020)

źródło: www.epc.shell.com

To tylko deklaracja, możesz mieć 5w30 który będzie miał więcej GTL niż 5w40.
 
Last edited:
Back
Top