• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Silnik BMW N57

Dawid63

Użytkownik
Samochód
BMW F11 530XD N57 258KM
@boleslaw.wasaty
W tym silniku lubią sypać się panewki i pomyślałem że większa lepkość to grubszy film olejowy więc będzie bezpieczniej.
 
Last edited:
@Dawid63 W tym silniku krzywi się wał korbowy, panewki to tylko konsekwencja znacznie poważniejszego problemu.
 
@Triumphator czyli zostać przy 5w30 i nie wnikać w szczegóły?
Dokładnie, te silniki mają wadę konstrukcyjną i olejem tego nie naprawisz. Przy pewnym przebiegu, z bliżej nieokreślonych przyczyn, odkształca się w nich wał korbowy i wywala panewki główne, o ile nie rozbije bloku, sama wymiana panewek pomoże może na kilka tys. km. Naprawa tam kończy się wymianą wału, o ile będzie go do czego wsadzić, bo i blok czasami obrywa. Olej tutaj niczego zupełnie nie zmieni.
 
Dokładnie, te silniki mają wadę konstrukcyjną i olejem tego nie naprawisz. Przy pewnym przebiegu, z bliżej nieokreślonych przyczyn, odkształca się w nich wał korbowy i wywala panewki główne, o ile nie rozbije bloku, sama wymiana panewek pomoże może na kilka tys. km. Naprawa tam kończy się wymianą wału, o ile będzie go do czego wsadzić, bo i blok czasami obrywa. Olej tutaj niczego zupełnie nie zmieni.
Szczerze? Nie słyszałem żeby N57 miały wadliwe wały korbowe. Oczywiście jak już złapało panewkę to mogło się zdarzyć, że wał się skrzywił. Problemy z panewkami i słynnym rozrządem w N-kach wynikają z resztą najczęściej z interwałów olejowych long life. Przy przebiegu 266 tyś zajrzałbym już profilaktycznie do panewek.
 
Szczerze? Nie słyszałem żeby N57 miały wadliwe wały korbowe.
Mam kumpla, który pracuje w warsztacie, gdzie klepią tylko Bawarki, jak to stwierdził, N57 to jest upadek legendarnego 3.0d. Bicie wału rzędu 0.5-1mm to norma w tych silnikach i to właśnie krzywi się wał i wywala panewki, nie odwrotnie. Mówił, że dużo silników, w których robią rewizję, po zdemontowaniu wału, ma już przyrarte zewnętrzne panewki główne, nie korbowodowe.
Z resztą, podpytaj, czy nawet na YT zobacz sobie MM Cars, jakie są krzywe akcje z tymi silnikami.
 
Dokładnie, tak jak piszę kolega wyżej. To bardzo słabe silniki względem starszego M57. Wały się krzywią, są z dużo miększego stopu, panewki się obracają (zazwyczaj panewka nr 6), do tego szybko zużywa się łańcuch rozrządu. Dodam jeszcze, że przez egr zbiera się tyle sadzy w kolektorze, że jest to nieporozumienie i dochodzi do topienia się kolektora dolotowego (wypalają się dziurki), co w końcu powoduje pożar pojazdu.
 
Last edited by a moderator:
Wały nie krzywią się z nieokreślonych przyczyn. Krzywią się ze względu na wysoką temperaturę na panewkach, przez co czopy wału zaczynają mieć mikropęknięcia i zaczyna się krzywić. Po prostu te silniki są dużo ciaśniej pasowane, i przez to że ktoś nie rozgrzewa dobrze oleju, i nie wymienia go na czas, potrafią się przytrzeć. Tak naprawdę w tym silniku w którym pojemność układu to około 9 L, potrzeba kilkunastu kilometrów jazdy do rozgrzania oleju do temperatury pracy. W zimie przy kilkunasto stopniowym mrozie ,ta temperatura może nawet nigdy nie zostać osiągnięta. A tak naprawdę nikt tego nie robi, i już po kilku kilometrach daje w przysłowiowy palnik. To po prostu nowoczesna nieprzemyślana ( a raczej celowo zrobiona) konstrukcja, która w warunkach codziennej eksploatacji po jakimś czasie się poddaje. Najgorsze jest to że nie bardzo jest na to rada, bo wał nie nadaje się do szlifu i nie można zrobić luźniejszego pasowania.
 
M57 - 4 setki. N57 - 1 setka. Większość starszych silników miało pasowanie około 3-4 setek. Kunc fajnie to roztłumaczył .
 
No to sprawdź sobie w serwisówce, będziesz miał potwierdzenie. Możesz liczyć , ale tylko liczyć 😉
 
Wały nie krzywią się z nieokreślonych przyczyn. Krzywią się ze względu na wysoką temperaturę na panewkach, przez co czopy wału zaczynają mieć mikropęknięcia i zaczyna się krzywić. Po prostu te silniki są dużo ciaśniej pasowane, i przez to że ktoś nie rozgrzewa dobrze oleju, i nie wymienia go na czas, potrafią się przytrzeć. Tak naprawdę w tym silniku w którym pojemność układu to około 9 L, potrzeba kilkunastu kilometrów jazdy do rozgrzania oleju do temperatury pracy. W zimie przy kilkunasto stopniowym mrozie ,ta temperatura może nawet nigdy nie zostać osiągnięta. A tak naprawdę nikt tego nie robi, i już po kilku kilometrach daje w przysłowiowy palnik. To po prostu nowoczesna nieprzemyślana ( a raczej celowo zrobiona) konstrukcja, która w warunkach codziennej eksploatacji po jakimś czasie się poddaje. Najgorsze jest to że nie bardzo jest na to rada, bo wał nie nadaje się do szlifu i nie można zrobić luźniejszego pasowania.
N57 pojemność oleju to 7l nie 9, do m57 wchodzi 8.2-8.3l
Wały w M57 jest grubszy od N57. W M57 praktycznie w ogóle nie słyszy się o wałach, sporadycznie o panewkach. Widziałem filmik zagraniczny gdzie porównywali twardość wałów i n57 jest dużo bardziej miękki od m57. Chodzą też pogłoski, że panewka pada przez to że wał się krzywi, nie odwrotnie. I nie jest to tylko problem tego silnika, bo M3 E92 też ma problem z wałem i panewkami. Podsyłam filmik:
 

Attachments

  • 630e367d4d0b81764f93739a6ecf.jpg
    630e367d4d0b81764f93739a6ecf.jpg
    104,6 KB · Odwiedzin: 172
  • BMW-E60-E61-535d-M57-272KM-Wal-korbowy-panewki.jpg
    BMW-E60-E61-535d-M57-272KM-Wal-korbowy-panewki.jpg
    270,2 KB · Odwiedzin: 306
Serwisówki nie znalazłem ale wg RKprojekt (nietety też YT) luzy montażowe wału dla tego silnika to 0.023-0.054mm. Jest kilka odcinków filmu o remoncie tego silnika. Wydaje się dość sensowne co gość mówi i robi.
 
Last edited:
luzy montażowe wału dla tego silnika to 0.023-0.054mm.
Czyli generalnie dosyć standardowe pasowania, nic tutaj wybitnie "ciasnego" nie ma.
Dopytałem dzisiaj kolegi jak on to widzi w tych silnikach i otrzymałem informację, że oni są w zasadzie nawet przekonani, że to wał wykańcza panewki, a nie panewki wał.
Właściciel warsztatu sam jeździ bodajże X5 z tym silnikiem, X5 kupione przez niego w Polskim salonie. Wiedząc o problemach, po jakichś 150kkm robili mu rewizję znając problemy tej jednostki, generalnie ASO i gwarancja olane zostało od samego początku. Po zdemontowaniu wału okazało się, że panewki były jeszcze praktycznie w stanie nominalnym, jakieś delikatne wytarcia na krawędziach zewnętrznych, zewnętrznych panewek głównych zaczynały się pojawiać, sam wał miał już prawie 2 setki bicia.
Rewizja skończyła się na wymianie kompletu panewek i nowym wale ;)
 
Maksymalne luzy są zupełnie standardowe, gdyż czopy mają ok 50mm średnicy. Jedna tysięczna średnicy to 5 setek. Gdyby zrobić silnik na minimalnych luzach można by rzec, że jest "ciasno" spasowany ale 0.023 to nie jedna setka ;)
 
Last edited:
O, tutaj ku zaspokojeniu ciekawości, co z tymi silnikami jest nie teges:
 
kiedy silnik jest tak beznadziejny że dostaje swój specjalny temat na forum olejowym xD
 
A na pejsbóku zalecają do tego silnika 5W50... 🤣
 
Back
Top