• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Silniki ciasno spasowane

Jakieś próby podjęcia tematu już były.
 
Last edited by a moderator:
A o co ci chodzi? O to , że ciasne pasowania są w "minusie"?
 
Przecież te słynne "pasowania" tzn. luzy łożyskowe są +/- takie same pisałem już o tym. Nie ważne czy to amerykańskie, niemieckie czy japońskie marki. Mit się pewnie wziął od tego, że w Japonii już wcześniej zaczęli stosować SAE 0W-20 itp.
 
Moze zle napisalem- bardziej chodzilo mi o to ze jezeli olej mialby nie dac rady to w krytycznych warunkach. Ale czy da czy nie da tego juz nie wiem. Trzeba by jakis eksperyment zrobić...
 
W pasowaniu ciasnym, nie ma ŻADNEGO luzu między elementami
Czyli tak jak napisałem - luz w minusie. Wymiar zewnętrzny elementu jest większy od wymiaru wewnętrznego

Chociaż nie to autorzy stwierdzenia "silnik ciasno spasowany" mieli na myśli.
 
Last edited:
Dajcie spokoj z tym superciasnym pasowaniem. 0w20 jest dla oszczednosci paliwa a nie dla ciasnego pasowania czy kanalow olejowych.
 
Obniżenie lepkości niesie ze sobą kilka korzyści, poczytaj tutaj na forum.

"Ciasnego" pasowania.... :>
 
Zaraz padnie stwierdzienie o "ciasnym" pasowaniu.
Za bardzo bezpośrednio bierzesz slowo ciasne . W żargonie mechaników oznacza to że luzy da mniejsze niz w silnikach z przed dekady. Fabryki teras używają nowszych obrabiarek CNC.
Obróbka jest dokladniejsza niz kiedyś i umożliwia stosowanie mniejszych tolerancji luzu.
Ale luźne pasowania już występują w silnikach rajdowych przerabianych na tor , wysilone jednostki, kute korbowody i tłoki pracują w wyższych temperaturach i żeby nie doszło do puchnięcia i zakleszczenia przyjmowane sa luźniejsze pasowania.
Temat rzeka , jeszcze pozostaje owa minimalizacja i nieszczęsne CO2 , oraz oszczędność na materiale . Odlewy z aluminium mają coraz cieńsze ścianki w którym to są coraz mniejsze przekroje kanalików olejowych co za tym idzie olej 0w20 ma większą pompowalność / łatwiejszy przepływ w takich kanalikach niż 5w40.
Pompa oleju ma lżej = niższe straty energi i niższe CO². Większe przepływy = szybsze odprowadzanie ciepla oraz szybsze smarowanie zaraz po uruchomieniu silnika , co jest istotne prze start/stop.

P.s widziałeś film prof. Krisa zaproszonego do fabryki Toyoty ?



Dajcie spokoj z tym superciasnym pasowaniem. 0w20 jest dla oszczednosci paliwa a nie dla ciasnego pasowania czy kanalow olejowych.

jesteś w błędzie.
Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
0w20 jest dla oszczednosci paliwa a nie dla ciasnego pasowania czy kanalow olejowych.
Zapoznaj się z odpowiednim działem na forum, bo głupoty wypisujesz.
 
Za bardzo bezpośrednio bierzesz slowo ciasne .
Nie ja, tylko spora czesc uzytkownikow. I pisalem skad zapewne wzielo sie takie przekonanie.

@SACZI prawidlowo to definiuje.
W żargonie mechaników oznacza to że luzy da mniejsze niz w silnikach z przed dekady
Dluzej.
Ale luźne pasowania już występują w silnikach rajdowych przerabianych na tor
Wiekszy luz lozyskowy rzeczywiscie tam wystepuje, ale ma to rowniez wady.
P.s widziałeś film prof. Krisa zaproszonego do fabryki Toyoty ?
Nie.

@dam9an
poczytaj tutaj.
 
@poziom1989

Prof. Chris w fabryce toyoty o nowoczesnych silnikach, ogólnie przyjemnie sie ogkąda.


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Też widziałem ten filmik i jak dla mnie to slaby. Po chrisie spodziewałem się wiecej konkretów a nie tylko zachwytu nad czystością ble ble ble. Z drugiej strony rozumiem ze nie mógł pokazać wszystkich szczegółów. Bardziej bylo pokazane i poloziny nacisk na to jaka to nowoczesna fabryka niż jak powstaje silnik. Chris chyba ostatnio ostro bawi sie w sponsoring.
 
@Bodex @poziom1989 myśle, że nie ma sensu przytaczać tutaj argumentu silników rajdowych, bo one wiadomo, jaką mają żywotność i ile razy są rozkręcane i wymieniane są podzespoły. Tam stosuje się również zupełnie inne formulacje olejów. Pozostańmy przy zastosowaniach czysto cywilnych.
 
Temat rzeka , jeszcze pozostaje owa minimalizacja i nieszczęsne CO2 , oraz oszczędność na materiale . Odlewy z aluminium mają coraz cieńsze ścianki w którym to są coraz mniejsze przekroje kanalików olejowych co za tym idzie olej 0w20 ma większą pompowalność / łatwiejszy przepływ w takich kanalikach niż 5w40.
Pompa oleju ma lżej = niższe straty energi i niższe CO². Większe przepływy = szybsze odprowadzanie ciepla oraz szybsze smarowanie zaraz po uruchomieniu silnika , co jest istotne prze start/stop.
Bardzo fajnie to opisałeś.

Nie odnosisz wrażenia, że producentom nie za bardzo o to chodzi, co piszesz? Wiadomo, że silnik musi mieć optymalne smarowanie w całym zakresie obrotów i temperatur. Ja odnoszę wrażenie , że odkąd UE narzuciła coraz bardziej rygorystyczne wymogi co do emisyjności i co za tym idzie zużycia paliwa, to producenci coraz chętniej stosują "rzadsze" oleje by zredukować opory w silniku (nawet kosztem trwałości) aby urwać każdy miligram na emisji.
 
Jest druga strona medalu: Po przeprowadzeniu szeregu badań widać jednoznacznie, że oleje niskolepkościowe w połączeniu z odpowiednim synergicznym mixem AW/FM zapewniają wysoki poziom ochrony nawet przewyższając oleje o wyższej lepkości, to również kwestia zwilżalności tzn. smarności.
 
Ja odnoszę wrażenie , że odkąd UE narzuciła coraz bardziej rygorystyczne wymogi co do emisyjności i co za tym idzie zużycia paliwa, to producenci coraz chętniej stosują "rzadsze" oleje by zredukować opory w silniku (nawet kosztem trwałości) aby urwać każdy miligram na emisji.
Co jednocześnie podniosło poprzeczkę chemikom\konstruktorom formulacji, aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony i jak pokazują testy, takie oleje mogą być zdecydowanie lepszym wyborem os tych starszych formulacji.

Stąd uważam, że dajmy sobie spokój z polityką klimatyczną, bo nie tego tyczy się ten temat.
 
Polityka klimatyczna gra tu pierwsze skrzypce. Bo skoro w chorej unii każą stosowac oleje o mniejszej lepkości a poza nia o wiekszej lepkosci w tych samych silnikach to chyba jednak formulacja i wiekszy przeplyw poprzez te waskie kanaliki olejowe musi byc kompromisem z lepkoscia. I nie mowie tu o skrajnosciach miedzy 0w16 a 10w60 tylko o np 0w20 a 0w30 czy 5w30
 
Bo skoro w chorej unii każą stosowac oleje o mniejszej lepkości a poza nia o wiekszej lepkosci w tych samych silnikach
Daj jakiś przykład. Z tego co się orientuję, to Europa najpóźniej zaczęła wprowadzać oleje nisko lepkościowe, w USA oleje 0W20 to żadna nowość, a patrząc po ich rynku samochodów, raczej ilością spalanego paliwa szczególnie się jeszcze do niedawna nie przejmowali. O Japonii nie mówiąc, bo kiedy my wchodzimy w SAE20, oni schodzą już i poniżej SAE16 ;).
Powiedział bym nawet, że taki XOM ofertę olejów tego typu, najuboższą ma chyba na Europę właśnie.
 
Back
Top