• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM

adam1987

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna III 2 2.0 T 205
Marka samochodu
Skoda Kamiq
Budżet/ile litrów
200/4
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.0 TSI 115 KM
Data produkcji
2024
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 508.00
Jaki olej masz obecnie
Nie wiem/ auto do odbioru w tygodniu
Witam
Szukam dobrego i cenowo przystępnego oleju do auta Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM
Auto emeryta więc i styl jazdy emerycki
Wymiana oleju raz w roku i przebieg roczny do 10 000 km max.
Szukam oleju spełniającego normę VW 508.00 producenta gdyż jest jeszcze na gwarancji .
 
Orlen Platinum 0W-20 LL. Ma oficjalną aprobatę VW, cena jest ok, olej niedawno badaliśmy i wygląda jak standardowy 508/509 jakie robi chyba każda firma mająca taki olej w ofercie.

Zrzut ekranu_20240326_192854.png
 
Ja mam 1.5 TSI u siebie, norma ta sama. Przy kolejnej wymianie planuję zalać Orlen ME LL 0W-20, wyszedł w analizie całkiem korzystnie - https://www.oilclub.pl/index.php?threads/maxexpert-0w-20-ll.5921/, cenowo na pomarańczowym portalu wychodzi około 42 złote za litr. Zaletą jest możliwość kupienia 4 litrowego baniaczka, u mnie przez pierwsze 7500 km zniknęło całe 100 ml oleju, więc kupowanie 5 litrów co wymianę trochę mija się z celem.
Na liście do przetestowania mam jeszcze Wolf Officialtech LL FE, z tłumu wyróżnia się tym, że ma ACEA C6 i API SP, reszta olejów z aprobatą to C5 i API SN/SN+.
 
Neste pro+ 0W20 niby też jest API SN ACEA C5 ale pakiet detergentów ewidentnie jest pod API SP. Cena niestety ok 220zł/4L. Ogólnie oleje pod tą normę podobne do siebie - wszystkie zielone.
Mnie ciekawi Total Xtra LL 0W20. Pour point -66°C, a w MSDS pao nie widać 🤔
 
KV100 olejów w klasie 0W16 i 0W20 są w pewnym zakresie wspólne. Ale obstawiam, że to pomyłka w druku. KV40 - 40 i KV100 7.1 daje indeks lepkości 140. Powinno być KV100 8.1. Tylko czy pomyłką w takim razie nie jest wspomniany pour point tego nie wiem.
 
Lekko ponad budżet masz MPM 0W20 ESP-FE, który wg. parametrów jest identyczny jak WOLF OFFICIALTECH 0W20 LL FE, CHAMPION OEM SPECIFIC 0W20 LL FE. Gdzie wg. MSDS w 90% jest baza GTL.
 
Nie zapominajmy o oleju OEM VAG. W zasadzie to powinien być na pierszym miejscu brany pod uwagę w nowym aucie. Nie ma potrzeby kombinować i stosować wymyślnych marek olejowych. OEM lub Orlen ME LL ostatecznie i definitywnie. Z czasem będę próbował rozszerzać analizę Orlena ale chwilę poczekam na rebranding.
 
Soszo nie ważne, który jest zielony a który fioletowy albo różowy ale to nie jest tak, że wszystkie są takie same. Sa przepisy na III (z małą domieszką iV)i na IV grupie (z minimalna III) a do tego dochodzą teraz zmiany pakietowe pod SP. A zielony to jest podobno SORT.
 
Czemu konsekwentnie pomijasz oleje na bazie GTL? Prawdopodobnie to już nie tylko OEM i Shell.
 
No tak i jest jeszcze Shell na GTL choć to też gr. III (III+) więc w sumie zgadza się z tym co napisałem powyżej. Co do tego czy tylko Shell ma w tej normie GTL czy inni również to nie słyszałem aby ktoś oprócz Shella stosował GTL ale nie można tego wykluczyć. Mamy więc 3 możliwe warianty baz podstawowych i co najmniej 2 warianty pakietów. Z tego co wiem to Shell nie za bardzo chce się dzielić tym GTL z innymi producentami.
 
Wspomniany we wątku MPM wygląda z karty MSDS na GTL. W kartach Wolf/Champion nie ma nic, a powinny być to tożsame oleje.
 
Tak, Shell HU Professional AV-L 0W20 to ten sam olej co OEM VAG 0W20 LL IV.
Podobnie jest w klasie lepkości 0W30.
 
Byłem z teściem już na podpisaniu umowy, dopytywałem o oleje i facet twierdzi ,że oni leja olej Castrola bo to jest olej OEM mimo,że od 2020 roku mają podpisana umowę z Shellem. Gdy zwróciłem mu na to uwagę ,zrobił wielkie oczy i mówi że oni leja z beczek Castrola więc chyba mają duży zapas i go wykorzystują 🤣
 
Nawet nie nie niekoniecznie tylko to sa 2 zupełnie inne tematy i z tego co wiem to 2 inne oleje. Olej na pierwsze fabryczne zalanie najczęściej jest innym olejem niż ten serwisowy i nie chodzi tu o markę czy dostawcę ale o specyfikację samego oleju. Bardzo rzadko jest też 1 dostawca dla danej marki nie mówiąc już o całej grupie jak np. VAG czy Stellantis i tak samo jak do danego modelu mogą być rożni dostawcy części ( układów hamulcowych, filtrów, układów wydechowych, elementów zawieszenia itd.) tak samo mogą być różni dostawcy olejów. Co do Castrola to Castrol to obecnie raczej marka a nie producent bo z tego co wiem to Castrol jako firma nie posiada swojego własnego zakładu produkcyjnego bo po 2000 roku BP przejął również całą infrastrukturę Castrola i to są po prostu zakłady należące do bezpośrednio do BP (co zresztą jest logiczne jeśli produkuje się w 1 miejscu kilka oleje różnych marek). Niektóre ASO mogą poza oficjalnie zalecaną marką oferować też produkty innych marek ale zwykle umowy z importerem zobowiązują ich do stosowania oficjalnego oleju OEM a inna marka może występować jedynie jako alternatywa. Wszystko zależny od konkretnych umów i zobowiązań jaki podpisuje ASO bo może udało im się załatwić, że nie są zobowiązani lać oleju OEM.
 
Back
Top