• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen MaxExpert 0W-20 LL

wszystko o produkatach Orlen

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Orlen Platinum Max-Expert 0W-20 LL

Analiza ufundowana przez @soszo , @michalm83 , @siapek , @imć , @strudz , @Hlava , @Boguś , @pietrasek211 , @plpawzaw , @jerseyAdmin , @NRohirrim , @Noel , @DWojtek , @orzeszpole oraz anonimowych. Serdecznie dziękujemy!

Jakość:

  • ACEA C5
  • API SN Plus
Aprobaty:
  • VW 508/509
  • Porsche C20
Strona produktu:


orlen-0w20-ll-pierwiastki.jpg


orlen-0w20-ll-ir1.jpg


orlen-0w20-ll-ir2.jpg


Opis:
Raczej standardowy produkt jeżeli chodzi o tą lepkość i normy jakie spełnia. Niezbyt rozbudowany pakiet jeżeli chodzi o pierwiastki dodatkowe, praktycznie brak magnezu. Pakietowo jest oleje podobnym (biorąc pod uwagę możliwe odchyłki w badaniu - identycznym) do Eurola LV. Skład (bazy) prawodopodbnie także identyczny. Widma wyglądają podobnie jednak ze względu na inny format nie mam możliwości nałożenia ich na siebie i porównania.

Czy warto go zalewać? Biorąc pod uwagę cenę, pakiet i parametry: tak.


Opakowanie:
orlenll-0w20-zdjecie1.jpg orlenll-0w20-zdjecie2.jpg

Mrożenie:
orlen-0w20-ll-mrozenie1.jpg orlen-0w20-ll-mrozenie2.jpg orlen-0w20-ll-mrozenie3.jpg
 
Rzeczywiście standard do bólu.
Co jest odczytywane jako nikiel? Raczej nie jest to zielony barwnik gdyż np w Fuchs GT Flex 0W20 też jest, a olej ma bursztynowy kolor.
 
Nie mam pojęcia.
 
Faktycznie zielonkawy😉
Ale do Mikoyana 21 podejdzie.
 
J/w, standard olej, przyzwoity, chociaż mogliby sypnąć trochę więcej molybdenu i boru.
 
Pakiet jak w OEM VAG, Shell AV-L czy Texaco VB 0W20 czyli plus za zgodność z oryginałem 😁
 
Słabo coś...mało molibdenu i boru. Przeciętny ten orlen
 
Można podejrzewać, że norma VW 508.00/509.00 wymaga niskich poziomów boru i molibdenu. Eurol LV 0W20 ma podobny skład. Czemu? Dobre pytanie. Mam na półce w garażu pół litra OEM VW 0W20 (czyli de facto Shell AV-L 0W20), jak mi się stan konta będzie zgadzał w kwietniu to wyślę próbkę do analizy pierwiastków.
 
Świeci identycznie, jak nieboszczyk Quazar Dynamic 0W-20 508/509, spektrometria bardzo podobna.
 
@MC Subi patrząc na tabelę zamienników to z oferty Lotosu przeszły tylko oleje które nie miały odpowiedników Orlena. Reszta to już receptury Orlen. 0W-20 Dex1 to jest (będzie) Lotos DX, ale LL to akurat stary dobry Orlen.

@strudz - czemu Orlen i Eurol mają podobny skład? Bo pewnie jadą na identycznym przepisie.
 
@jerseyAdmin Lotos też ma podobny skład, więc pewnie to ten sam przepis. Bardziej się zastanawiam, czy istnieje przepis zgodny z VW 508.00/509.00, który ma wysokie poziomy molibdenu lub boru.
 
Na razie jest Mobil1 ESP X2 ale jak długo będzie z takim pakietem czy aprobatą VW to nie wiadomo.
 
@soszo - od 14 lutego już nie jest. Jedyne Mobile z aprobatą VAG:

Mobil Super 3000 Formula V SAE 0W-20
Mobil Super All-In-One Protection V SAE 0W-20
Mobil Super Full Synthetic Formula V SAE 0W-20
Mobil Synthetic (MT100) SAE 0W-20
Mobil Super All-In-One Protection SAE 0W-20
 
Czyli było i ni ma 😁
Niektóre LL IV mają większe utlenianie ok 14-15 Co wskazywało by na dodatek estrowy. No i detergenty z mniejsza ilością wapnia i większa magnezu. Czyli taki pod API SP .
 
Ponad 1700 ppm wapnia i praktycznie wcale magnezu? Jak dla mnie to nie jest olej SN Plus tylko raczej SN.
 
Musiałbyś przeprowadzić test i stwierdzić olej w nie spelnił wymogów. Sama ilość pierwiastków o niczym nie świadczy. Np Motul Power 8100 ma API SP (może nawet oficjalny certyfikat) przy +1700ppm Ca i ok 230ppm Mg.
 
Niestety, pewnie się domyślasz, ale nie mam jak tego testu przeprowadzić. Ale wydaje mi się, że po to są UOA, żebyśmy sobie popatrzyli, po kwestionowali i postawili jakieś hipotezy dotyczące danego produktu, a nie w ciemno ufali, że produkt jest super jak to każdy producent obiecuje, bo po analizie czasami okazuje się, że jest "standardowy".

Gdyby ten olej miał certyfikat API SN Plus (a jest tylko deklaracja o spełnieniu wymogów) to mógłbym uwierzyć, że zrobili formulacje, która obniża ryzyko LSPI praktycznie bez magnezu i 1700 ppm wapnia. Nawet ten Motul ma trochę tego magnezu. Noma 508.00 (i ACEA C5, która co do zasady występuje dla olejów 508.00) nie ma w swoich testach wymogów LSPI i jest to dość logiczne, bo silniki VW TSI raczej nie mają problemu z LSPI. Oleje Shella czy innych znanych producentów też co do zasady piszą tylko o API SN, a czasami tylko o ACEA C5 (np. Eurol) dla normy 508.00 i pierwiastki prezentują się podobnie.

Orlen 0w20 hybrid z drugiej strony ma już typowe wartości wapnia i magnezu dla SN Plus / SP. Jaki jest mój wniosek z tego? Jak ktoś szuka oleju do silnika podatnego na LSPI, ale też z jakąś oficjalną aprobatą OEM, która ma zagwarantować jakąś jakość produktu, to ten olej (max expert 0w20 LL) może nie być najlepszym wyborem, bo UOA nie wykazuje zbliżonych wartości wapnia i magnezu dla API SN Plus / SP.
 
Last edited:
Przede wszystkim analiza świeżego oleju to VOA - virgin oil analisys. UOA to used oil analisis.
 
Noma 508.00 (i ACEA C5, która co do zasady występuje dla olejów 508.00
Jak masz gdzieś wymogi tej normy to mógłbyś zamieścić, nawet utworzyć wątek. Ja coś nie mogę nic wygooglać.

Ale np taki tekst z 2019 roku znalazlem

Brytyjski producent dodatków Infineum ogłosił wprowadzenie na rynek Infineum P6088, który został zaprojektowany w celu spełnienia wymagań najnowszej generacji norm Volkswagena VW 508 00 / 509 00, znanego również jako „Volkswagen BlueOil”. Ten najnowszy dodatek do wiodącego na rynku asortymentu olejów silnikowych do samochodów osobowych (PCMO) Infineum zapewnia pełne pokrycie najwyższej klasy specyfikacji Volkswagena, z Infineum P6088 dla 0W-20 VW 508 00 / 509 00 i Infineum P6080A dla 0W-30 i 5W- 30 VW 504 00 / 507 00. Mając na uwadze redukcję emisji CO2, Volkswagen zaktualizował w 2018 r. specyfikacje VW 508 00 / 509 00 w celu szerszego zastosowania na całym świecie, w tym w Chinach. Opierając się na reakcji Infineum na BlueOil pierwszej generacji VW, Infineum P6088 został opracowany z myślą o szerszym zasięgu geograficznym, spełniając rygorystyczne wymagania w zakresie oszczędności paliwa, jednocześnie poprawiając ochronę silnika. Obejmuje to wykroczenie poza wymagania specyfikacji i dodanie dodatkowych funkcji, w szczególności zabezpieczenia LSPI (przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości). „Programy olejów silnikowych Volkswagena obejmują jedne z najtrudniejszych rozwiązań w zakresie środków smarnych, przesuwając granice w zakresie oszczędności paliwa i ogólnych osiągów. Nasza najnowsza technologia dodatków wykorzystuje najnowocześniejszą wiedzę na temat receptur, aby sprostać tak różnorodnym zestawom wymagań specyfikacji, jednocześnie kładąc silny nacisk na opłacalność w zastosowaniach globalnych” – powiedział Chris Locke, wiceprezes wykonawczy Infineum ds. marketingu i technologii
 
Według porównywarki Lubrizola nie ma nic o LSPI w normie 508. Faktycznie bardzo mało o jest o tej normie w Internecie, jedynie typowe właściwości dla takiego oleju.

1710667329052.png


Być może powyższy opis o Infineum jest trochę marketingowym komunikatem i gdy mowa o zabezpieczeniu LSPI to w zakresie wyłącznie wystarczającym do silników VAG TSI, bo mowa o produkcie konkretnie kierowanym do takich pojazdów.

Pozwolę sobie jeszcze nawiązać do normy VW 504.00 i Merdeces 229.51/52. Te normy zazwyczaj są łączone razem. Norma 504.00 nie ma w sobie testów LSPI, ale rewizja normy 229.51/52 z roku 2019 wymaga już takiego testu. Efektem tego jest np. olej Orlen Max Expert 5w30 V+, który ma w/w aprobaty, a także specyfikację API SP. Mamy VOA tego oleju i tam wapń i magnez jest na typowym poziomie dla SN Plus i SP. Mamy też Max Expert bez plusa, który ma tylko aprobatę 504.00 i jedynie spełnia wymagania 229.51 - magnezu praktycznie brak i 1700 wapnia, ale API SN bez plusa.
 
Back
Top