• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Skoda Octavia 3FL 1.4 TSI 150KM 2017r.

red_fork

Nowy użytkownik
Samochód
Skoda Octavia 3 FL 1.4TSI 150KM
Marka samochodu
Skoda Octavia 3FL
Budżet/ile litrów
250/5l
Styl jazdy
Silnik
1.4 TSI 150KM
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 508.00 (ewentualnie 504.00)
Jaki olej masz obecnie
Castrol 5W30 (z ASO)
Witam serdecznie,
Jestem posiadaczem Octavii 3 FL 1.4 TSI 150KM rocznik 2017r. Przebieg symboliczny - 28 tys. km.
Wg instrukcji norma oleju dla mojego egzemplarza to VW 508.00 (ewentualnie 504.00 z informacją, że z olejem tej klasy mogą pogorszyć się wyniki emisji spalin).
W związku z powyższym zakładam, że fabrycznie był zalany 0W20.
Przez 4 lata w ASO (2 wymiany oleju) lali Castrola 5W30 (czyli norma 504.00), bo "do tych silników tylko to leją" i poza tym podobno po VINie im tak wychodzi...
Gwarancja się skończyła i chciałbym jak najlepiej dobrać olej na kolejną wymianę.
Chciałbym się dowiedzieć:
  • jaka norma dla tego silnika powinna być używana: 504.00 czy 508.00? Dodam, że samochód jest garażowany w domu i pracy, więc bardzo rzadko odczuwa duże mrozy (jeżeli to ma znaczenie przy wyborze normy...)
  • czy w przypadku seryjnego 1.4 TSI zarzynanego małymi przebiegami ok. 7tys km rocznie w 95% po mieście (10km dziennie w korkach) stosowanie olejów wyższej klasy proponowanych na tym forum (Ravenol, Eurol, itp) jest zalecane, czy zostać przy obecnej półce?
  • czy lepsze oleje rzeczywiście mogą w tym silniku spowodować jego cichszą pracę oraz mniej odczuwalny metaliczny odgłos słyszany na zimym silniku (takie informacje znalazłem w sieci)?
  • co sądzicie o takim zestawieniu znalezionym na forum skody? można się tym podeprzeć przy wyborze?
Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedzi
 
Last edited:
Z mojego skromnego pkt siedzenia przerost formy nad treścią zaczyna się tak w połowie przedziału cenowego dla popularnych w miarę marek (Motul, Lotos, Orlen, Gulf, Fuchs, Castrol etc - jakichś dziwnych marek w rodzaju Xenum czy skrajnie budżetowych jak Revline się nie wlicza). Jak dla jakiejś normy/lepkości masz oleje w przedziale cenowym powiedzmy 100-200/4L to przerost formy nad treścią zaczyna się gdzieś tak przy 150 i najlepiej pozostać poniżej tej granicy cenowej.

Są wyjątki, bo czasami ktoś jeździ na tor, ale ciąga po Bieszczadach kemping, no ale to są wyjątki. Na co dzień taka zasada będzie się sprawdzać. Wszystko powyżej tej połowy to w zasadzie rezultat nie tyle potrzeb co chciejstwa właściciela samochodu.
 
Nie ma. Jest dokładnie jak opisał @Kaczorek79, w pewnym momencie zyski w postaci lepszej ochrony silnika w stosunku do ceny środka smarnego są po prostu ekonomicznym fikołkiem, bo wydając 2-3 razy więcej na olej, zyskasz może jakiś dodatkowy promil korzyści, którego w żaden sposób nie da się tak naprawdę powiązać z żywotnością i kondycją jednostki napędowej.

Poza tym, przejrzyj sobie chociażby analizy olei, u nas, u kacapów, u Niemców. Zobacz, że w przypadku np. takiego oleju A5/B5 z normą Forda 913D, praktycznie 95% olei to dokładnie ten sam przepis, nieważne, czy to Lotos, Texaco, Gulf, za 80-90zł, czy Eurol, Valvoline za 130zł, czy Motul za 160zł, czy LiquiMoly za 210 zł, a suma summarum okazuje się, że najlepszy z całej stawki jest Fordowski Motorcraft za 120zł, vel. Magnatec A5.

To samo masz w przypadku olei z normą 504/507, gdzie okazuje się, że Aurum 504/507 wcale nie ma się czego powstydzić wśród konkurencji w przedziale do tych 200zł.
Zupełnie sie nie zgadzam z Twoim punktem widzenia. Po pierwsze w przypadku normy 504/507 opisywana sytuacja nie występuje. Najtańsze oleje kosztują w granicach 100,00 zł za 5l a najdroższe ok 300,00 zł/5l. I nie jest między nimi promil korzyści i zdecydowanie można te koszty powiązać z zywotnością i kondycją jednostki napędowej. Aurum nie jest moze złym olejem i bedzie w wielu przypadkach zupełnie wystarczający tak samo jak dla wielu kierowców zupełnie wystaczająca bedzie Octavia zamiast A6. Co nie znaczy, że nie ma znacznie lepszych olejów i znacznie lepszych aut. Nie popadajmy ze skrajności w skrajność. Wg. mnie ważne jest aby znaleść złoty środek a przede wszystkim dostosować jakość środka smarnego do wymagań, które określa nie sama norma czy aprobata a sposób eksploatacji. Przecież olej z normą 504/507 może pracować zarówno w Fabii o mocy 60 KM jak i w Audi o mocy 700 KM. A nawet jak będzie w tym samym pojeździe to jeden użytkownik będzie jeździł sobie spokojnie a drugi grzał autostradą ile fabryka dała. Nie oszukujmy się, że budżetowy produkt będzie się sprawdzał w każdej sytuacji. W przypadku niektórych norm faktycznie nie ma większego znaczenia czy zastosujemy olej bardziej budżetowy czy drogi olej marki premium, który faktycznie może być sporo droższy a niewiele lepszy. Ale dotyczy to tylko określonych norm i sytuacji. Błędem jest generalizowanie, że tak jest zawsze bo nie jest.
 
Wywaliłem znaczną część dyskusji niezwiązanej z tematem. Pod tym postem wracamy do kwestii doboru oleju do 1.4 TSI dla kolegi @red_fork.
 
Zdecydowałem się na VW 0w30 tym bardziej, że ASO przeszło na ten olej z Castrola, a mam jeszcze pakiety przeglądów - nie będę musiał dopłacać za swój olej.
Jeszcze jedno pytanie. Wymianę oleju miałem 14 miesięcy temu. Przejechałem tylko 8k km. Samochód zasygnalizuje konieczność wymiany w okolicach września. Przy takim przebiegu wymieniać teraz, czy poczekać?
 
Jeżeli masz pakiet serwisowy to stosowanie oleju VW jest bardzo sensowne. Słuszna decyzja zwłaszcza że to dobre środki smarne.

Co do wymiany to trudno powiedzieć. Trzeba by zrobić analizę oleju żeby dowiedzieć się w jakim jest stanie. Przebieg nie jest duży, a oleje LL nie powinny tracić tak szybko właściwości jak tradycyjne pakiety. Wg mnie jeżeli nie planujesz jakiegoś "ciężkiego" wyjazdu wakacyjnego w rodzaju jazdy w tropiki czy ciągnięcia jakichś ciężkich ładunków to możesz zostać na tym co masz i wymienić wg wskazań komputera.
 
Przy Twojej jeździe do września zrobisz około 3500 km. Ja bym zostawil ten olej.
 
Back
Top