• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Hipospec GL-4 75W

Specol Hipospec GL-4 75W

Analiza ufundowana dzięki: @Jaro070 , @strudz , @soszo , @orzeszpole , @jerseyAdmin , @michalm83 , @musc , @DWojtek , @Maro99 , @Oskr5 oraz anonimowym darczyńcom. Serdecznie dziękujemy!

Jakość:

  • API GL-4
Spełnia wymagania:
  • BMW MTF LT-3
  • Ford WSS M2C200-D2
  • VE G 052 527
  • VW G 052 171, G 052 178, G 052 512, G 052 726, G 055 726, G 060 726, G 070 726
Strona produktu:


specol-hipospec75w-icp.jpg


specol-hipospec75w-4ball.jpg


Opis:
Olej jest praktycznie pozbawiony jakichkolwiek dodatków metalicznych. Podstawowe pierwiastki są w ilościach śladowych, podobnie jak bor i molibden. Poziom siarki, prawdopodobnie ze smaru na bazie siarki jest dość wysoki, ale nie wyróżnia się spośród innych olejów w tej lepkości. Biorąc pod uwagę wyniki badania na urządzeniu czterokulkowym olej spełnia zadania ochronne, na tyle na ile można ocenić na podstawie tego badania. Normalnie oleje przekładniowe mają albo bogaty pakiet dodatków metalicznych albo wysoką (ponad 1%) zawartość siarki. Tutaj nie ma ani jednego ani drugiego. Możliwe, że zastosowano mieszankę smarów których badania nam dostępne nie wykażą lub mieszankę baz która zapewni odpowiednie działanie oleju.

Trudno ocenić jak olej będzie się sprawował w dłuższym okresie czasu, można założyć że do wymian w interwałach wg starych zasad (czyli te 70-80 tysięcy kilometrów) spełni swoje zadanie. Jako olej "dożywotni" miałbym już wątpliwości.

Zdjęcia opakowania:
20240412_081315.jpg 20240412_081300.jpg
 
Z plusów, niski KV40 i niezłe VI, poza tym, jeżeli nie ma tam czegoś, czego ICP nie wykazuje (związki siarki?), to praktycznie same bazowe oleje, ale znowu 4ball wyszedł całkiem przyzwoicie ;).

Nie wiem, zalałem do skrzyni w Fordzie Elfa NFX, jeden z tańszych 75W a jednak patrząc na tą analizę, chciałby człowiek wierzyć, ale jakoś tylko pogłębił się mój sceptycyzm w temacie Specola, chociaż, z innej strony, to nie pierwszy taki golas, którego analizowaliśmy.

Bądź teraz mądry człowieku, jak tu do analizy podejść, z jednej strony mamy gołego Specola, Shella, Fuchsa, z drugiej mamy takiego Redline, czy Elfa z ZDDP na poziomie 1500-2000 ppm, borem, molibdenem i wiadrem Wapnia ;)
 
Last edited:
No to jest dylemat. Jechać po Elfa czy lać ten. Jakby doprawić AR9100 będzie git?
 
Tak "ubogiej"' analizy pierwiastków dawno nie widziałem , a możliwe , że nigdy nie widziałem. :rolleyes:
 
Last edited:
Skoro sprzedają i producent deklaruje spełnianie wymogów to coś widać siedzi w tym oleju co sprawia że działa.
 
Specol zawsze musi czymś zaskoczyć. Znakomity VI , zupełnie przyzwoity wynik 4balls, a że brak metalu, no cóż - Specol - nazwa zobowiązuje 😉
 
jestem przekonany że technolog Specola nam wszystko zaraz na spokojnie wyjaśni, a nie, czekaj... :D

wg. mnie są dwie opcje, albo jest to ich autorska receptura oparta na dodatkach organicznych, albo ktoś zapomniał na linii produkcyjnej wcisnąć guzik od podawania pakietu dodatków do zbiornika i jak się w końcu zorientowali, to stwierdzili, że jakoś to będzie ;)
 
Nie chcę tutaj wybielać Specola, ale taka ogólna uwaga. To co my robimy to są podstawowe analizy, mnóstwa rzeczy na niej nie ma. Dlatego nie można traktować ICP jako wyroczni wszystkiego. We wspomnianym tu Fuchsie/Shellu też nie było za wiele metali. A jednak to działa i nie sądzę, że Shell, który wydaje olbrzymie pieniądze na badania i rozwój sobie by na taką wpadkę pozwolił.
 
Przecież oni tych dodatków AW nie robią sami, tylko kupują od większych graczy, więc musi to działać.
 
Zalane z dodatkiem AR9100. Skrzynia o dziwo działa 😄 Dojechane do Albanii póki co. Z początku odczucia jak wcześniej, po czasie może trochę płynniej chodzi szczególnie biegi 4-6.
 
Back
Top