• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Srodki smarne stosowane w Motorsporcie, F1 itp.

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Niska lepkość, 0w16 ale pewnie może być mniej. Kompozycja stawiająca na pierwszym miejscu niskie tarcie, ale również ochronę. Zachowanie czystości w silniku nieistotne, olej wymieniany jest co wyścig.
 
Można tylko założyć, że skoro silniki biorą ogromne ilości oleju, to mogą być luźno pasowane. Nic dziwnego, bo tam nawet podczas okrążenia formującego przed wyścigiem, czy jazdy za safetycarem obciążenia w silniku są większe, niż w cywilnych autach kiedykolwiek udało się uzyskać. Jazda w wyścigu, to już hardcore dla sprzętu i jakich materiałów by nie użyli (jeden tłok kosztuje 50tys. funtów), to temperatury będą rosły, a materiał będzie się rozszerzał. Pytanie, czy obowiązujące limity w zużyciu oleju pozwalają na skrajnie niskie lepkości. Padły tu domysły 0w10, 0w16, ale równie dobrze może być 10w30, czy 20w40, wszak te silniki na zimno nie pracują, a po rozgrzaniu do ponad 120 st różnice lepkości cSt są na tyle małe, że walka o pojedyncze KM przy całkowitej mocy rzędu 900 KM są pomijalne.
 
Nie wiem jakie lepkości są stosowane w F1, ale na pewno najniższe możliwe. Wszystko kwestia konstrukcji silnika, obciążenia i obrotów maksymalnych. W latach 80 powstawały najbardziej szalone silniki, wymagające specjalnie projektowanych olejów na bazach estrowych. Konwencjonalne oleje nie są wstanie zapewnić skutecznego smarowania przy 15tys. obr.
Istnieją dziwne wynalazki olejowe, ale wysoka lepkość to nie jest rozwiązanie stosowane dzisiaj w F1.
Co ciekawe FIA nigdy nie stosowała, żadnych zaleceń ani obostrzeń do olejów używanych w F1. Szczegóły odnośnie stosowanego oleju to tajemnica każdego zespołu, nie udostępnia się takich informacji.

Klasyka, 1.5L V6 dwie turbiny, sucha miska, 4 pompy oleju, 700-1200koni.... w zależności od użytego paliwa
 
W pliku pdf z technicznymi regulacjami na 126 stronie są podane wymagania odnośnie oleju.
 
Już nie pamiętam gdzie i kiedy znalazłem artykuł dotyczący, bodajże zespołu Toyoty, samochodu LMP z LeMans 24. Jakiś gość wypowiadał się tam, że w trakcie wyścigu stosują oleje SAE30, ale w kwalifikacjach, ten sam samochód, ciśnie na SAE16, dla urwania każdej tysięcznej sekundy.
 
W Formule 1 są oleje pokroju 0W5..robią je tylko największe koncerny dla poszczególnych zespołów choć jeszcze kilka lat temu w silnikach F1 ( silniki coswortha) bazowały na Angielskim Fuchs RACE PRO S 5W30, zresztą na początku Vettelowi też lali te oleje ja dobrze pamiętam.
Teraz w dobie nanotechnologii prym wiedzie producent który ma dostęp do najnowszych technologii i te których oleje stosują w rozgrywkach o najwyższej renomie :)
Obecnie w autach WRC stosuje się bardzo często olej Millersa CFS 0W30 NT+ nic więcej plus oleje fabryczne
W naszych autach klasy R5 stosuje się Castrola Supercar 10W60 z intercarsu ( team Msport), Millers Oil gama Motorsport ( to wiem od mechaników z mistrzostw świata z Łotvy) Ken-a Glocka, Mistrz Świata S. Leab ma swoje oleje z Totala , dużo zawodników jeździło jeszcze 2-3 lata temu na Motulu, Mogulu. reszty nikt nie stosuje przynajmniej ja nie wiem.
Nasz zawodnik p. Kaczmarski który autem za kilka milionów zł startował na RX Łotva obok Leba, Solberga, Blocka stosował 10W60 z Millersa CFS 10W60 NT+ do dyfra CRX LS 75W140 NT+. Wiem bo rozmawiałem z głównym mechanikiem.
Poniżej zdjęcie z sympatycznym kier. serwisu :)
A poniżej zespół Blocka przed startem kolejnego biegu

View attachment 9491
View attachment 9492
 
"Remember to change these oils more frequently than regular motor oils" - to ci dopiero ciekawostka 😬, lubię te amerykańskie wskazówki dla mniej ogarniętych
 
A czy mają 0w/20? A może 0w/16? Ciekaw też jestem, jaki olej zalewają do Toyot wygrywających wyścigi 24H Le Mans?!
75W140 z prochem MoS2. Tak - mają 0W20/16. Może byś poczytał?
 
75W140 z prochem MoS2. Tak - mają 0W20/16. Może byś poczytał?
Poczytałem.
What Grade Of Oil Is Used In F1 Cars? The most popular Group IV full-synthetic PAO base oil blend with a 10W-60 viscosity rating is the source of the base stock for F1 cars.
 
@a1410 @soszo i na ile uważacie te informacje za pewnik?
To są oficjalne wymagania techniczne dla olejów w F1 na 2023r.:
IMG_20230312_165821.jpg

Myślę, że mówienie o jakimś konkretnym SAE nie ma najmniejszego sensu, bo oczywiście, jest tam pewnie jakaś wyjściowa lepkość, ale prawda jest taka, że najprawdopodobniej inny olej jest stosowany w kwalifikacjach, inny na treningach, inny w wyścigu, inny kiedy jest 20 stopni, inny kiedy 40 stopni, a jeszcze inny kiedy pada deszcz, a i możliwe, że do każdego silnika w każdym z powyższych scenariuszy będzie opracowany jeszcze inny olej.
Gdyby to było takie proste, że stosują stricte taki i taki olej, w każdej ekipie nie siedziało by po kilku speców od środków smarnych ;)
Możliwe jest, że nawet i jednego weekendu w silniku jest coś na wzór 0W16, a niedługo później jakiś 0W70, prawdy nie dowiemy się raczej nigdy, bo nikt nie zdradzi swoich prototypowych technologii.
 
@a1410 @soszo prawdy nie dowiemy się raczej nigdy, bo nikt nie zdradzi swoich prototypowych technologii.
I tu jest sedno sprawy, nie przez przypadek jednak oleje nazywane Racing, czy jednoznacznie dedykowane do silników sportowych, zwykle maja górną cyfrę 60 lub przynajmniej 50
 
Każda seria olejów racingowych dostępna jest też w klasie 0W20 Fuchs, Millers, Motul.
 
jednak oleje nazywane Racing, czy jednoznacznie dedykowane do silników sportowych, zwykle maja górną cyfrę 60 lub przynajmniej 50
Racing pozdrawia:
 
Motul 10w/60
W 100% syntetyczny olej silnikowy opracowany specjalnie do wysilonych wolnossących i doładowanych silników benzynowych i Diesla samochodów o wysokich osiągach. Szczególnie zalecany do silników serii M samochodów BMW, Ferrari V12, Maserati, Aston Martin. Doskonała odporność filmu olejowego w celu zapewnienia ochrony silnika i utrzymania stabilnego ciśnienia oleju.
 
Back
Top